Får man in både d-ponny och maratonvagn i en B-kortslastbil?

Flinga

Trådstartare
Ny på det här med körtävling och har konstaterat att de flesta tävlingar ligger på lite resavstånd. Hur ska man egentligen smidigast transportera sig, funkar en B-kortslastbil, har idag ett stort boggi boj släp men det blir meckigt att åka i två bilar. Dessutom kan man hålla lite högre hastighet med lastbil på motorväg men går allt in?

Sv: Får man in både d-ponny och maratonvagn i en B-kortslastbil?

Alltså, inte maratonvagnen kan jag inte tänka mig. Om den inte kan ställas på bakhjulen eller nått?
Inne i B-kortsbilen finns det (väl?) oftast bara två fack för hästar typ motsvarande inuti en vanlig transport, och sedan ett större fack under huvudet på hästen som iofs är större än i en vanlig finka, men jag skulle inte tro man ens får in en rockard där...

Hur gör alla som åker och tävlar med maratonvagn egentligen?

Jag gissar att man åker med två bilar och tar vagnen på en släpvagn med den andra bilen.. eller har en liten lastbil! ;)

Det var ju smart! Men då måste man ha mer än B-kort gissar jag?

Skåpbil + släp. Vår lastar 1400kg och en ponnyvagn ryms lätt i den och rullas in med skenor. En Opel Movano.

då får man inte köra fortare än 80... med släp alltså. Byt ut ditt tunga boj till en lättare vagn med maratonplatta.

Maratonplatta?...

Bildgooglade lite och hittade två bilder på hästsläp med en "vanlig" släpdel framför hästtransport-delen. Är det något sånt? Himla fiffigt i sådana fall!

Fiffigt...vi har sålt nån sån nån gång. Till Piteå : ) Du kanske kan köpa den?

Självklart inte mer än 80. Men det krävs bara ett ekipage. Värre när man behöver två dragbilar och två chaufförer och köra vagn och häst för sig.

Jag kör enbet med minishettis, så får jag för mig att börja träna och tävla räcker nog en vanlig transport eller ombyggd skåpbil gott:D

samma här, när vi åkte till tävling med maratonvagnen fick allt plats i en vanlig transport :) Shettis is da shit!

Vi har en cheval hästtransport med platta för vagnen som liknar denna (fast vår är bredare):
l_Hippo%20(2).jpg

Vi fick med oss två hästar(nordis+halvblod) och en maratonvagn(enbet) och en gigg :)

Har sett många lösningar på packningar för körtävlingar men den absolut enklaste är väl att antingen ha flak- eller skåpbil för vagnen och sedan ett släp efter för hästen. De som har skåpbil kan ju även använda bilen att sova i på natten.

Fler alternativ hittar du här:

http://korning.ifokus.se/

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 494
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama