N
naijna
Om man har ett stall med 3 boxar och 4 hästar som man delar upp genom att 2 hästar står tillsammans, i detta fall islänningar som står i en fölbox.. Måtten uppfylllda med råge. Är detta ok?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man har ett stall med 3 boxar och 4 hästar som man delar upp genom att 2 hästar står tillsammans, i detta fall islänningar som står i en fölbox.. Måtten uppfylllda med råge. Är detta ok?
låter knas, finns inte risken att dom kan ryka ihop och sparka ihjäl varandra..? :P
låter knas, finns inte risken att dom kan ryka ihop och sparka ihjäl varandra..? :P
... Får hästar välja står de hellre i samma stora box eller har låga väggar så de kan ha fysisk kontakt med varandra dygnet runt.
*Asg* Jag tänkte 08-or = Stockholmare men då fick jag ju inte till det med 07-or.Det är inte antal boxplatser som räknas utan hur stor yta du har. Jag har 3 boxar varav en på 14 kvadrat som därmed är godkänd för 2 isisar. Alltså ett stall för 4 hästar.
Viktigt att notera är att de 2 som delar box måste vara kompisar så inte den ena blir hackkyckling. Våra 2 gammelgubbar 19 och 27 år gamla delar gärna. Likaså mina 08or som vuxit upp tillsammans här hemma, de kan även dela med min 07a som också är uppvuxen här. Väldigt unga hästar kräver enl djurskyddsbestämmelserna mindre yta/häst i gruppbox. Unghästarna går normalt i lösdrift men ibland måste de ju ändå in på stall för verkning etc.
Och varför skulle de göra det? dödar de varandra i hagen också? Får hästar välja står de hellre i samma stora box eller har låga väggar så de kan ha fysisk kontakt med varandra dygnet runt.