Får man använda andras bilder?!

J

Jenny

Jag såg att en häst som jag har känt en längre tid ute på annons.
Jag mailade personen ifråga och berättade lite om hästen.
Den som äger hästen nu har tyvärr bara ägt honom i knappt en månad och nu är han alltså ute IGEN för försäljning:(.
Mycket synd...
Hursomhelst så skickade jag med några bilder på honom så att hon skulle se att det var samma häst jag pratade om.
Döm om min förvåning när jag såg MIN bild på den hästen ute på Blocket.se! Får man använda andras bilder utan godkännande fr fotografen? Jag mailade dom ju förvisso men knappast i annonserings-syfte....:crazy:
/ J.

Sv: Får man använda andras bilder?!

Ingen aning men jag tror knappast det. Det är ju copyright...Du får(om jag inte minns fel) absolut inte använda andras bilder eller för alla del motiv.:)

nej man får inte använda andras bilder utan att ha fått lov först, sen spelar det ingen roll att du mailat dom till henne,

Tack för svar!
Jag var nästan säker på att man inte fick använda andras bilder utan lov, men inte 100% säker.
Jag hörde av mig till Blocket och annonsen är nu ändrad med ägarens bilder istället. Så det löste sig!
Men hon blev skitsur och mailade mig att jag var en gnällkärring:o.
Men det överlever man ju!
/J.

Råkade ut för samma sak. Sålde en connemaraponny och mailade över superfina bilder från tävlingar. En dryg månad senare annonseras ponnyn ut med våra bilder... På alla annonssajter. Anmälde annonserna till webmaster och kontaktade annonsören. Supertjuriga svar. De hade dessutom bums fått ny köpare, och tjänat 30000 kr :devil:. Tänka sig att de "glömde" berätta att ponnyn hade kronisk bronkit! Ytterligar en månad senare avlivas ponnyn och försäkringspengarna plockas ut...

Fy sjutton, stackars er!:eek:
Vilket folk det finns, jag kommer nog aldrig att våga sälja någon häst i framtiden. De lovar runt men håller j-t tunt!
Jag vet bara hur jag kände mig när jag såg denna häst som jag menar ute på annons för 3* pengarna som hon själv gav för honom för fem veckor sedan. Det stinker !!!
/J.

Som sagts tidigare här NEJ man får inte lägga ut bilder på nätet tagna av andra men tyvärr vet inte många internetanvändare om att det finns en Copyrightslag. Dom flesta tror faktiskt att en bild dom fått (tex via mail) är deras även i denna bemärkelse, dvs att det är fritt fram att göra vad man vill med bilden.
Att anmäla kan vara svårt eftersom det är svårt att bevisa vem som tog bilden... ett tips är att lägga en liten vattenstämpel på bilden eller skriva in ett meddelande i metadatat (jag tro det heter så vänsterklicka på din bild så kommer det upp en text om kameramärke fotodatum osv där kan man skriva till sitt namn)

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 313
Senast: Draumsyn
·
Hästmänniskan Måste bara fråga er andra om vilka konstiga mail ni fått på era hästar ni haft/har annons på. Ska försöka korta ner historien lite...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
40 250
Senast: kryddelydd
·
A
Islandshäst Först vill jag säga att jag är osäker på om den här tråden hör hemma i isis-forumet, lägger in tråden här då det är specifikt...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: islands_lover
·
Hästmänniskan jag fick en tidning idag , distansryttaren som jag förstött kollade igenom, Döm om min förvåning när jag såg att Biofarmab hade en...
Svar
19
· Visningar
1 471
Senast: babsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama