Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Xillie

Trådstartare
Sålde mitt sto i förrgår. Nya ägarna kom hit och provred i trafik, skog och på bana någon vecka innan. Jag skrev i annonsen att stoet är genomsnällt och det är hon verkligen, en av de tryggaste trevligaste hästar jag träffat! I förrgår flyttade hon, vi skrev köpekontrakt, där finns ingen kommentar om återköp eller liknande. Hästen såldes med utrustning. Pris under 10.000 kr.

Hon går nu med två andra hästar som de hade sedan tidigare och nu visar det sig att deras valack har sparkat henne en hel del så hon har sår! Till följd av detta var stoet svårfångat idag och sparkade och bet emot de nya ägarna. Detta har jag aldrig någonsin sett hos hästen, hon är som sagt genomsnäll, även med barn och ovana. Nu ringde köparna och vill häva köpet, för att hon inte passar in. Jag vet inte om de misstror mig, men jag har verkligen visat hästen så som hon var hemma hos mig och hon har alltid varit genomsnäll. Detta finns det MÅNGA vittnen på, då hon varit "byns barnhäst" som alla barn fått rida på lite då och då.

Hur gör jag nu? Jag kan inte riktigt ta hem henne då jag själv fick hem en hingst igår. Sen vet jag inte hur detta påverkat henne heller. Tänk om sparkarna skadat henne? Eller att hon blivit "anti" nya människor? Hur gör jag?

Juridiskt sett hittar jag bara info om dolda fel osv, men detta gäller ju hästens lynne och jag tolkar det som att hon verkligen inte trivs i sin nya miljö och agerar på det.

Tacksam för svar!
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Skulle verkligen inte tro att det är anledning att häva ett köp. Är man så korkad att man släpper ihop hästar bara poff sådär får man ju räkna med skador, speciellt om man släpper ihop blandade kön.
Smart är ju att låta en ny häst gå i en egen hage iaf första veckan så den hinner komma in i nya stallets flock innan man släpper ihop, då minskar ju risken för sparkar med många procent. Dessutom bör inte valacker och ston blandas om man inte vet att det verkligen går bra, många valacker försöker betäcka och ston kan då sparka ifrån, samt att valacker leker mer tufft än ston gör.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Men det är ju en fråga om acklimatisering, och här finns inget juridiskt stöd för att häva ett köp. Nä hästen är inte lika dan hos nya ägaren som hemma hos dig. Det kan ta ett tag innan hästen har landat, och det måste man bara vete vid ett köp i annat fall kan man rekommendera en annan hobby typ frimärken eller annat stillsamt.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Frågan är ju framför allt om du vill ha tillbaka hästen eller inte. Om du inte hade haft hingsten, hade du velat ta tillbaka henne då?

Själv skulle jag, om jag var i din situation, ha tagit tillbaka hästen omgående och försökt hitta ett nytt hem till hästen. Jag skulle ha tappat allt förtroende för köparna direkt och skulle inte ha velat att "min" häst var kvar i deras ägo. Jag skulle i det läget ha hållt inne lite av betalningen som kompensation för de sårskador hästen fått samt kostnaden för att transportera hem hästen igen. Om köparna inte hade gått med på detta skulle jag dock, med handen på hjärtat, ha tagit tillbaka hästen och gett tillbaka alla pengarna. Jag vet att jag inte hade klarat av att lämna kvar hästen hos dem oavsett vilket.

Vad som gäller juridiskt går inte helt att svara på utan att ha hört deras version av saken. Men rent spontant (så länge de inte kommer dragandes med någon annat alt. att hästen har betett sig helt rabiat) så går det inte att häva köpet pga att hästen inte passar in. Då är det upp till dem att sälja hästen vidare.

Men som sagt, jag vet att jag själv hade vänt ut och in på mig själv för att få tillbaka hästen i det här läget. Köparnas agerande är så märkvärdigt att jag som sagt hade tappat precis allt förtroende och oroat mig för att hästen skulle hamna på en slakttransport till Italien el dyl om jag inte tog tillbaka hästen.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Om jag inte har fel så har väl alltid köparen 2 veckors ångerrätt?? Om man nu inte har skrivit annat i ett kontrakt?
Men som saigon skriver så hade jag nog med tagit tillbaka hästen och försökt hitta nytt hem till henne istället.
Vilket tyvärr inte är så lätt.
Jag har ute min häst på annons och allt var nästan färdigt bara besiktningen kvar, då köparen backade ur för att hon inte hade de pengarna.. Blev måttligt sur, har man inte mer än 25000:- och kolla på häst för kan man ju inte kolla på en för 35000:- som var i mitt fall, blir så otroligt trött på människor!! ( hör inte till tråden men var tvngen att få avreagera mig lita)
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Det finns ingen ånger rätt vid hästköp.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Det har verkligen gått inflation i det här med att häva hästköp... folk verkar tro att köpa häst (eller hund) är som att köpa en möbel eller ett smörpaket med pengarna tillbaka-garanti.

Köparen kan förstås alltid fråga säljaren om denne kan tänka sig att ta tillbaka hästen, men att rent juridiskt få affären hävd pga att den inte funkar ihop med de andra hästarna i hagen går inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Tack för svar!

Misstänkte att det faktiskt var så att de inte har rätt att häva köpet p g a detta.

Hade jag inte haft hingsten nu, så hade jag definitivt hämtat henne direkt. Nu är jag mer tveksam, då jag är rädd att han ska gå igenom sin hage och in i hennes om hon kommer hem. Han har betäckt förr hos sin gamla ägare och är lite bufflig och då jag bor 30 meter från 90-vägen så vill man ha hästarna på rätt sida staketet. Det var därför detta stoet fick flytta, till vad jag trodde var, två erfarna hästmänniskor som ville ha en snäll och trygg häst.

Jag skulle gärna ta tillbaks henne, men pga hagbrist/betesbrist och hingsten så blir det lite mer komplicerat. Dock värnar jag givetvis om hästens bästa, och vill inte att hon ska fara illa. Jag förstår inte varför man släpper in ett sto till en valack med omedelbar verkan och därefter menar på att stoet inte är vad jag sa... Hon är i en helt ny miljö och har blivit misshandlad av sin nya "flock" + har ingen alls som hon litar på mer... :cry: Hemskt är det, stackars lilla fina tjejen.

Om hävning ö h t ska diskuteras så vill jag att de besiktigar henne hos veterinär innan hon kommer tillbaks, för att avgöra att sparkarna inte skadat något viktigt på henne + att de får stå för transporten tillbaka hit. Det borde väl vara rimligt? Sen håller jag helt och hållet med Saigon, viktigast är självklart hästen och inget annat. Men dålig stil av köparna!
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Lite ot, men med tanke på alla trådar om oseriösa köpare så måste jag få berömma mig själv -åh vad duktig jag är :)- eftersom (det enda) förbehållet när vi köpte lille ponnyn var att han skulle passa ihop med våra andra hästar.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Vist vill man att den nya hästen ska passa in i focken. Men det e ju ingen som man som säljare kan garantera. Hästar e individer och reagerar olika på olika individer. Så enkelt e det.

TS
Du har redan fått bra svar. Köparen kan inte häva köpet. Och om du nu tar tillbaka hästen så skulle iaf jag se till att köparen även står för ev vet kostnader på skadorna som kan ha uppkommit. Stå på dig. Vill dom så gärna bli av med hästen kommer dom gå med på dina krav.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

kl

Lite fundering bara, jag skulle nog kalla det för att "låta köpet gå tillbaka" i en sån här situation, snarare än att häva köpet. Det är kanske ingen egentlig skillnad för köpare och säljare, men definitivt en skillnad i ordens laddning och vad man kopplar till respektiva ordalydelse rent juridiskt. Ordmärkeri kanske, men ändå...
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Vist vill man att den nya hästen ska passa in i focken. Men det e ju ingen som man som säljare kan garantera. Hästar e individer och reagerar olika på olika individer. Så enkelt e det.

Det var precis så jag resonerade! Och då tänkte jag att det är bättre att göra upp med säljaren redan innan att ponnyn kommer på prov och att det inte blir något köp om det inte fungerar med de andra hästarna, de 20% handpenning skulle naturligtvis stanna hos säljaren. Både jag som köpare och den som säljer är ju intresserade av att hästen ska få det bra.

Nu var jag inte särskilt orolig att det inte skulle fungera, hästar brukar vara bra på att göra upp så´nt själva.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Stackars lilla häst. :cry:
Hade du inga andra spekulanter som det kan vara läge att kontakta för att höra om de är intresserade? Annars får du nog försöka ordna något annat, kanske sommarbete hos någon i närheten så du köper dig lite tid. Hästen kan inte stanna hos dessa personer, uppenbarligen vantrivs den med både hästar och folk. Sen tycker jag att det är självklart att de står för transport och vad som ev. kan komma pga sparkarna.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Om jag inte har fel så har väl alltid köparen 2 veckors ångerrätt?? Om man nu inte har skrivit annat i ett kontrakt?
Men som saigon skriver så hade jag nog med tagit tillbaka hästen och försökt hitta nytt hem till henne istället.
Vilket tyvärr inte är så lätt.
Jag har ute min häst på annons och allt var nästan färdigt bara besiktningen kvar, då köparen backade ur för att hon inte hade de pengarna.. Blev måttligt sur, har man inte mer än 25000:- och kolla på häst för kan man ju inte kolla på en för 35000:- som var i mitt fall, blir så otroligt trött på människor!! ( hör inte till tråden men var tvngen att få avreagera mig lita)

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt.

Köparna har ingenting juridiskt att komma med dock had ejag som säljare börjat fundra på vad det var för köpare egentligen och troligtvis försökt ordna ett annat hem iaf.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Om jag inte har fel så har väl alltid köparen 2 veckors ångerrätt?? Om man nu inte har skrivit annat i ett kontrakt?

Enligt konsumentköplagen har man 2 veckors ångerrätt vid DISTANSförsäljning, t.ex. telefonförsäljning.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Och som ett extra förtydligande så gäller bara konsumentköplagen bara köp som en privatperson gör hos ett företag, om någon skulle få för sig att köpa en häst helt på distans alltså... (eller kanske vid hemförsäljning ;))
Det är köplagen som är tillämplig vid försäljning mellan privatpersoner.
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Ja just det!

Tack för hjälp med förtydligande. Ibland är bara halva hjärnan med och skriver... :D
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt.

Köparna har ingenting juridiskt att komma med dock had ejag som säljare börjat fundra på vad det var för köpare egentligen och troligtvis försökt ordna ett annat hem iaf.

:bow:

Den stora förloraren i sådana är tvister är alltid hästen :cry:
 
Sv: Får köparen häva köpet p g a detta?? Snabbt svar tack!

Och som ett extra förtydligande så gäller bara konsumentköplagen bara köp som en privatperson gör hos ett företag, om någon skulle få för sig att köpa en häst helt på distans alltså... (eller kanske vid hemförsäljning ;))
Det är köplagen som är tillämplig vid försäljning mellan privatpersoner.

Jupp och i andra hand Avtalslagen
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 106
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
3 944
Senast: Sambeon
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 204
Senast: meadow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp