Får man ha 4 hästar på 3 boxar?

N

naijna

Om man har ett stall med 3 boxar och 4 hästar som man delar upp genom att 2 hästar står tillsammans, i detta fall islänningar som står i en fölbox.. Måtten uppfylllda med råge. Är detta ok?

Sv: Får man ha 4 hästar på 3 boxar?

Går det att dela på boxen så att det blir två "lagliga" boxar som fyller kraven för vardera islänning?

Om man har ett stall med 3 boxar och 4 hästar som man delar upp genom att 2 hästar står tillsammans, i detta fall islänningar som står i en fölbox.. Måtten uppfylllda med råge. Är detta ok?

om måtten är uppfyllda så är det väl klart att det är ok? Det är lagligt med gruppboxar för vuxna hästar.. Men enligt jordbruksverket ska alla hästar i en gruppbox ha 100% var av arean som krävs vid enskild box, vilket innebär att om du har uppfyllt måtten alltså lika gärna kan dela boxen i två om du vill det.

låter knas, finns inte risken att dom kan ryka ihop och sparka ihjäl varandra..? :P

låter knas, finns inte risken att dom kan ryka ihop och sparka ihjäl varandra..? :P

Varför skulle de göra det?
Iaf islänningar brukar väldigt sällan attackera om det finns tillräckligt med plats då de står fler än en/box, på island är det vanligt att hålla flera hästar i storboxar. Många hästar känner en trygghet av att stå uppstallade så.

Två av mina står i en jättestor box, med råge godkänd, och de brukar båda ligga ner o vila om natten och har plats att gå undan varandra och de äter på olika ställen etc.

Jag har en stor box som mina Islänningar delar på vid behov.
Dom går ute annars
Hej från hambo

jag har alltid haft mina 2 ponnier i samma box, de gnager hål i box väggen annars och kan inte vara åtskilda, det är en shettis och en liten B, boxen är 4*5m.
tror inte att de skulle börja bråka med varandra om de vanligtvis går i samma hage, min stora häst och B ponnyn hatar varandra men går bra att ha i samma hage då de håller avståndet till varandra.

ja man får ha det så länge man har rätt mått för att två hästar i samma boxar:)

Och varför skulle de göra det? dödar de varandra i hagen också? Får hästar välja står de hellre i samma stora box eller har låga väggar så de kan ha fysisk kontakt med varandra dygnet runt.

Det är inte antal boxplatser som räknas utan hur stor yta du har. Jag har 3 boxar varav en på 14 kvadrat som därmed är godkänd för 2 isisar. Alltså ett stall för 4 hästar.

Viktigt att notera är att de 2 som delar box måste vara kompisar så inte den ena blir hackkyckling. Våra 2 gammelgubbar 19 och 27 år gamla delar gärna. Likaså mina 08or som vuxit upp tillsammans här hemma, de kan även dela med min 07a som också är uppvuxen här. Väldigt unga hästar kräver enl djurskyddsbestämmelserna mindre yta/häst i gruppbox. Unghästarna går normalt i lösdrift men ibland måste de ju ändå in på stall för verkning etc.

... Får hästar välja står de hellre i samma stora box eller har låga väggar så de kan ha fysisk kontakt med varandra dygnet runt.

Har en söt händelse från en ridskola jag jobbade på för länge sen. Gamla stallet skulle byggas om så 4 ponnyer fick tillfälligt flytta in i 2 storhästboxar. Man delade av boxarna på mitten med 2 brädor och skruvade upp en uppbindningsring åt vardera hästen så de fick sas varsin spilta i boxarna. I ena boxen gick det helt enligt planerna och hästarna stod snällt bredvid varandra. I den andra stod en B och en C-ponny som tjurade lite på varann vid matdags men annars var det lugnt.

Efter 2 dagar skulle jag morgonfodra. Då har b-ponnyn krupit ur sin grimma, tagit sig in till C-ponnyn och båda låg och sov. När de fick sitt hö tog jag bort brädorna och gav dem varsin hög i olika hörn men de valde att äta ur samma. Efter det var de bästisar och fick dela box i fortsättningen. Det var 2 mycket gladare och mer harmoniska små ponnyer som jobbade efter det.

Jo naturligtvis finns den risken, den risken finns i hagen oxå.

Skillnaden med om dom ryker ihop i hagen är att den som blir påhoppad har större yta att fly på än i en box.

Väldigt vanligt att man ser mer än en raggsocka i en box anpassad för endast ett Halvblod, jag förstår dock det ekonomiska vinstintresset i detta avseende boxhyran (för ägarens plånbok) men absolut inte vinstintresset i hästens välbefinnande.

Har man råd med 2 hästar så borde man oxå ha råd med två boxar,, i annat fall har man nog en för liten plånbok eller för många hästar.

Tycker jag.

P.S. Bara en så enkel sak som om det skulle bli en stallbrand så är det statistiskt sett mkt lättare att rädda en häst ur en box än 2 hästar ur 1 box. Så långt brukar dock inte många ens tänka för dagen.

Senast ändrad:

Det är inte antal boxplatser som räknas utan hur stor yta du har. Jag har 3 boxar varav en på 14 kvadrat som därmed är godkänd för 2 isisar. Alltså ett stall för 4 hästar.

Viktigt att notera är att de 2 som delar box måste vara kompisar så inte den ena blir hackkyckling. Våra 2 gammelgubbar 19 och 27 år gamla delar gärna. Likaså mina 08or som vuxit upp tillsammans här hemma, de kan även dela med min 07a som också är uppvuxen här. Väldigt unga hästar kräver enl djurskyddsbestämmelserna mindre yta/häst i gruppbox. Unghästarna går normalt i lösdrift men ibland måste de ju ändå in på stall för verkning etc.
*Asg* Jag tänkte 08-or = Stockholmare men då fick jag ju inte till det med 07-or:o.

Vissa hästar är dock sällskapssjuka av sig och då så kan de väl få bo ihop?
Hur kul är det egentligen att bo ensam?

*KL*

Det enda är som flera skrivit att boxen måste kunna delas av till 2 fullstora, alt att du kan möblera om utifall att en av de som delar box blir sjuk och behöver stå själv.

Dvs, du ska kunna göra fyra boxar med godkända mått på ett hyfsat enkelt sätt, eller ha en annan häst som är sams med sällskap som kan stå i storboxen så sjuklingen får ta 'enrummaren'. Då är det helt okej.

Mina ponnyer jag hade när jag var liten ville stå i samma box, och fick således det. (Inte pga ekonomiska skäl eller något, det fanns boxar i överflöd åt både en och fem ponnyer om så vore). När den ena blev till åren och behövde tillskottsfodras rejält fick de bo i varsin kuppe dock.

Och varför skulle de göra det? dödar de varandra i hagen också? Får hästar välja står de hellre i samma stora box eller har låga väggar så de kan ha fysisk kontakt med varandra dygnet runt.

Har ett ex på just det här :)

Vi har som "lösdrift" för tf på 3 hästar, 2 av dem vbl trav i olika storlek o en shettis. Stallet står öppet o deras boxdörrar likaså, de går då in o ut som de vill där, men allt som oftast finner vi dem i samma box.....

mina små delar box och det blri ganska jobbigt vid fodringen då
en av dom har fång och den andra behöver mycket protein rik mat. jag brukar låta den ena äta ute i gången
då och ger höet efter att de ätit upp fodret.
det blir lättast så och den gamla som behöver mycket mat bryr sig inte så länge han får mat.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar