Får man ha korsning varg/hund?

falukorw

Trådstartare
Min extremt oseriösa granne vid sommarstugan har köpt vad han säger är en korsning mellan varg och hund. De har sedan tidigare 2 stycken schäfrar och en blandras modell större, varav den en schäfern har flugit på min Leia ganska rejält en gång.
Men frågan är får man verkligen ha en korsning varg/hund?
Kanske är det mest troliga att de bara hittat på det för att kunna sälja valparna? Men den är verkligen lik en varg när det gäller färgerna, har inte tittat närmare på den och sett mer detaljer. Tycker det hela känns ganska så olustigt med tanke på de mindre trevliga hundarna de har sen innan...
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Det får man inte ha nej. Finns det varg i en hund så måste det vara som närmast i 5:e led bakåt i stamtavlan.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Men det kan ju inte jag ta reda på om den har eller ej? Enligt honom skulle pappan vara varg och mamman någon blandras med schäfer.
Förstår inte riktigt vad de ska med den till, de motionerar inte sina andra hundar annat än ca 1 km promenad morgon och kväll. Överig tid springer de på tomten och skäller på alla som går förbi...

Men denna hund ska inte kunna skälla utan enbart yla vilket vi hört den göra några gånger. Detta talar väl för att det faktiskt är en varg?
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Jag har en granne som har en tjeckoslovakisk varghund (Ceskoslovenský vlcak).
Den är väldigt respektingivande.

Men det finns puckon överallt, och en varghybrid är ganska lätt ordnad om du binder fast din löptik i skogen vid höglöp. Under förutsättning att det finns varg i skogen, såklart.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

jag tror faktiskt att man får HA varghybrider, men inte sälja ...nån mer bevandrad i frågan ?

( har lite brådis, ska o jobba)
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Här kan man läsa om varghybrider.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...tnaisverige.4.207049b811dd8a513dc8000554.html

"Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.

Hundar får inte kallas varghybrid i annonser
När en hund bjuds ut för försäljning eller annan överlåtelse är det förbjudet att använda beteckningen varghybrid eller på annat sätt ange att hunden har särskilt nära släktskap med varg eller har rovdjursliknande beteende eller utseende. Detta står i artskyddsförordningen.

Vissa vilddjurshybrider kan vara tillåtna
Det förekommer avelsarbete för att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie.

Vill du föra in ett sådant djur från utlandet ska du först studera stamtavlan, där parningen med vilt djur noteras. Om de fyra senaste generationerna är fria från vilda djur får du ha djuret i Sverige.
"

Ovan är kopierat från Jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

kl

Sen finns det en massa folk som påstår att hunden innehåller varg för att locka till sig köpare. Oseriösa köpare då. Vet flera såna i stan, och kan nästan garantera att de blandraserna inte innehåller en gnutta varg. :grin:
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

"Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.


kl
Förlåt för OT men...? Hur tänkte dom här? Finns det folk som har grävlingar som sällskapsdjur? Konstigt...
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

I "The dog whisperer" ägnades faktiskt ett helt avsnitt åt just korsningar varg/hund, eller som de i USA kallade det för, "hybrids". Förvånansvärt ofta var valparna som folk köpte faktiskt väldigt lite hund, i vissa fall helt varg, något som säljarna sa för att komma runt lagen.

Tydligen är det en hel del som skiljer åt hanteringen varg resp hund.

Avsnittet finns kvar på TV4 Play om du är intresserad. Dock är det endast premium, men om du PM:ar så kan du få låna min inloggning ;) :angel:
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Du kan ju fråga var han har köpt den, vet att det finns (fanns?) en snubbe i värmland som födde upp varghybrider. Sen finns det också tre stycken raser som är okej och de har redan kommit upp i tråden.
Men jag förstår verkligen att du tycker det är olustigt, man kan ju tycka att de kunde ha nöjt sig med något mindre krävande raser.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

De används inte så mycket som sällskapsdjur, däremot finns det folk som har tama grävlingar för att kunna använda att träna upp grythundar med i konstgryt. Det är nog därför det är tillåtet.

I övrigt håller jag med em-pirre, det är nog vanligt att folk säger sig/tror sig ha en hund med varg inblandat för att det låter spännande. Den enda hund jag träffat där ägaren hävdade att det var varg inblandat var en gammal tik där jag bodde förut. Det skulle vara en blandning mellan schäfer och varg och hundstackarn såg ut som en fet schäfer med lite hängöron...
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Men det finns puckon överallt, och en varghybrid är ganska lätt ordnad om du binder fast din löptik i skogen vid höglöp. Under förutsättning att det finns varg i skogen, såklart.

Har du provat? Vargar brukar inte se med blida ögon på främlingar i reviret så risken är att man istället har en köttslamsa att hämta i skogen.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Av vad jag minns så får man inte ha hybrider. Man fick det förr men numera får man det inte. De hundar som fanns när förbudet kom fick man fortsätta att ha, men man fick inte betäcka nya.
Du får inte heller föra in nya varghybrider i sverige.

I bla tyskland är det tillåtet att ha hybrider och jag har träffat en själv. Den var mycket trevlig. Ägaren berättade att hunden var lugn som en filbunke, vilket jag höll med om. Det var på en reenactmentmarknad med strax över tusen deltagare. Hunden låg och chillade bredvid husse.
Han hade däremot en annan hybrid hemma som inte gick att ha med sig.
Ägaren sa att ju mer vargliknande de var till exteriören/utseendet, desto mer vargliknande var de i psyket. Vilket inte är helt förvånande för mig efter att ha läst på om silverrävsprojektet de har i ryssland. De avlar på silverrävar och har på 50 år avlat fram rävar som är som hundar i beteendet och lika tama.
De har två olika grupper, skygga och tama. De tama har ändrat utseende, blivit mer valpliknande, behåller valpigheten längre och har ändrat färg och form. Tex fläckiga, hängöron mm.

De skygga behåller sitt silverrävsutseende och blir nästan mer och mer lik varg.

De har testat olika byten hos tikarna (från att byta embryo till att byta valpar) och de valpar som kommer från tama tikar och sätts in hos skygga tikar, blir fortfarande tama.

Lite kort om hur genetik kan påverka och att utseende och personlighet hänger ihop!


jag tror faktiskt att man får HA varghybrider, men inte sälja ...nån mer bevandrad i frågan ?

( har lite brådis, ska o jobba)
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Har du provat? Vargar brukar inte se med blida ögon på främlingar i reviret så risken är att man istället har en köttslamsa att hämta i skogen.

Nej, men har man en löptik o en ung vandrare som har "vägen förbi" så blir det knappast köttslampor.

Jag hade i en hel vecka en vargtik hos mig som var intresserad av min hane...
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Har du provat? Vargar brukar inte se med blida ögon på främlingar i reviret så risken är att man istället har en köttslamsa att hämta i skogen.

Det är så de fick fram varghybrider förr. Så det behöver inte nödvändigtvis bli köttslamsor, även om det säkert kunde bli...
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Jag har en granne som har en tjeckoslovakisk varghund (Ceskoslovenský vlcak).
Den är väldigt respektingivande.

Men det finns puckon överallt, och en varghybrid är ganska lätt ordnad om du binder fast din löptik i skogen vid höglöp. Under förutsättning att det finns varg i skogen, såklart.

Sätter ut en tik i höglöp i skogen är sannolikheten bra mycket större att du får en helt vanlig blandraser än att du får varghybrider. Så jäkla lätt fixat är det inte att få fram hybrider. Tror det är mer myt än sanning bakom den metoden att hå fram hybrider.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 942
Senast: super
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 362
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 288
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 877
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp