Får kvinnor lika bra vård som män? (utbruten från Underlivsplastik)

Ja, jag anser det märkligt att på första besöket se förbi en läkares medicinska kunskap och ta för givet att det som sägs är baserat på att patienten är kvinna istället för att det är baserat på det bästa medicinska alternativet för tillfället.
Men det kan ju bero på att det är 1. Vanligt. 2. Läkarnas medicinska kunskap generellt är inte jämlik.
 
Skrev du inte att män nekas ofta? Sen blir det lite märkligt att jag ska googla ditt påstående, ta fram det själv o visa.
Varför skulle jag? Jag har varken påstått att män nekas oftare än kvinnor att få hjälp eller att män alltid nekas, jag pekade att män också, vid undrrlivsproblem nekas operation och får en salva, så det behöver nödvändigtvis inte vara skillnad om det varit en man.
Du är själv välkommen att googla mäns underlivsproblem, diagnos och behandling. Jag ser ingen anledning att hjälpa dig där.
 
Jag vill kontra hela diskussionen med att berätta att jag alltid har fått den vård som jag har tyckt att jag har behövt.
Det kan bero dels på att jag som person är bestämd och tämligen högljudd.
Men det kan också bero på att jag verkligen har haft problem som jag aldrig har överdrivit.
Sist som jag sökte vård så fick jag "stora programmet" för en liten sak som kunde vara en stor sak.
 
Det är kl att män inte alltid får den hjälp de behöver, men visst har det stått en del sista tiden om vilken skillnad det är för kvinnor att behandlas av män vs kvinnor? Det stod ju tex om riskerna vid.

Annars håller jag med om det nedersta stycket, TS smörj in och så har du testat det så kan ingen säga något om det.
Nej, det finns rätt mycket forskning på att det skiljer sig mellan könen. Inte alltid till mäns fördel (tex görs vissa operationer tidigare på män som grupp, vilket troligen inte gynnar dem på sikt).
Det jämnar ut sig med nätbolagen där fler kvinnor söker och får vård. Att få en viss vård/åtgärd är inte alltid den bästa vården, det är viktigt att komma ihåg.
 
Jag menar allt i vården. Psykisk ohälsa. Smärta. Sjukskrivning.

Ja, jag anser det märkligt att på första besöket se förbi en läkares medicinska kunskap och ta för givet att det som sägs är baserat på att patienten är kvinna istället för att det är baserat på det bästa medicinska alternativet för tillfället. Nog för att jag vet att det förekommer, men man mår inte bättre av att tro det värsta hela tiden.
Just med psykisk ohälsa verkar män underbehandlas jämfört med kvinnor. Mindre recept, mindre psykologkontakt, mindre sjukskrivningar.
 
Just med psykisk ohälsa verkar män underbehandlas jämfört med kvinnor. Mindre recept, mindre psykologkontakt, mindre sjukskrivningar.

Menar du överlag eller när män söker vård för psykisk ohälsa? Det har ju under lång tid varit väldigt stigmatiserat hos män, vilket också är en anledning till att män är i topp i självmordsstatistiken. Män söker mig veterligen fortfarande inte vård för psykisk ohälsa i samma utsträckning som kvinnor, vilket ju leder till ovan.
 
Utan att ha läst den ursprungliga tråden så inflikar jag att många studier har belagt att kvinnor får undermålig smärtlindring, anses gnälliga, anses söka vård för lätt och på lösa grunder medan män söker "för adekvata orsaker" och tas på mycket större allvar. Män får betydligt bättre smärtlindring och längre sjukskrivning.

Personligen blir jag ju då aningen rabiat för att det finns människor som inte riktigt tar kvinnor på allvar. Och att man ska behöva besitta personliga egenskaper som att vara bestämd och peka med hela handen för att få hjälp när man är sjuk? Vad är det för trams? Betyder det att de kvinnor (och män) som inte är så bra på att hävda sin rätt förtjänar att bli illa behandlade?
 
https://www.jamstalldhetsmyndighete...-mellan-mans-och-kvinnors-sjukvardskonsumtion

Kvinnor konsumerar 20% mer vård än män. Delvis beror det på barnafödande, men också på att män inte söker vård om det inte är akut. Och så behöver kvinnor mer behandling för psykiska problem samt problem med muskler och leder. Man verkar kunna säga att män först söker vård när de är riktigt dåliga, men då kostar den vården lite mer än motsvarande för kvinnor.
 
Personligen blir jag ju då aningen rabiat för att det finns människor som inte riktigt tar kvinnor på allvar. Och att man ska behöva besitta personliga egenskaper som att vara bestämd och peka med hela handen för att få hjälp när man är sjuk? Vad är det för trams? Betyder det att de kvinnor (och män) som inte är så bra på att hävda sin rätt förtjänar att bli illa behandlade?
Ja det är ju allmänt känt att man behöver vara frisk för att orka kämpa och klara av att vara sjuk :meh: jag gav upp vården när jag var sjuk i depression. Den lilla hjälp dom erbjöd hade ingen som helst påverkan. Mediciner gjorde mej sämre. Tack och lov så lyckades jag ta mej ur skiten på egen hand. Även när jag har sökt för andra grejer så upplever många gånger att läkare inte lyssnar. Dom bestämmer sig för en sak och så är det så sen. Det är sällan man blir tagen på allvar
 
https://www.jamstalldhetsmyndighete...-mellan-mans-och-kvinnors-sjukvardskonsumtion

Kvinnor konsumerar 20% mer vård än män. Delvis beror det på barnafödande, men också på att män inte söker vård om det inte är akut. Och så behöver kvinnor mer behandling för psykiska problem samt problem med muskler och leder. Man verkar kunna säga att män först söker vård när de är riktigt dåliga, men då kostar den vården lite mer än motsvarande för kvinnor.

Men det är väl inte kostnaden av vården som är kärnan i tråden.
 
Det är många kvinnor som haft "riktiga problem" utan att "överdriva" och ändå blivit nekade vård/blivit felbehandlade.
Jag tror att just kombinationen med att vara bullrig och ta mycket plats, som en man, är det som gör att jag alltid får hjälp.
Dessutom rätt hjälp.

Nu så hittar ju vården alltid mina problem eller andra som jag inte visste om när jag söker vård.
Jag tillhör dem dom är litet tröga på att pallra mig till doktorn när jag behöver det.
 
Och om vi ska ha personliga anekdoter i tråden: maken och jag hade båda säsongsinfluensa för några år sedan. Behövde träffa läkare för att få sjukintyg. Hade tid efter varandra hos samma (manliga läkare).
Vi hade samma symtom, är ungefär samma ålder. Jag har vissa kroniska, underliggande sjukdomar. Maken fit as a fiddle.
Jag blev sjukskriven 3 dagar, maken 8 dagar.
 
Jag tror att just kombinationen med att vara bullrig och ta mycket plats, som en man, är det som gör att jag alltid får hjälp.
Dessutom rätt hjälp.

Nu så hittar ju vården alltid mina problem eller andra som jag inte visste om när jag söker vård.
Jag tillhör dem dom är litet tröga på att pallra mig till doktorn när jag behöver det.
Men ska kravet vara att bete sig som en bufflig man för att få hjälp i en utsatt situation?

Dvs tycker du att det är okej att normen är buffliga män?
 
Jag tror att just kombinationen med att vara bullrig och ta mycket plats, som en man, är det som gör att jag alltid får hjälp.
Dessutom rätt hjälp.

Nu så hittar ju vården alltid mina problem eller andra som jag inte visste om när jag söker vård.
Jag tillhör dem dom är litet tröga på att pallra mig till doktorn när jag behöver det.

Kvinnor och icke-binära ska inte behöva ta på sig någon form av "manliga-attribut"-mantel för rätten till vård.
 
https://www.jamstalldhetsmyndighete...-mellan-mans-och-kvinnors-sjukvardskonsumtion

Kvinnor konsumerar 20% mer vård än män. Delvis beror det på barnafödande, men också på att män inte söker vård om det inte är akut. Och så behöver kvinnor mer behandling för psykiska problem samt problem med muskler och leder. Man verkar kunna säga att män först söker vård när de är riktigt dåliga, men då kostar den vården lite mer än motsvarande för kvinnor.
Och när män väl söker vård får de vård av bättre kvalitet.
 
Och att man ska behöva besitta personliga egenskaper som att vara bestämd och peka med hela handen för att få hjälp när man är sjuk? Vad är det för trams? Betyder det att de kvinnor (och män) som inte är så bra på att hävda sin rätt förtjänar att bli illa behandlade?
Nej det betyder att vården måste se skillnaden.
Det är inte rätt att jag får bättre vård för att jag är bullrig och dessutom klarar av medicinska termer.
Det är ett problem.
Vård skall ges efter behov och inte efter samhällsklass och språkbegåvning.
 
Kvinnor och icke-binära ska inte behöva ta på sig någon form av "manliga-attribut"-mantel för rätten till vård.
Nej de måste ses av vården ändå.
Att jag som bullrig (och ickebinär) kvinna får bättre vård än Cis-kvinnor och andra ickebinära är ett strukturellt problem.
Men jag tror mera att det har att göra med personligheten bullrig och "ta mycket plats" än med kön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp