Får jag klappa din hund?

Sandra78

Trådstartare
Ja, hur svarar man "nej" på den frågan utan att verka ogin eller späda på fördomar mot rottweilers?
Oftast är det små barn i åldern 3-6 år som kommer fram och frågar, och många gånger finns en förälder i bakgrunden.
Anledningen att jag inte vill ha något klappande på hunden är att efter 3 promenader med 3 klappningar per runda så förutsätter hon att ALLA vill klappa och börjar därmed studsa så fort hon ser en människa.

Sv: Får jag klappa din hund?

Ja, hur svarar man "nej" på den frågan utan att verka ogin eller späda på fördomar mot rottweilers?
Oftast är det små barn i åldern 3-6 år som kommer fram och frågar, och många gånger finns en förälder i bakgrunden.
Anledningen att jag inte vill ha något klappande på hunden är att efter 3 promenader med 3 klappningar per runda så förutsätter hon att ALLA vill klappa och börjar därmed studsa så fort hon ser en människa.

"Nej, tyvärr, hunden har noskvalster" är en nödlögn som jag brukar ta till. Min hund är inte allmän egendom. Det är som om alla man möte med en barnvagn ska ner och känna på de mysiga kinderna. Hur många andra hundar har inte ungarna klappat innan och de kanske har sjukdomar som jag inte vill att min hund ska få.

Varför inte bara säga "Nej" och sedan stanna till tillräckligt länge för att hinna förklara iaf för föräldern varför du säger nej. Säg precis som du förklarade här. "Hon blir FÖR glad och kan börja hoppa och råka skrämma eller välta omkull andra."

+1 på det.
Jag har en hund som är rädd för barn och en annan som är "översocial", och det har aldrig varit några problem att få folk att förstå varför dom inte får klappa.

"nej, hon har hälsningsförbud" är mitt standardsvar, brukar aldrig vara något problem med det, barn frågar ibland "varför det?", men sällan vuxna, oftast accepteras det bara som så

Fast det där med att stanna är ju lite vanskligt, jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för folk (visserligen oftast vuxna) som först frågar och när man ska förklara varför det inte passar sig så har ju hundarna fått upp intresset och blir då vääääldigt svåra att motstå:crazy:

Säg som det är. Det är nästan alltid enklast. Du behöver inte be om ursäkt för att du sätter gränser, det gäller ju din egen hund. Bestäm dig för vad som gäller. Får din hund aldrig hälsa? Får den hälsa i vissa situationer eller på vissa personer? Får den hälsa efter Varsågod? Och sen håller du på det.

Men eftersom jag själv var det där barnet som längtade så efter en hund så tycker jag också du kan tänka att barn kan vara en tillgång när du tränar att hälsa fint eller vänta på varsågod. Om det är barn som bor granne eller vissa barn du träffar ofta kanske du kan ta dem till hjälp. Förklara då att du tränar din hund att förstå hur den ska hälsa på barn och att den inte alltid får. Då kan du ta dessa barn som hjälp i din träning vilket får dem att växa och känna sig delaktiga även när de INTE får hälsa på din hund.

Om hunden och du blir vana vid att hantera situationen att barn frågar så slutar det att vara ett problem. Antingen därför att du alltid svarar nej, så att barnen slutar att fråga, eller att du alltid vet precis vad du ska svara beroende på vilka kriterier du har bestämt.

Varför skulle man späda på fördomar om Rottweilers för att man inte låter den bli klappad av främmande barn jämfört med en annan ras?

Fast det där med att stanna är ju lite vanskligt, jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för folk (visserligen oftast vuxna) som först frågar och när man ska förklara varför det inte passar sig så har ju hundarna fått upp intresset och blir då vääääldigt svåra att motstå:crazy:

Gå långsamt då? Brukade fungera i alla fall för mig när min unga dåre ville rusa fram och hälsa lite väl studsigt på alla barn.

Jo, jag fortsätter nog så sakta att gå, men har hittills inte kommit på någon tillräckligt kort förklaring till varför mina inte får hälsa (har ju tre dårar som alla är glada i folk och gärna trissar igång varandra i såna hälsa-situationer:p)

Jag brukade köra "Nej, hon vill inte bli klappad", eller "Nej, hon vill hem och äta". :D

Här i området så är det kört om något barn får klappa hunden en gång. Nästa gång kommer hela kompisgänget springande mot hunden så fort de ser den och skriker "ÅHDETÄRDENSNÄLLAHUNDEN!". Jag har försökt att förklara att hundar tycker att det är obehagligt när man gör så, men det går sällan in.

Spelar ingen roll vilken ras man har. Jag säger bara nej - och går vidare. Stör inte mig ett dyft om någon tycker jag är "ogin" för att de inte får tafsa på min hund.

Vill svara något mer utvecklat så var väl noskvalster en bra undanflykt. :cool:

Lite OT nu, men bara för jag har chihuahua så har alltid barn sprungit fram och velat klappa bara för han är så "liten och söt" och ingen tror han kan göra någon skada.. och hittills har jag varit lite så som TS skriver, känt liksom dumt att säga nej när jag vet att han är jättesnäll och dessutom älskar barn. Han blir aldrig till sig och för upphetsad eller så så hittills har dom fått göra det.
Till för 2 veckor sen när vi var ute och det kom fram en liten flicka med sin pappa och frågade om hon fick klappa... det kändes som vanligt för dumt för att säga nej så jag sa Ja...och då gick plötsligt flickan ner på Boss och tog tag runt hans midja med hela handen och tryckte till så han fick ur sig ett riktigt högt skrik och sen försökte nafsa till flickan i handen men missa... Hennes pappa blev plötsligt jättearg och slet till sig flickan och bara utbrast "NÄÄÄEE" :mad: och gick därifrån med arga steg.... :eek: Jag stog där och var helt i shock...visst klart eftersom Boss nafsade till, men mer för att hon kanske kunde skadat Boss..och dessutom för pappan inte ens bad om förlåtelse eller kunde varnat om att flickan inte vet hur man klappar hundar..... Så iaf sen den gången så får ALDRIG mer något barn komma fram o klappa Boss...och bryr mig inte ett skit om vad barnen eller deras föräldrar tycker om mig heller....

delvis kl.

Är så för mig med. Jag har en blandis, ser ut som en papillon med rottweilerteckning. Och hon är ju bara sååååå sööööt! Vilket leder till att både barn och vuxna ser det som sin rättighet att klappa min hund. Det som retar mig mest är att barn är bättre på att fråga om lov än vuxna människor!
Oftast kör jag därför med regeln att om människan frågar så är det okej att klappa, oftast, just för att min unghund behöver träna på att hälsa fint och inte hetsa upp sig.
Annars kör jag gärna med ett glatt "nej, inte idag".
Vuxna nekar jag dock oftast, utan att ge en anledning, av olika skäl.

Jag brukar bara svara "nej, tyvärr" på ett trevligt sätt med ett leende. När barnen har frågat igen har jag dock dragit till med en snabbförklaring "för att jag inte vill det". Håller mig trevlig, men är urbota trött på att förklara varför jag inte ska släppa fram främmande människor till min hund. Anser att det inte ska behöva förklaras, men barn är ju ändå barn. Igår lät jag ett barn klappa, när han frågade svarade jag "Ja, om du är lugn och försiktig". Och det var han :D

Enda anledningen till att jag brukar säga nej är att jag inte litar på barn.. Brukar dock säga att det var bra att dom frågade.

Här i området så är det kört om något barn får klappa hunden en gång. Nästa gång kommer hela kompisgänget springande mot hunden så fort de ser den och skriker "ÅHDETÄRDENSNÄLLAHUNDEN!". Jag har försökt att förklara att hundar tycker att det är obehagligt när man gör så, men det går sällan in.

Jag hade sagt: Slutar ni inte springa fram sådär får ingen mer klappa honom/henne :devil:

Det som retar mig mest är att barn är bättre på att fråga om lov än vuxna människor!

Håller med!
Här är det de vuxna som med ett "Ååh vilken söööt!" kastar sig över min lilla hund och ska klappa, pussas, ge godis, säga åt att sitta, ropa på och allt möjligt innan jag hinner reagera. Barnen däremot stannar två meter bort, tittar längtansfullt på lilla hunden och frågar "Får jag klappa?". Och när de får klappa kommer de fram, klappar lite vänligt, säger att hunden är söt, tackar för att de fick hälsa och går iväg igen.
Jag förstår inte hur barnen kan vara så ordentliga när de vuxna är :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 389
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 176
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023