Przewalskihästarna har jag dålig koll på, en viktig skillnad på Przewalskihästarna och förvildade hästar är att dom aldrig fått tamgenen som dom förvildade har fått och bär på än trots många generationer som förvildade. Kommer aldrig glömma när guiden på nordens ark sa att hen gick heller in till den sibiriska tigern än in till Przewalskihästarna, dom hade dock mat och alla var vid samma foderbord och åt.vad intressant och jag håller med om mycket när jag tänker på vår lilla flock. En sak jag kom att tänka på är dock när jag fick se Przewalskihästar i ”frihet” i Mongoliet (ja åtminstone fria på enorma ytor). De var i särklass de mest aggressiva hästar jag någonsin sett o slogs utav bara helsike hela tiden när vi var där. Även guiderna sa att de är väldigt aggressiva. Kan det vara att de blir stressade när det kommer människor, även om vi var på långt avstånd? Eller är de stressade eftersom det är ständigt lite brist på mat? Eller vad kan det bero på? De kändes inte minsta lilla harmoniska när vi var där i alla fall. Men fina och underbara
Att jämföra Przewalskihästar med andra hästar är nästan som är jämföra hundar och vargar.