Får jag kika in på er balkong?

Nera

Trådstartare
Åhhh nu är det ju näääästan vår och det börjar klia i fingrarna för att göra iordning på balkongen. Är första våren/sommaren vi bor här vilket innebär att jag börjar helt och hållet från noll :laugh:

Så nu vill jag se ERA balkonger, hur ser de ut med blommor osv? Eller kanske rättare sagt hur brukar de se ut, kanske inte är så mycket fixat på balkonger redan nu?

Slänger in en liten fråga också :)
Brukar man få sätta upp avskärmare, som typ pileskärm från jem och f*x (jag lyckas inte infoga bild ;) finns i deras reklamblad på sida 10:D) på balkongen? Vår balkong är liksom "fristående" eller vad man ska säga, öppen på tre sidor. Problemet (som jag tycker det är) är att på ena sidan ser man rakt in i ena grannens tvrum och på andra sidan har man andra grannens balkong... Och jag tycker faktiskt inte det är så kul att bli utstirrad från BÅDA hållen, nej jag vill kunna sitta där ifred... ;)

Tar en fråga till när jag ändå håller på:
Ni som har balkong, vad har ni för grill om ni nu har någon grill?
Vi vill så gärna ha grill men vet inte vad som kan vara lämpligt om nu något är lämpligt på balkong?
Tilläggas bör att vi ha ingen balkong över oss, däremot kommer man ju aldrig sådär jättelångt husväggen....

Sv: Får jag kika in på er balkong?

Förra året hade jag tre stora klätterväxtblommor, sju tomatplantor och två "längder" man sätter längs med kanten, med blommor. Och så två amplar som stod på bordet hela sommaren eftersom vi inte fick upp några krokar. :p Eftersom tomaterna stod på golvet och inte fick tillräckligt med ljus blev de inte röda förrän framåt höstkanten. :(

Till i år har vi fixat en hylla som ska stå längs med ena väggen, tänkte få ut lite av mina stackars krukväxter där, de kommer må bra av att stå ute.

Grill ska man höra sig för med hyresvärden, däremot kan det gå som för min svärmor, som frågade och fick svaret "så länge man inte frågar eller ingen klagar är det lugnt, men vi kan inte säga ja, därför får man inte när man frågat". Men det beror på mycket om det är ok att grilla på balkongen, svårt att ge ett generellt svar.

När jag hade balkong överst brukade jag krypa ut på den på sommaren för att sola naken. :p Nu har jag grannar över, så nu funkar det inte. :p Men klart du kan slänga upp avskärmare, det är inte roligt med insyn! :)

Min kära mor har galler (som först sattes upp för kattens skull..) som det nu är växter på. De klättrar jättefint och det har blivit mysigt :)
På golvet är det "träplattor" som blir trägolv. Det finns även ett litet bord som är upphängt på balkongräcket och morsans sambo har gjort någon liten "bänk" med mini-fontän i och växter runtom. Sedan står det två stolar där, men de är inte så fina :p

Tyvärr har jag nog ingen bild, men jag kan kolla om jag hittar någon eller om jag lyckas rita något.

Så här såg det ut på vår balkong när vi bodde lägenhet:

Ang grill så kolla upp om man öht får grilla på balkongen innan ni köper ngn, det fick inte vi göra...

Liten elgrill borde väl gå? Det vet jag fler som har och du har ingen ovanför dig heller. Det beror väl kanske lite vad man grillar också och hur mycket, kan jag tänka.

Här är bilder på min balkong:
Före vi satte upp gardinerna som skydd mot insyn och stark sol
Bild042.jpg

Bild036.jpg

Bild037.jpg

Förra sommaren, med tunna gardiner:
IMG_1361.jpg

IMG_1362.jpg

Så här ser det ut när gardinerna är fördragna. Jätteskönt när solen gassar, minskar tempen på balkongen med nära på 10 grader.
IMG_1367.jpg

När det gäller avskärmare så måste du få tillåtelse från hyresvärden. Det finns vissa regler när det gäller försäkringar nämligen, på hur man ska sätta fast dylika saker. Det får inte finnas risk för att de lossnar o skadar någon vid hård vind etc.

Lika med grillen, prata med hyresvärden. Vi får ha elgrill, så vi har en sån på balkongen. Kolgrill är bara tillåtet på uteplatserna, minst 5 meter från husväggen.

Det är skitmysigt att sitta o grilla på balkongen, bakom gardinerna, med tända stearinljus.

Tar en fråga till när jag ändå håller på:
Ni som har balkong, vad har ni för grill om ni nu har någon grill?
Vi vill så gärna ha grill men vet inte vad som kan vara lämpligt om nu något är lämpligt på balkong?
Tilläggas bör att vi ha ingen balkong över oss, däremot kommer man ju aldrig sådär jättelångt husväggen....

När vi bodde i lägenhet så fick vi inte använda en vanlig grill men en elgrill var helt ok.

Vi får inte använda grill i år förening, dels för brandfaran med också för matoset. Tråkigt, men så kan det vara.

Jag är jättesugen på att lägga ner ite mer jobb på balkomngen där här säsongen, kanske ha en liten trappstege med blommor på ena kortsidan eller liknande. Enda bilden jag har är från fjolåret, men jag har bytt utemöbler sedan dess.

balkong.jpg

DSC00437.jpg

DSC00438.jpg

Min första vår och sommar med min balkong, har idétorka, så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den, nu ser den lite tråkig ut! :)

Senast ändrad av en moderator:

ÅH, du har likadan soffa som jag har :D
(eller nej, inte likadan, min är söndertuggad av hund... :crazy:)

Så mysigt!
Tror att din/er balkong är större än vår, vi misstänker att för att det inte ska bli jättetight kan vi bara ha ett litet cafébord... :(

Tvingade sambon att slänga iväg ett mail till hyresvärden angående både grill och avskärmare, så vi får väl se...

Det ser ju jättemysigt ut!!! Gah, jag insåg nyss att jag VILL HA en större balkong ;)

Vad mysigt med de vita gardinerna!! :love: Jättefin balkong!

Men blir de inte blöta om det regnar? Vad är det för material?

Sen är jag också nyfiken på vad det för växter som är högst i blomlådorna på fotona med gardinerna :)

:bow::bow:

Vad mysigt med de vita gardinerna!! :love: Jättefin balkong!

Men blir de inte blöta om det regnar? Vad är det för material?

Sen är jag också nyfiken på vad det för växter som är högst i blomlådorna på fotona med gardinerna :)

:bow::bow:

Tack så mycket! Gardinerna är Ikeas billigaste längder. De är väldigt tunna och torkar på nolltid när det regnat. De håller i två säsonger :angel: Mina har blivit sköra nu och ska ersättas. Men de är så billiga så det känns inte som nåt stort besvär. Ren bomull är det i dem.

Blommorna på bilderna med gardiner är blomsterkrasse (de stora bladen, klättrar i nätet). Täcker bra, blommar mycket och länge o klättrar som f-n :D

Hmm jag vet inte riktigt, men jag kan mäta lite när jag kommer hem:)

ÅH, du har likadan soffa som jag har :D
(eller nej, inte likadan, min är söndertuggad av hund... :crazy:)

haha okej! Kan ju tillägga då att min är inte blå längre. :D
En hund och fem katter som fäller. Den är blandat svart, vit och ljusbrun.
:D hehe.

Har mätt lite nu och den är ungefär 160*240 cm, så den är ju rätt liten:(

Jag misstänkte krasse, men de såg så låga ut ;)

Aha, är det Ikeas vita gardiner. Jag har inte vågat mig på dem, men det blev himla snyggt på din balkong. Jag har Ikeas billiga, "spetstyg" som gardiner på min balkong, men det ska upp mer. Har faktiskt två längder utav de gardinerna du har, i garderoben, kanske ska våga prova?
Hur har du hängt upp dem?

:bow:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 655
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 049
Senast: tinkerlover
·
H
Övr. Hund Ja, den frågan ställer man sig ju lite då och då. Men nu är den mycket motiverad för min del. Mira har börjat uppföra sig...
Svar
16
· Visningar
1 254
Senast: Aliide
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar