Får jobbet ”tvinga” en att vara med på trivselaktiviteter på fritiden?

Kiwifrukt

Trådstartare
Obs! Detta är en fråga helt i förebyggande syfte, det har inte hänt på riktigt (än).

Kort och gott, kan arbetsgivaren tvinga en anställd att delta i en trivselaktivitet som inkräktar på fritiden/är förlagd efter arbetstid? Om det innebär att den anställde måste sova borta, och att den anställdes privatliv inte är kompatibelt med att inte få komma hem på kvällen? Resor ingår inte i tjänsten.

Och om arbetsgivaren får det - vad händer om man sjukanmäler sig vid det tillfället? Får arbetsgivaren ifrågasätta en sjukanmälan från en anställd som i vanliga fall har väldig låg sjukfrånvaro, men där det blir helt uppenbart att sjukanmälan är på grund av just den här trivselaktiviteten?
 
Såklart de inte får!
Fritid är inte arbetstid!
Om trivselaktiviten förläggs över två dagar som kräver övernattning, men att det alltså blir två arbetsdagar och en kväll/natt som blir ”drabbat”? Men att det är fråga om ren trivsel, inte något som har med arbetsuppgifterna att göra?
 
Ytterst svårt att tro det! Inte för att jag kan några lagar, men det skulle ju vara horribelt om de kunde!
Jag har en baby som ammar, inte en chans att jag kan sova borta utan babyn!

Däremot gillar jag jobbets sociala aktiviteter, sen är jag tillsammans med en kollega. Så babyn har redan på sina 9 månader i livet hängt med jobbet på Gotland, Göteborg och Italien, samt ett gäng med AW.
 
Ska väl säga att detta i så fall kommer vara aktuellt först i höst, men ville ta reda på mina rättigheter i god tid. Det är främst egna hästar i eget stall utan uppbackning av andra som gör att jag har svårt att sova borta. Men dels också att jag har enorma problem med att sova borta och verkligen inte vill. Hade annars gärna deltagit om aktiviteten hade inneburit att vi gjort något i närområdet och att jag hade fått sova hemma.
 
De gånger jag har varit med om det har aktiviteten lagts på ställen som man kan åka hem från på kvällen om man vill, och komma tillbaka igen på morgonen efter. Att sova över har aldrig varit ett tvång utan mer som ett erbjudande. Kollegor med barn eller djur som behöver tas omhand har kunnat välja bort övernattning utan att bli ifrågasatta.
 
Så här tolkar jag detta ämne:

Arbetsgivaren bestämmer över din arbetstid. Du bestämmer över din fritid.
Arbetsgivaren kan förlägga din arbetstid fram till t.ex 20:00 dag 1 - är det mer än 8 timmar den dagen ska du kompenseras med samma antal mindre timmar någon annan dag i närtid - och det är arbetsgivaren som bestämmer när.
En sjysst arbetsgivare bestämmer dag tillsammans med arbetstagaren.

Börjar du 07:30 dagen efter, och arbetsgivaren erbjuder kostnadsfri övernattning eftersom arbetstiden försigår nånstans ute i spenaten, så har du alla möjligheter att sova över inför arbetsdagens början dag 2.

Men eftersom 20:00-07:30 är fritid står det dig helt fritt att göra vad du vill under denna tid. Har du fyra timmar hem, och vill dit - kör hem då. Men du har också fyra timmar tillbaks, och ska vara fullt produktiv 07:30.
I det här fallet väljer du att köra bil åtta timmar, istället för att ha verklig fritid, och att sova.


En sjysst arbetsgivare tar hänsyn till sina anställdas personliga privata situationer.
Men det är inte på nåt sätt lagstadgat att arbetsgivaren måste ta hänsyn till allt och alla.
 
Solklart nej på det borde det vara fritid är fritid och arbetstid är arbetstid. På min sambos jobb har de alltid två resor per år, inte under pandemin har det ju inte varit det men innan pandemin och nu i maj. . En resa utomlands och en resa i Sverige med konferens brukar vara 3-4 dagar. Det är frivilligt att åka med och åker de inte får de arbetsuppgifter att göra hemma, oftast uppdrag hos kund som fortsätter eftersom det är ett konsultföretag.
 
Förutsättning för mitt inlägg här ovan:
I anställningsavtalet står det något finstilt med ungefär den här andemeningen:

Xxxxx Xxxx är anställd i Storköping.
Arbetsuppgifter finns dock ibland på annan plats.
 
Obs! Detta är en fråga helt i förebyggande syfte, det har inte hänt på riktigt (än).

Kort och gott, kan arbetsgivaren tvinga en anställd att delta i en trivselaktivitet som inkräktar på fritiden/är förlagd efter arbetstid? Om det innebär att den anställde måste sova borta, och att den anställdes privatliv inte är kompatibelt med att inte få komma hem på kvällen? Resor ingår inte i tjänsten.

Och om arbetsgivaren får det - vad händer om man sjukanmäler sig vid det tillfället? Får arbetsgivaren ifrågasätta en sjukanmälan från en anställd som i vanliga fall har väldig låg sjukfrånvaro, men där det blir helt uppenbart att sjukanmälan är på grund av just den här trivselaktiviteten?
Om detta hade varit jag, och då tar jag med i beräkningen alla dina inlägg i den här tråden, så hade jag inte börjat i den här änden, med utgångspunkten att jag ska bli tvingad och måste ta reda på mina rättigheter.

Jag hade tvärtom utgått från att situationen självklart går att lösa och varit öppen inför min chef. Förklarat läget, att jag har stora problem att sova borta och gärna såg att vi försökte lösa situationen så att jag slapp det. Om det inte gick att lösa hade jag blivit mycket förvånad och tappat förtroendet för arbetsgivaren och sökt mig därifrån.
 
Vi har varit på konferens ibland. Det har aldrig varit tvingande utan helt frivilligt, och man har kunnat vara med några timmar bara, en hel dag, natt, eller inte alls.

Ibland har vi möten förlagda utanför arbetstid (inte okej tycker jag), men inte heller de har varit obligatoriska. De som har gått har fått mat betald samt tid mot tid, dvs extra timmar att ta ut någon annan dag.
 
Ska väl säga att detta i så fall kommer vara aktuellt först i höst, men ville ta reda på mina rättigheter i god tid. Det är främst egna hästar i eget stall utan uppbackning av andra som gör att jag har svårt att sova borta. Men dels också att jag har enorma problem med att sova borta och verkligen inte vill. Hade annars gärna deltagit om aktiviteten hade inneburit att vi gjort något i närområdet och att jag hade fått sova hemma.

Jag tänker att en anställd kan ju ha många anledningar till att inte kunna sova borta, ensamstående förälder utan barnvakt, djur etc. De flesta arbetsgivare jag har haft har varit förstående i de fallen och har inte räknat med att alla kan vara borta över natten. Så börja med att prata med din arbetsgivare.
 
Om detta hade varit jag, och då tar jag med i beräkningen alla dina inlägg i den här tråden, så hade jag inte börjat i den här änden, med utgångspunkten att jag ska bli tvingad och måste ta reda på mina rättigheter.

Jag hade tvärtom utgått från att situationen självklart går att lösa och varit öppen inför min chef. Förklarat läget, att jag har stora problem att sova borta och gärna såg att vi försökte lösa situationen så att jag slapp det. Om det inte gick att lösa hade jag blivit mycket förvånad och tappat förtroendet för arbetsgivaren och sökt mig därifrån.
Jag har pratat med min chef väldigt löst om detta (eftersom det inte är aktuellt förrän efter sommaren) men upplever inte att han förstår att jag menar allvar. Han verkar tro att det är någon katt som man kan slänga till lite torrfoder och mocka en låda, så är det löst. Men jag får så klart ta upp detta med honom igen när det blir skarpt läge. Han är varken elak eller dum i huvudet så jag hoppas han vill lösa det, men mitt utgångsläge är så klart mycket bättre om han inte har rätt att tvinga mig.

Resten av det här är mer allmänt och inte ett specifikt svar på ditt inlägg. Det jag helst vill är att få stanna hemma och jobba med mina ordinarie arbetsuppgifter. I andra hand ta semester de dagarna (har ganska mycket semester jag måste ta ut i höst i vilket fall). I tredje hand handlar det om en ren sjukanmälan, för jag kommer inte kunna åka.
 
Nej, då får du vara hemma och göra dina arbetsuppgifter som vanligt på det som är din arbetstid.

Eller vara med ena dagen och åka hem då när arbetet är slut, det går säkert att komma överens. Särskilt om man inte börjar i den juridiska änden.

Arbetsgivaren är den som organiserar arbetet och i de allra flesta avtal finns skrivningen om att det finns ett huvudsakligt arbetsställen men att arbete tillfälligt kan behöva ske på andra ställen.
 
Vi har personalresa i juni över natt. En del av programmet är ett obligatoriskt möte, men om en inte kan följa med kan det diskuteras med chefen och det kan hittas en lösning.

Andra liknande resor är alltid helt frivilliga.
 
Grejen är ju att jag heller inte vill vara någon partypooper och om det är så att alla mina kollegor vill åka och vara borta över natten så vill inte jag hamna i situationen att ”det är kiwifrukts fel att vi inte får åka över natten, hennes jävla hästar skulle visst ha mat”. Vill alla andra åka ska de självklart få göra det, men då vill jag ha friheten att inte behöva åka med.
 
Eller vara med ena dagen och åka hem då när arbetet är slut, det går säkert att komma överens. Särskilt om man inte börjar i den juridiska änden.

Arbetsgivaren är den som organiserar arbetet och i de allra flesta avtal finns skrivningen om att det finns ett huvudsakligt arbetsställen men att arbete tillfälligt kan behöva ske på andra ställen.
Såklart börjar man med att prata med sin arbetsgivare om saken, det förutsätter jag.

Sen kan det ju vara inskrivet i anställningen att arbete kan ske på annan ort och då är det ju så. På min arbetsplats är det t.ex så att nästan all utbildning sker på annan ort, men det är reglerat enligt avtal med traktamente ovs. + att det finns med vid anställningen så det är bara att välja redan då. Det är obligatoriska utbildningar måste förtydligas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp