Får jag tävla på lördag om......

vix

Trådstartare
min hund har påbörjat behandling mot noskvalster?
Kan någon svara på den frågan:bow:
please
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Vad har hunden fått för medel?
Och vad ska du tävla (i och med att noskvalster smittar rätt så bra vid närkontakt)?
Kolla på www.fassvet.se (klicka på djurläkemedel uppe i högra hörnet) - där står ev. karenstider (fast jag tror inte det är nån karens på sådana medel).
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Ivomec har 7 dygns karens, Interceptor är licenspreparat så det står inte med i Fass..
Osäker på om det bara gäller injektion..
Jag tycker du ska ringa veterinären som skrev ut det och fråga? Är det karens, be om ett intyg du kan skicka till arrangerande klubb så du kan få anmälningsavgiften tillbaka..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Eftersom hon är bordercollie så fick hon ingen spruta utan vi ska hämta ut tabletter i morgon men jag vet ej vad de heter.
Det är agility som vi ska försöka oss på om vi nu får:(
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Det är 7 dagars karens efter sista tabletten Interceptor. Så du måste ge hela kuren innan du tävlar.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Eftersom hon är bordercollie så fick hon ingen spruta utan vi ska hämta ut tabletter i morgon men jag vet ej vad de heter.
Det är agility som vi ska försöka oss på om vi nu får:(

I så fall så vänta med att börja behandlingen tills efter tävlingen, det är ju bara tre dagar?
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Tack för alla svar:bow:
Min andra fråga blir då: Får jag tävla om hunden har noskvalster?
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Tack för alla svar:bow:
Min andra fråga blir då: Får jag tävla om hunden har noskvalster?

Jag vet att jag skulle bli ruggit förbannad om jag fick veta att nån deltagares hund hade noskvalster då det är appotering i min sport. Sen är väl inte chansen så stor att det är nån som ställer upp med noskvalster då det är även spår med. Men agility borde inte vara nåt problem tycker ja.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Tack för alla svar:bow:
Min andra fråga blir då: Får jag tävla om hunden har noskvalster?

Är du allvarlig? Varför ska en hund få tävlas som smittar allt i sin omgivning?

Hunden ska hållas hemma och ej träffa andra hundar.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Snälla försök inte att dumförklara mig, nog fattar jag att man ska hålla sig borta på tävlingsbanan om den smittar.
MEN smittar en hund som är under behandling. Skitsamma om jag ska tävla eller inte
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Du frågade ju om du kunde avbryta behandligen för att tävla, tro fan att folk reagerar. Hunden smittar iallafall tills den är symtomfri, men kvalsterna kan även smitta indirekt.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Smittsam sjukdom
Hund som har en smittsam sjukdom eller
ohyra får inte deltaga.
Hund som under den senaste månaden
har haft eller misstänkts ha haft valpsjuka,
parvovirusinfektion eller kennelhosta, eller
om den under den senaste månaden
vistats tillsammans med hund som då var
sjuk i någon av dessa sjukdomar får inte
deltaga.
Hund får inte deltaga tidigare än 2 månader
efter avslutad karantänsvistelse.


Så står det i SKK's agilitybestämmelser.. så nej, du får inte tävla om hunden har noskvalster.

Personligen skulle jag bli rätt irriterad/förbannd om nån släpade med sej en smittad hund till en tävlingsplats.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Noskvalster smittar bara via direktkontakt, hunden behöver väl inte springa runt och hälsa på alla andra?

Edit: Såg posten med bestämmelserna nu : ) Känns dock som att noskvalster inte skulle vara ngn störe fara men regler är regler.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Jag undrar bara var jag har skrivit att jag tänker AVBRYTA behandlingen???
Min första fråga var: Får jag tävla på lördag om jag har PÅBÖRJAT behandling mot noskvalster. Svaret är ju i och för sig ganska självklart. Hundar får inte tävla med medicin i kroppen.

Jag tycker att det är synd att hon fick noskvalster just på en lydnadstävling om nu hundar med noskvalster inte får delta.
Men man kan ju som ägare alltid hävda att man inte visste om det.
OBS jag personligen skulle inte göra så men det finns säkert andra.

Hunden kommer att behandlas under en fyra veckors period så då ska jag alltså hålla mig hemma i en månad eller????
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Hunden kommer att behandlas under en fyra veckors period så då ska jag alltså hålla mig hemma i en månad eller????

ja. har du fler hundar hemma eller har din hund umgåtts mycket med en annan hund bör den hunden ev behandlas, men i alla fall hållas hemma. det var ett ganska stort "utbrott" av noskvalster i lund förrförra året, något som hade kunnat undvikas om folk hade hållit sina hundar hemma. det är inte så kul med en smittad hund mitt i tävlingssäsongen.

ang om kvalster endast smittar via direktkontakt, nej det gör det inte. min hund A åkte i samma bil som en hund B som träffat en smittad hund C (visade ej symptom) och A fick noskvalster på det sättet.
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Noskvalster smittar bara via direktkontakt, hunden behöver väl inte springa runt och hälsa på alla andra?

Edit: Såg posten med bestämmelserna nu : ) Känns dock som att noskvalster inte skulle vara ngn störe fara men regler är regler.

"Även indirekt smitta förekomma, eftersom parasiten kan överleva relativt länge utanför hunden. Våra egna försök har visat att noskvalster kan överleva i fuktig miljö i tre veckor både i rumstemperatur och i kylskåpstemperatur. I torr miljö dör de däremot inom ett dygn."
 
Sv: Får jag tävla på lördag om......

Hemskt ledsen, men jag fick för mig att du skrev det här intelligenta uttalandet:

Ursprungligen postat av Harvester
I så fall så vänta med att börja behandlingen tills efter tävlingen, det är ju bara tre dagar?

Och ja, du får försöka isolera din hund så gott du kan.

Kompisens två hundar har nu noskvalster. Och en annan väns hund har varit i samma miljö som hundarna (dock ingen direktkontakt) även denna jycke är smittad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 009
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 858
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp