Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Utifrån vad du skriver här kan jag inte se att köparen har någon möjlighet att kräva återgång av köpet.

OM du trots allt överväger att ta tillbaka hästen tycker jag du ska ställa några krav. Besiktning UA (hos din veterinär), och motsvarande handpenning stannar hos dig. Försäkringen ska vara obruten (förutsatt att hästen var försäkrad hos dig).

Nu är det betestider och kanske går det att hysa in hästen utanför hemmet, hos någon som har plats?
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Jag tycker att du ska erbjuda dig att ta tillbaka hästen men några pengar får köparna inte se eftersom din tid , din oro och en veterinärbesiktning och hämta hästen kostar. Ta tillbaka hästen utan att ge några pengar och sätt upp massor med staket och hitta en ny lösning för häststackaren.

Köpt är köpt..
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Tar man tillbaka hästen måste givetvis köpeskillingen minus handpenning betalas tillbaka. Om köpt är köpt är hästen i så fall de nya ägarnas problem att göra sig av med enligt samma resonemang...
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Måste och måste...

Om säljarna kan tänka sig att lämna igen hästen veterinärbesiktad utan att få tillbaka köpesumman så är det inte förbjudet att göra så...
Jag gissar att köpesumman är låg iom att det var Under 10.000:- vilket kan vara allt från 1:- till 9999:-

Sen är det ju upp till köparna att godkänna att de inte får några pengar tillbaka. Allt beror ju på vad de betalade för hästen. Gav de 3000:- kanske det är värt att få lämna tillbaka hästen mot att TS får behålla pengarna.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

*kl*


Jag blir så förvånad över att köpare saknar tålamod.
1) varför släppa ihop hästarna så fort? Gör en liten hage åt hästen i de andra hästarna hage, med dubbelt staket med minst 1,5 meter mellan.
2) ge hästen tid att få vara själv.

Mitt senaste tillskott fick komma itl ro i 2 månader innan jag ens började hantera henne (lösdrift) något mer seriöst än genomgång och hovar.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Måste och måste...

Om säljarna kan tänka sig att lämna igen hästen veterinärbesiktad utan att få tillbaka köpesumman så är det inte förbjudet att göra så...
Jag gissar att köpesumman är låg iom att det var Under 10.000:- vilket kan vara allt från 1:- till 9999:-

Sen är det ju upp till köparna att godkänna att de inte får några pengar tillbaka. Allt beror ju på vad de betalade för hästen. Gav de 3000:- kanske det är värt att få lämna tillbaka hästen mot att TS får behålla pengarna.

Nej, om köparna går med på att lämna tillbaka hästen och skriva över ägandeskapet igen utan att få pengarna tillbaka kan man så klart göra så. Jag tänkte dock inte ens på att det skulle vara en möjlighet...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 106
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
3 944
Senast: Sambeon
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 204
Senast: meadow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp