Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

1563

Trådstartare
Har två katter. Båda är honor. 9 år gamla. Den ena katten har haft ett problem sen födseln i princip. Hon kissar inne. ÖVERALLT. Hon kan sitta och glo på mig medans hon pissar. Framför mina ögon! Det är inte markering utan det är riktigt mycket piss. Detta pågår dygnet runt. Spelar ingen roll vilken årstid det är. Även nu på sommaren när vi har öppen altan ställer hon sig och pissar typ 5 meter från trädgården! Hon är frisk så det är ingen urinvägsinfektion eller liknande. Speciellt när detta pågått i 9 år. Vi är så trötta på detta nu att vi snart kommer avliva henne. Hon förstör golvet, gardiner, soffor, högtalare t.ex. Allt möjligt. Vi har försökt med allt känns det som så nu känns det som att hoppet är borta. Hon är världens underbaraste katt om man bortser från detta. Hon är kastrerad. Har någon haft samma problem? Tar emot alla tips. Snart är det för sent. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Åh fy! Men som ni kämpat! Jag hade aldrig haft kvar en katt som kissade inne! :wtf:

Visst, att en kattunge kan göra ett misstag en gång är ju helt okej, (ungefär som en valp) men sen skall det banne mig vara i lådan! :yuck:
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Hon är antagligen missnöjd med något. Kanske trivs hon inte hos er av någon anledning. Om det inte var nyligen hon blev kollad av veterinär, gör en ny koll, och omplacera sen om det inte är något fysiskt fel.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Förut prata vi med en så kallad "kattexpert" som påstod att vår katt ville bo i ett jäkla princesshus där allt är till för henne. Hon har det så bra en katt kan ha så missnöjd ska hon inte behöva va. Omplacering tror jag inte är aktuellt då hon är så pass van vid att bo här. Och jag lämnar henne inte i en främmande människas händer, tyvärr
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har haft tålamod just för att vi älskar denna katt. Man gör ju allt man kan :/
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag avlivade en hankatt på tio år för ett halvår sedan av samma anledning. Kollad av veterinär, allt möjligt testat, slutsats: han trivs inte hos oss, troligen pga osämja med andra katten.
Ska jag vara ärlig försökte jag inte ens omplacera, vem vill ha en 9-10 år gammal katt som kissat inne hela sitt liv när det finns så många okomplicerade och yngre katter som söker hem...?

Nu stinker det inte längre kattpiss i hörnen hemma, det är =?¤¤%&& skönt... Men jag saknar katten och önskar jag kunnat lösa det på annat vis.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Du skriver att ni gjort allt, vad innebär det?
Hur många lådor har ni?
Vilken typ av lådor?
Vilka märken av sand har ni testat?
Hur mycket sand har ni i?
Hur ofta rensar ni lådorna?
Är hon kastrerad?
Hur trivs hon med andra katten? Har ni andra djur?

Du hävdar att hon inte kan vara missnöjd men hennes beteende säger tvärtom.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Har två katter. Båda är honor. 9 år gamla. Den ena katten har haft ett problem sen födseln i princip. Hon kissar inne. ÖVERALLT. Hon kan sitta och glo på mig medans hon pissar. Framför mina ögon! Det är inte markering utan det är riktigt mycket piss. Detta pågår dygnet runt. Spelar ingen roll vilken årstid det är. Även nu på sommaren när vi har öppen altan ställer hon sig och pissar typ 5 meter från trädgården! Hon är frisk så det är ingen urinvägsinfektion eller liknande. Speciellt när detta pågått i 9 år. Vi är så trötta på detta nu att vi snart kommer avliva henne. Hon förstör golvet, gardiner, soffor, högtalare t.ex. Allt möjligt. Vi har försökt med allt känns det som så nu känns det som att hoppet är borta. Hon är världens underbaraste katt om man bortser från detta. Hon är kastrerad. Har någon haft samma problem? Tar emot alla tips. Snart är det för sent. :(

Om den ena haft problem sedan födseln i princip. Födde ni upp den själv eller var hon under 12v då ni köpte katten?
hur många lådor har ni och vilken sandmaterial? har lådorna huv eller öppna?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Eftersom katten är 9 år handlar det idag om ett invant beteende, såvida det inte ligger en sjukdom bakom men jag utgår ifrån att hon har blivit utredd ordentligt av en veterinär.

Ogillar att säga det men handlar det om ett invant beteende som suttit i så pass länge ser jag inget större hopp om bättring. Iaf inte så länge katten är kvar i samma miljö. Det låter inte som att ni är beredd på att göra de anpassningar som katten kan behöva (tolkar jag utifrån din ton om "prinsesshus").
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

För att kunna komma med råd måste du berätta hur kattens lådsituation ser ut.

1. Hur många lådor och hur många katter?
2. Vilken typ av lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)?
3. Var är lådorna placerade och hur stort bor ni?
4. Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
6. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
7. Hur ofta byts hela sanden ut?
8. Hur ofta skuras lådorna?
9. Bajsar hon alltid i lådorna?
10. Kissar och bajsar den andra katten alltid i lådorna?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har haft tålamod just för att vi älskar denna katt. Man gör ju allt man kan :/

Innebär "tålamod" bara att ni stått ut med felkissandet eller har ni försökt anpassa miljön efter hennes behov och beteende? Vilka åtgärder i kattens miljö och tillvaro har ni gjort hittills?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

2 katter har vi. Hennes syster har ALDRIG kissat inne. Och måste hon nån gång hållas inne kissar hon i lådan. Vi har minst 5 lådor i huset och ibland kissar "problemkatten" där, men inte ofta. Lådorna rengörs dagligen och all kattsand är testad. Verkar som hon är så jävla lat också, då hon kan pissa på en soffa när hon har 5 meter till trädgården. Tror det handlar om markering också. Men det är även kiss i mängder vilket innebär att det inte bara är en markering..
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi köpte henne. I normal ålder. Den andra katten har aldrig gjort något sånt så skulle inte tro att det är problem med hämtning i för tidig ålder osv
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Tålamod innebär att vi haft stått ut med kattens pissande i 9 år. Att vi gjort ALLT vi kan. Till och med anställt en person som ska kunna prata med katten. Vi har renoverat halva huset för kattens skull.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

2 katter har vi. Hennes syster har ALDRIG kissat inne. Och måste hon nån gång hållas inne kissar hon i lådan. Vi har minst 5 lådor i huset och ibland kissar "problemkatten" där, men inte ofta. Lådorna rengörs dagligen och all kattsand är testad. Verkar som hon är så jävla lat också, då hon kan pissa på en soffa när hon har 5 meter till trädgården. Tror det handlar om markering också. Men det är även kiss i mängder vilket innebär att det inte bara är en markering..

Vad är det för sand ni har i lådorna nu (märke och sort)?
Vad har ni för slags lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)?
Var är lådorna placerade och hur stort bor ni?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Tålamod innebär att vi haft stått ut med kattens pissande i 9 år. Att vi gjort ALLT vi kan. Till och med anställt en person som ska kunna prata med katten. Vi har renoverat halva huset för kattens skull.

Det finns ingen som kan prata med katter. Däremot finns det folk som har kunskaper om katters naturliga behov och beteenden som kan prata med kattägare. De kallas kattbeteenderådgivare eller etologer.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

KL

Min kompis katt hade ständigt återkommande urinvägsinfektion och därför kissade katten lite överallt i hennes lägenhet.

Hon höll på att bli tokig..tog den till veterinär som konstaterade detta och så fort katten fick behandling la den av och så fort det kom tillbaka kissade katten överallt igen.

Annars tippar jag också på att den inte trivs riktigt i sin tillvaro.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Tålamod innebär att vi haft stått ut med kattens pissande i 9 år. Att vi gjort ALLT vi kan. Till och med anställt en person som ska kunna prata med katten. Vi har renoverat halva huset för kattens skull.

Ni har mao inte vidtagit några seriösa åtgärder för att komma till rätta med problemet. Kattpratare är lurendrejare. Man vänder sig till en utbildad kattbeteenderådgivare eller etolog för att få en beteendeanalys gjort. Efter att katten har undersökts grundligt av en veterinär.

Att man står ut med pissandet innebär inte att man gjort katten en tjänst på något sätt.

Vad var det för kattexpert? Vad gjorde hen? Vad låg bakom beteendet enligt denna expert? Vilka förslag till lösning gav hen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 983
Senast: Mula
·
K
Övr. Katt Hej - jag har ett för mig jättestort problem. Jag är ganska nybliven änkling. Jag bor i egen fastighet med mina två bortskämda svarta...
Svar
5
· Visningar
1 669
Senast: tesora
·
H
Hundhälsa Är det nån som haft liknande problem? Min papillon tik på 3,5 år kissar inne på nätterna. Det är som om hon inte kan hålla sig...
Svar
2
· Visningar
1 413
Senast: skuggi
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 272
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp