Får man egentligen göra såhär?

Marty

Trådstartare
Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt kontrakt står det att jag betar en hyra på X kronor och då inkluderar ett visst antal kilo hö, och fri tillgång till halm.

I helgen hade vi lite hastigt och lustigt ett stallmöte där stallägaren talade om att halmen blivit för dyr (och hon orkade inte leta efter en ny leverantör). Flera i stallet erbjöd sig att kolla efter en ny leverantör då de visste några som var billigare, men då sa stallägaren bara att det var tvunget att ske inom ett dygn i så fall, och ingen hade möjligheten till detta en söndagskväll. Det hela slutade med att stallägaren i stort sett bestämde själv att alla skulle gå över till spån från dagen efter och därmed också få höjd hyra med 100 kr. Det kändes lite som om stallägaren redan bestämt sig för denna lösning innan vi kom dit och att vi inte hade något att säga till om. Vi fick helt enkelt bara välja på att gå över till spån = höjning med 100 kr eller ha kvar halmen = höjning med 700 kr från och med maj månad.

I vilket fall som helst funderade jag på om man får göra på detta sätt? Mig veterligen har jag inte skrivit på något kontrakt där jag säger mig gå med på att ha 100 kr högre hyra än tidigare samt ha endast 4 balar spån som ingår i hyran. Borde inte hon egentligen ha sagt upp oss alla, gjort ett nytt kontrakt, och gett oss en valmöjlighet till att skriva på/flytta? Kan tilläggas att alla inte heller var med på mötet och därmed inte gått med på någonting egentligen. Jag själv var där så för mig kanske det är annorlunda. Är mitt nuvarande kontrakt giltigt? Begår inte stallägaren någon form av kontraktsbrott?

Jag är lite sur över att förändringen skedde över en natt, men för mig spelar det egentligen inte någon större roll vad min häst står på, då det troligen bara är fram till sommarbetet (= 1 månad) som ändringen gäller. Jag blev bara lite fundersam på om det egentligen får gå till såhär. Så om det är någon expert där ute kan ni ju försöka förklara för mig.

Tack!
/Marty
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Om det står i ditt kontrakt att du ska ha fri tillgång på halm, är det fri tillgång på halm som gäller.
Annars skriver man nytt kontrakt.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Även fast jag ju då rent tekniskt gick med på det muntligt eftersom jag var med på mötet?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Muntliga avtal gäller i och för sig...det beror på vad du sa till stallägaren. Sa du OK, jag går med på det, eller sa du bara inte ifrån?

Hur hade hon tänkt göra med de hästägare som inte var närvarande på mötet? De har också rätt att få ta ställning, istället för att som nu ställas inför fullbordat faktum.
Stallägaren kan INTE hävda att om en majoritet av privathästägarna, dvs de som var med på mötet, gick med på höjningen, så gäller den alla. (Nu säger jag inte att hon säger så, men OM hon gör.)

Kolla på kontraktet en extra gång. Står det nånstans att stallägaren har rätt att komma med höjningar?

Jag själv skulle begära omförhandling av kontraktet - såvida inte det min stallvärd erbjuder mig låter rimligt. Men även då skulle jag vilja ha den nya uppgörelsen skriftlig.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Ska det bli rätt ska kontrakten sägas upp och nya skrivas på. De som inte vill ha spån skriver då helt enkelt inte på nya kontraktet utan söker sig till annat stall.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Rent spontant känner jag att varför skulle hon inte få höja hyran när halmen blivit dyrare?
Tycker du att hon själv ska betala för den höjningen?

Omotiverade hyreshöjningar skulle ju kunna kräva en kontraktsändring kan jag tycka men för underhåll och råvaror? Jag står i ett väldigt stort stall och har då aldrig skrivit om mitt kontrakt utan bara blivit informerad om ev. hyreshöjningar pga personallöneförhöjningar etc. Får en räkning på kallhyra samt allt hästen äter och spån jag använder varje månad.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

De som inte var där fick bara läsa sig till det genom den info hon skrivit på tavlan i stallet. Stallägaren bestämde åt dem helt enkelt. En tjej försökte protestera och sa att hon ville ha halm, men då sa bara stallägaren att hon då får betala EXTRA för varje kilo hon tar (50 kr/mån per kilo), så utöver hyreshöjningen får hon betala för varje kilo halm trots att hon inte använde spånet, så det var bara för henne att anpassa sig till spån hon med för ett så högt halmpris har nog inte många råd med bara sådär (man lägger väl in kanske 10 kg/dag i en halmbox, minst).

Det står ingenting i kontraktet om höjningar, oavsett orsak. Hade det varit för en längre tid hade jag helt klart varit lite mer på, men nu är det bara för en månad. Jag hoppas på att det blir annat till hösten, annars flyttar jag. Känner mig lite förvirrad också. Om hon kan göra såhär nu känns det som hon kan hitta på vad som helst till nästa gång.

Lovisaleonora_: Det är som jag trodde alltså.

hoppis: Det är väl en sak om man står i ett stall där man betalar precis vad hästen gör av med. Då hade det varit en sak. Men när man står i ett stall som har ett "paketpris" och det står i kontraktet att det ingår fri halm så blir det annat tycker jag. Antar att det står i ditt kontrakt att användande/pris reglerar hur mkt du betalar?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

En hyreshøjning får ske med en førvarsel om detta men først efter samma tidsperiod motsvarande uppsægningstiden.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Det undrar jag med..Priserna stiger på allt..kolla bara på elen i år:eek:. Givetvis måste höjningar av foder, strö, drift osv resultera i höjningar.Vem ska annars betala..?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Jag har haft inackorderingar och vet att saker kostar, men det verkar inte vara det som TS hakar upp sig på. Det är sättet det sköts på. Hyreshöjningar meddelas i god tid. Dessutom ska kontraktet skrivas om som många här inne redan har sagt.

Dessutom, om mina hyresgäster hade sagt att de hade en lösning på problemet så hade jag ju gladeligen prövat det alternativet.

Dåligt skött av stallägaren.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Precis. Som du säger så är det inte prishöjningen i sig jag bryr mig om egentligen, utan jag ifrågasatte bara om man egentligen fick ändra på saker som står i kontraktet över bara en natt (utan nytt kontrakt). Jag har själv haft eget stall i 10 år tidigare men aldrig varit med om att vi behövt göra så pass drastiska saker. Lite mer framförhållning hade ju inte skadat för någon part.

Haest: Då är det ju helt klart att det inte gick riktigt rätt till då, eftersom vi snarare hade 12 timmar på oss. Kontraktet säger 1 månads uppsägning.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Fast jag fattar ändå inte problemet. Vill man flytta sin häst enbart för att det blir strö-byte under en månad så finns det nog annat som ligger bakom.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Jag förstår dig men kan det inte vara så att ägaren faktiskt försökt hitta lösningar men det blir för krångligt, dyrt, tidskrävande och leder till att han/hon kanske går back istället? En del förändringar får man bara tugga i sig tycker jag, jag förstår din irritation men det kanske inte går att lösa på ett bättre sätt?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

De som tycker att detta inte är något att hetsa upp sig för läser ju inte tråden ordentligt.

Man meddelar väl inte dagen innan att förändringar och hyreshöjning kommer att träda i kraft dagen efter?

TS har ju redan sagt att hon har godkänt det hela och att hon inte kommer att flytta, men hon tycker att det är dåligt skött, vilket det är.

Kan man inte som hyresvärd hålla en öppen dialog redan när man får reda på att det kommer att uppstå problem. Jag har då aldrig varit med om att jag varit tvungen att höja hyran från en dag till en annan och dessutom byta strö. Tror inte att mina dåvarande hyresgäster hade blivit så glada.

Lite framförhållning hade ju inte skadat.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Men det kan inte vara så att det bara gäller fram till betet för efter betet blir det ju ny halm och dvs (om sommaren blir bra) att halmpriserna sjunker igen.

Dålig stil att bara höja så, man ska ju i alla fall få 1 mån på sig från infon tills höjningen sker. Men dom som vill ha halm som strö kanske kan hämta själva och borde då få avdrag på hyran med strökostnaden istället.

Blir såååååå skönt nu med betet så man slipper detta med strö helt!!
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Jodå, jag läser ordentligt, och har bra läsförståelse.
Men jag kan gissa att stallägaren, när hon skulle hämta ny halm helt plötsligt fick veta att de chockhöjt priset, och väljer att avstå att köpa.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Samtidigt har man ju då som affärsidkare oerhört dålig planering för sin verksamhet. Det får man ju ta med i beräkningen om man väljer att inte upphandla hela mängden vid ett tillfälle (t ex mot avrop).

Jag har full förståelse för att ts blir purken, självklart ska uppsägningstiden vara minsta framförhållningen för dels pris- men också övriga justeringar av kontraktsförutsättningarna (t ex byte och begränsning av strö).

Stallägaren har tydligen hanterat sina affärer illa, det ska inte behöva gå ut över hästägarna annat än efter omförhandling av kontrakten.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

+ Breccia_: Det är sättet det sköttes på som jag irriterade mig på, och ifrågasatte. Jag har full förståelse att det behövde ske en ändring, eftersom halmpriset blev högre och hästarna åt upp halmen (mycket god halm enligt dem), men hon har vetat om att halmen hos sin leverantör varit slut sedan förra halmleveransen, som var för kanske en månad sedan. Leverantören är alltså tvungen att själv köpa in och sedan sälja igen (till ett ännu högre pris än hans inköpspris). Jag tycker fortfarande att hon kunde haft lite framförhållning, med tanke på att flera i stallet visste andra leverantörer som inte tog lika mkt för halmen, men att vi helt enkelt inte fick tid att kolla upp det.

MoonFlight: tanken är ju att det bara ska vara fram till sommaren, och blir sommaren bra så går vi tillbaka till halm i höst. Som sagt, för mig spelar inte bytet av strö jättestor roll när det bara handlar om en månad, men om hon kunde göra såhär nu, då känns det som det kan hända flera gånger. Och vem vet, nästa gång kanske hon tycker att hyreshöjning på 700 kr är ett bättre alternativ (högst otroligt, men jag hoppas du förstår poängen)
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Menar du verkligen att halmen skulle kosta 700kr extra för en månad? Det är ju vad mitt hö kostar per månad och stor häst.

Herrejösses, jag får en stor rundbal, fint vetehalm för 100kr. Tycker det verkar som att hon antingen vill tjäna mer eller är riktigt dålig på att hitta billiga leverantörer.

För mig är det viktigt att hästarna står halm så de har något att sysselsätta sig med. Ja, varför ska man kunna prishöja på det där sättet i ett stall när man inte kan göra så i andra avtal?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 070
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp