Får man formulera sig hur som helst på en faktura

Visst, men är det så att personen som ska tillhandahålla den hjälpen inte gör det fullt ut. då gäller
Husrannsakan
1 §
Husrannsakan för att söka efter föremål

Om det finns skäl att misstänka att ett brott har begåtts för vilket det föreskrivna strängaste straffet är minst sex månaders fängelse eller om omständigheter som anknyter till utdömande av samfundsbot utreds, får husrannsakan företas i sådana byggnader, rum eller slutna kommunikationsmedel eller på sådana slutna förvaringsställen som är i den persons besittning som det är skäl att misstänka för brott, för att söka efter föremål eller egendom som skall tas i beslag eller som skall ställas under tillfälligt skingringsförbud eller beläggas med tillfällig kvarstad, eller annars för att utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brottet.

På en plats som inte är i den persons besittning som det är skäl att misstänka för brott får husrannsakan företas endast om brottet har begåtts eller den misstänkte har gripits där eller om det annars på synnerligen giltiga skäl kan antas att föremål eller egendom som skall tas i beslag eller som skall ställas under tillfälligt skingringsförbud eller beläggas med tillfällig kvarstad kan påträffas eller annan utredning om brottet kan fås genom husrannsakan.

På en plats som är tillgänglig för allmänheten eller som brukar vara tillhåll för brottslingar eller där sådan egendom som eftersöks brukar köpas upp eller tas emot som pant får husrannsakan företas i det syfte som nämns i 1 mom., oberoende av det straff som föreskrivs för brottet.

Och då måste myndighetsbeslut tas före rannsakan? Domare eller åklagare...?

Precis som @Bubbla skriver så har tillsyn inget med brottsutredningar att göra. Ibland behövs polisens bistånd för att kunna utföra tillsynet men det gör inte tillsynsarbetet till polisarbete. Exempel på sådan lagstiftning är bland annat livsmedelslagstiftningen.
 
"Upp till det högsta av 20 mEUR eller 4 % av årsomsättningen för ditt företag eller koncern.”
ja vilket är det då som gäller? upp till 20 eller 4%
Det som är högst. För ett litet bolag är det troligtvis 20 miljoner euro. För t.ex Google eller Facebook är det 4%. Som jag skrev i ett av mina första inlägg är ju alternativet med 4% där just för att det ska svida för de stora jättarna, 20 miljoner euro kan de antagligen vara utan om de kan tjäna pengar på folks uppgifter.
 
Och då är det inte datainspektionens tjänsteman som förättar utan fogden med assistans av polisen eller bara polisen, efter beslut av antingen domare eller åklagare eller hur?

Mitt resonemang var mer allmänt. Jag vet inte hur det ser ut för just datainspektionen. Fogden? I vissa lagstiftningar finns stöd för att polisen ser till att tillsynsmyndigheten kommer in i lokalerna. För det krävs ingen husrannsakan som det gör vid brottsmisstanke, det regleras i lagstiftningen.
 
Och då är det inte datainspektionens tjänsteman som förättar utan fogden med assistans av polisen eller bara polisen, efter beslut av antingen domare eller åklagare eller hur?
ett exempel http://www.lawline.se/answers/husrannsakan-vid-kontroll-enligt-djurskyddslagen

Inspektören förrättar tillsynen. Polisen hjälper dem med att få tillträde.
Om det behövs tvång mot hindrande personer eller åverkan som att bryta upp dörrar är det polisen som utför de handlingarna. Annars ser de mest bara till att inspektörerna kan komma in och utföra det de ska.
 
Precis som @Bubbla skriver så har tillsyn inget med brottsutredningar att göra. Ibland behövs polisens bistånd för att kunna utföra tillsynet men det gör inte tillsynsarbetet till polisarbete. Exempel på sådan lagstiftning är bland annat livsmedelslagstiftningen.
Släpper inte en restaurang frivilligt in en inspektion så...måste tillsynsmyndigheten tillkalla pojkarna i blått...just så som jag beskriver.
 
Det som är högst. För ett litet bolag är det troligtvis 20 miljoner euro. För t.ex Google eller Facebook är det 4%. Som jag skrev i ett av mina första inlägg är ju alternativet med 4% där just för att det ska svida för de stora jättarna, 20 miljoner euro kan de antagligen vara utan om de kan tjäna pengar på folks uppgifter.
Hur många små bolag har en omsättning där 200 miljoner skulle vara boten?
Men vi får väl se...Hittills har jag inte sett eller hittat ngt som bekräftar eller bekräftar...
 
Fast det krävs inget beslut om husrannsakan. Så det är inte det du beskriver.
Tillsynsmyndigheten har inte rätt till en husrannsakan, de har rätt att gå in, i detta fall , för att göra en livsmedelskontroll. Men blir man inte insläppt så måste man lyfta det hela till en annan myndighet...polisen.Vill man sedan in i kontoret krävs betydligt mer och vill man gå in i ägarnas privata datorer ja då handlar det om en husrannsakan. Så som skattemyndigheterna gör vid en knall revision.
 
Tillsynsmyndigheten har inte rätt till en husrannsakan, de har rätt att gå in, i detta fall , för att göra en livsmedelskontroll. Vill man i i kontoret krävs betydligt mer och vill man gå in i ägarnas privata datorer ja då handlar det om en husrannsakan. Så som skattemyndigheterna gör vid en knall revision.

Nja, tillsynsmyndigheten har rätt att utföra kontrollen. Som även kan innefatta kontorets handlingar, eftersom dokumentation och rutiner är en viktig del i livsmedelskontrollen tex. Privata datorer, kanske inte. Men då lär företagaren visa att de är privata. När det gäller djurskydd finns inget direkt reglerat avseende företag/privat förutom att det kan hamna i annan lagstiftning.
 
Så står det i PUL. I GDPR läggs även papperhantering med. Finns för visso i PUL också men då finns skrivningen med att det ska vara registerhållt.

I GDPR ingår all info som finns om en person. Det innefattar även post-it om de finns i en kundmapp tex.

Det som det låter som @Gimlan pratar om är diarieföring. Där kan post-its och anteckningar gallrar innan de förs till handlingarna eller lämnas ut. Vet inte riktigt hur GDPR slår på diarieföringslagen. Är ett par år sedan jag läste den.

Mvh Miks
Nej, jag pratar absolut inte om diarieföring.
 
Tillsynsmyndigheten har inte rätt till en husrannsakan, de har rätt att gå in, i detta fall , för att göra en livsmedelskontroll. Men blir man inte insläppt så måste man lyfta det hela till en annan myndighet...polisen.Vill man sedan in i kontoret krävs betydligt mer och vill man gå in i ägarnas privata datorer ja då handlar det om en husrannsakan. Så som skattemyndigheterna gör vid en knall revision.
Nej, du har fel.

Dessutom är kontoret inklusive alla dokument en av de viktigaste delarna i kontrollen så självklart har man även rätt till att tillgå detta.

Utan husrannsakan.
 
Nja, tillsynsmyndigheten har rätt att utföra kontrollen. Som även kan innefatta kontorets handlingar, eftersom dokumentation och rutiner är en viktig del i livsmedelskontrollen tex. Privata datorer, kanske inte. Men då lär företagaren visa att de är privata. När det gäller djurskydd finns inget direkt reglerat avseende företag/privat förutom att det kan hamna i annan lagstiftning.
Som jag sa det finns myndigheter som i vissa situationer "har rätt att" men för att verkligen tvinga sig in måste de ha med sig polisen.
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp