Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Sälj den inte. Låter som skum person, om dom inte fattar att en kosningshäst med okönd stam är vad den är då, så borde dom inte ha häst.

Man kan ju inte börja hålla på att strula o vilja forska om sånt liskom, om den var stammad ja då visst kan man ju kolla lite men liskom i en sån här situa är det ju bes, som gäller.

Och hela saken med bes. känns skumt också, bra att du itne lät dom åka iväg med den!
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag har faktiskt en viss förståelse för att köparen gör som hon gör. Inte pga att hästen är en sk. oäkting eller någon annan anledning som egentligen har med dig att göra, utan pga att hon förmodligen är lika rädd att bli "lurad" som du är. Jag själv till exempel skulle vara mer nogrann med mina hästköp idag än för ett par år sedan.

Jag tycker att hon har gjort helt rätt som har kollat upp henne, dock hade jag väl inte svalt vad sekreteraren sa med hull och hår som hon tycks ha gjort vilket verkar ha spätt på hennes vilja att veta ännu mer. Håller med Lovisaleonora i det hon säger, köparen bör kontrollera så mycket den kan men ska inte för den delen ifrågasätta säljaren, det gör man först om man skulle hitta något väldigt mystifikt och konstigt som inte stämmer ihop med den information man fått om hästen.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Antingen så rolkar vi ordets betydelse på olika sätt eller så tycker vi olika i frågan.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Synonymordboken anser att den första synonymen till ifrågasätta är tvivla på.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Hästen hade okänd stam redan innan hon bestämde sig för att titta på den så det är ju inget nytt som har framkommit och om det nu skulle vara ett problem så är det väl bara att köpa en häst med känd stam i stället - finns ju hur många som helst! Hålla på och tjafsa om sånt är ju patetiskt...
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag tycker att det här låter som en orutinerad hästköpare som har massor av "rådgivare" omkring sig, som vet vad man ska tänka på när man köper häst - tycker iofs att det låter som bra saker att kolla upp överlag, men att köparen kanske inte har kunskap att värdera informationen som hon får reda på under sina efterforskningar.

Jag hör också varningsklockor ringa, men mest av anledningen att detta låter som en förstagångsköpare och det i kombination med att du redan nu upplever kontakten med henne som besvärlig gör att jag tror att om hon får några som helst problem efter köpet (kanske t ex omställningssvårigheter för hästen - finns ju hur många trådar som helst av den karaktären här på Buke: "hästen var jättesnäll när jag provred, men nu när jag har haft den si och så länge är den oridbar och istadig, jag har blivit lurad"...) så kommer du att få det trassligt...
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Klart man som köpare vill kolla upp sin blivande häst så mycket som möjligt, MEN om man svarar på en annons på en korsning, så förstår jag verkligen inte varför man ska ringa ASVH och tro att man ska hitta vadå??????
Jag tror att köparen har en viss brist på kunskap, och att det är därför hon ska kolla upp hästen hos ASVH, dessutom tror jag att det är den bristande kunskapen som ligger till grund för att hon vill ta hästen till sin veterinär.
Kan ju vara så att hon pratat med folk som "vet" och som sagt till henne att hon absolut inte ska ta din veterinär, vilket inte måste vara orimligt, men att avboka din tid var att gå över gränsen!!!!! Det känns som hon gjort hela hästköpargrejen till något mycket mer komplicerat än det måste vara.
Jag utgår från att du frågat henne om tidigare erfarenheter?
Hon kanske är jätteduktig, men aldrig köpt häst förr?
Jag hade nog talat om för henne att om köpet ska bli av, så blir det på dina villkor, annars kan du ju lika gärna hitta någon som är lättare att ha med att göra. Lycka till!
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag förstår att det känns jobbigt när köparen ändrar beteende på detta sätt. För mig låter det som om denna köpare är ung och/eller oerfaren när det gäller hästköp. Låt köparen kolla upp det den vill, självklart ska h*n också boka en egen veterinär för besiktning för att uppfylla sin undersökningsplikt. Jag tycker inte att händelseförloppet låter särskilt skumt utan tror mer att det handlar om osäkerhet, orutin mm. En ung oerfaren köpare som vill vara så noga som möjligt. Om du tror att hästen får det bra hos denna köpare så är det väl bara att vänta ut det hela och hjälpa till så mycket du kan.
Lycka till!
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Oj, tack för alla svar!

Jag hade bokat vet bes åt köparen så det var eg hennes egen tid som
hon ringde och avbokade. Men i alla fall.....

Jag fick ett jättebra 1:a intryck av henne, vi pratade mycket i tel och så
innan hon kom och tittade/ provred. Kändes 100 för hästen.
Hon har haft häst innan, en som hon hade hela dennes liv innan den togs bort
pga något fel i benet. Och efter det hjälpt till med andras hästar.
Så helt novis ska hon ju inte vara.
Hon har sagt att hon ska göra vet bes hemma hos sig efter köp.
Ärligt talat tror jag inte att hon kommer att göra det, faktiskt.
Kanske är ett sätt att "skrämmas" så att jag ska gå ner mera i pris.
För nu vet jag att hon tycker att min pålle är DYR.
Men det står ju fritt att köpa eller inte köpa.
Det är ju valfritt. Jag tror att hon är en person som vill veta allt och lite
till om sin häst, och kanske blir frustrerad när det inte finns något att finna.
Samt funderar och överanalyserar det som hon hör omkring sig;)
Jag tycker att man får ta till sig vad säljaren säger, göra lite efterforskningar om man vill det men prio måste ju vara att se till hästen som individ:).

Jag tror fortfarande att hon har ett gott hem att erbjuda.
Har en sund inställning och ett bra bemötande och fint sätt gentemot häst.
Har pratat med henne, frågat om hon verkligen är säker på att hon vill
köpa pållen. Har sagt att jag vill att det ska kännas bra för henne.
Av omtanke för min häst och henne som köpare.
Hon har meddelat att hon vill ha min häst.
Så då måste hästen vara värd sitt pris, antar jag. Det är den!

Man kanske inte kan få allt, både ett bra hem och en framtida bra kontakt?
Jag kommer självklart att finnas där för att svara på frågor om det önskas.
Och jag hoppas att det gör det.... Har verkligen inga lik i garderoben:p

Jaja vi får väl se hur det utvecklar sig.....
Såhär med en dags distans så var det en prisjustering som hon ville åt.
Ingen tvekan. Men så blev det inte och hon är fortfarande intresserad.
Någonting säger mig att handen med djur är 1000ggr bättre än med folk.

/J.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Om hon fått ta bort sin häst pga skada så kan jag förstå att hon är extra försiktig vid köp.
Hoppas allt löser sig så att hästen får ett bra liv hos vem det än blir :bow:
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

*KL*

Jag skulle aldrig ha sålt till denna person, skulle faktiskt ha blivit riktigt förbannad. Jag vill sälja till en person som tycker att min häst är den allra finaste och bästa häst som köparen skulle kunna tänka sig. Börjar man redan innan köpet att beklaga sig över det ena och andra så tycker jag att köparen ska ta och se sig om efter ngt "bättre".
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Jag hade blåst av affären.

Det låter som antingen en mycket osäker person med massa tyckare runt sig (jobbigt), eller någon som kan utvecklas till en "rättshaverist" (jobbigare) om hästen brallar en gång för mycket.
 
Sv: Dåliga vibbar fr köpare?! Långt, men HJÄLP=)

Ush, jag hade inte sålt till en sån människa. Verkar ju som det kommer bli problem efter köp om nåt skulle dyka upp.

Dessutom ska du känna i ditt hjärta att det är helt 100% rätt person som får köpa hästen. Det låter inte riktigt som att du tycker att den här kvinnan är den personen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 154
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp