Får man köra häst i öppen kärra?

Luff

Trådstartare
Får man köra en häst i en kärra utan tak där hästen definitivt skulle kunna klättra ut?
 
Finns det någon lagtext om det?

Det finns flera lagtexter orkar inte leta upp men några länkar finns här.
Grunderna för godkänd transport av häst är bl.a. att ”lasten ska vara säkrad”, frambommar måste finnas enl exakta måttangivelser samt transporten ska kunna välta utan att demoleras totalt så att djuret skadas eller kommer ut.
Några länkar till lagtexter nämns i denna:
http://www.dalagarden.com/veterinarens-tips/transport-av-hast/
 
Det finns flera lagtexter orkar inte leta upp men några länkar finns här.
Grunderna för godkänd transport av häst är bl.a. att ”lasten ska vara säkrad”, frambommar måste finnas enl exakta måttangivelser samt transporten ska kunna välta utan att demoleras totalt så att djuret skadas eller kommer ut.
Några länkar till lagtexter nämns i denna:
http://www.dalagarden.com/veterinarens-tips/transport-av-hast/
Ok, jag letar och läser. Tackar.
 
Jaha. Tyckte snarare det lät som någon funderade på att köra sin häst så utan tak och att @Luff letade efter motargument? Men jag kan ha missuppfattat.
Det är inte ok att köra häst så.

Nej.
Vet inte hur du tolkat att TS funderar på det . Edit : du redigerade medans jag svarade rätt rejält så ja - TS frågar nog för att nån annan ev är aktuell .
 
Man kör ju kor så här;
20120926_150702.jpg

Nej, jag tänker inte köra häst så.
 
Man kör ju kor så här;
20120926_150702.jpg

Nej, jag tänker inte köra häst så.

Ja det är olika regler för nöt, fågel, häst , gris osv. Finns även specifika restriktioner för renar ang transport.
Likaså detaljerade lagar för olika typer av transporter - om det är slakttransporter, privat transport av enskilt djur . Osv osv.
 
Jag skulle gärna vilja läsa lagtexten där det står att det inte är tillåtet.
Jag har inte själv tänkt köra hästar så, men jag har varit på en sommarpremiering för ett antal år sedan, då ett antal kallblodshästar transporterades dit med traktor och öppen släpvagn liknande den ovan med kor i.
 
Jag skulle gärna vilja läsa lagtexten där det står att det inte är tillåtet.
Jag har inte själv tänkt köra hästar så, men jag har varit på en sommarpremiering för ett antal år sedan, då ett antal kallblodshästar transporterades dit med traktor och öppen släpvagn liknande den ovan med kor i.
Jo jag har haft en häst på betäckning som transporterades så mellan hagarna. Funkade tydligen fint.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 921
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Vi har trafikfrågor här som mynnar ut i roliga kommentarer :rofl:. Nu kommer ett ämne upp eller så blir det flera att irritera sig...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp