Får inte upp mitt sto i hull.

Honviktoria

Trådstartare
Hej, behöver lite tips.
Jag har ett 17årigt arabsto som alltid varit väldigt muskulös och grov.
Hon fick föl i april 2012 och har gått på bra bete hela sommaren och även fått foder.
Och har under hela vintern haft fri tillgång till hösilage/ensilage och fått foder 2-3 ggr dagligen.
Men hon får inte upp hullet, hjälp, vad ska jag göra?

// En orolig ägare.

Sv: Får inte upp mitt sto i hull.

Börja med att kontakta en veterinär så hon inte är sjuk på något sätt. Sen tar du en analys på hösilaget och kollar vad det är för värden. En frisk häst som får i sig all den näring den behöver är inte underviktig. Så antingen är det fel på hästen, på fodret, eller både och.

Är fölet avvant?
Hade samma problem med mina ston, skilde dem helt från fölen för ett par veckor sedan och börjar redan se resultat. Innan dess vräkte jag i dem oresonliga mängder mat och absolut inget hände.

Om fölet är helt avvant får du kanske kolla hennes tänder och kolla upp värdet på grovfodret.

Vad är det för "foder" hon får förutom grovfodret?
Kan ju vara så att det är "fel" foder till henne och det grovfoder hon får.

Hon är ju inte farligt mager.
Dom är ifrån varandra på nätterna, för fölet diar inte längre, vi ska prova att avmaska henne också och se vad som händer, tack för era tips!
Hon för som sagt hösilage/ensilage och sen beställer vi foder från Tyskland/Danmark och hon får "western" och freisait (stavning?). Och har börjat jobba henne från marken till att börja med för att få upp lite muskler också.
:)

Det där säger ju ingenting om vilken näring som din häst får.
Vad är det för analysvärden på hösilaget?
Utan de värdena så kan vi inte hjälpa dig på distans så att säga.
Vi behöver också näringsinnehållet i det tillskottsfoder som du ger.
Att importera från ett annat land kan bli alldeles fel då grovfodret ser olika ut på olika platser och tillskotten skall anpassas till det grovfoder som man ger.

Att börja arbeta en häst som inte får tillräckligt med näring ger motsatt effekt mot muskler.
Först tillräckligt med mat och sedan träning.
Annars så är ju risken att hon bränner upp kalorier och blir ännu tunnare.

Hon är ju inte farligt mager.
Dom är ifrån varandra på nätterna, för fölet diar inte längre, vi ska prova att avmaska henne också och se vad som händer, tack för era tips!
Hon för som sagt hösilage/ensilage och sen beställer vi foder från Tyskland/Danmark och hon får "western" och freisait (stavning?). Och har börjat jobba henne från marken till att börja med för att få upp lite muskler också.
:)

Är de tillsammans på dagarna så kan du vara helt säker på att fölet diar! I så fall är det därför hon inte går upp i vikt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 561
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka