Ledarskap är dominans och aggressivitet. Om mina hästar hade sagt, det här känns inte bra, så hade jag litat på dem för det är den relation vi har. De säger inte så om det inte finns en riktigt bra anledning. Som exempel stannade min dåvarande häst vid ett tillfälle när vi utforskade nya vägar. Det visade sig vara sankmark där som jag inte såg. Vid andra tillfällen som mina hästar har sagt nej har det berott på att de har haft ont. Vid skrämmande saker som typ skördetröskor eller lastbilar litar de på att jag inte utsätter dem för faror just eftersom det är det förhållandet vi har. De vet att matte fixar, att matte gör att saker och ting blir bra igen även om det ibland kan vara jobbigt som när veterinären kommer men det beror inte på att jag är någon ledare utan på att det är deras erfarenhet att de kan lita på mig. Att jag vill dem väl. Jag har lyssnat på och respekterat dem i alla lägen och jag skulle aldrig någonsin tvinga dem att gå om de säger nej. Då tar jag reda på varför de säger nej. Mina hästar är mina vänner. Jag bestämmer inte över dem på ett sådant sätt som du anser är det rätta. Jag inkräktar såklart enormt mycket på deras liv som hästar men jag gör det med respekt och de får, ska och bör säga sin mening.
Vad gäller installning och ridning och att inga hästar hade velat de om de hade haft ett val, jag har en häst som innan han kom till mig hade gått som vildhäst i skogen hela sitt liv. Han var sju år när han kom, han hade blivit kastrerad som liten men var annars helt ohanterad. Han hade aldrig varit i ett stall, aldrig blivit borstad eller lyft hovarna på och naturligtvis inte heller blivit riden. I början tyckte han att det var ganska otäckt och konstigt allting, han trodde t ex att hästen han såg i fönstret var en annan häst, inte hans egen spegelbild men han fick ta det i sin takt, jag visade hur vi gör här, han lyssnade och jag hade enorm hjälp av min andra häst som visade honom att jag inte var farlig utan tvärtom ganska bra att ha. Han har bott här i tre år nu och är fullkomligt övertygad om att det inte finns något som matte inte kan fixa och han kommer och gör mig uppmärksam på om något inte är helt hundra bra typ som att täcken sitter snett eller om ett höstrå har lagt sig över ögat. Han älskar sin box och han älskar att bli riden, pysslad med och borstad på och kommer direkt han hör mig. Kommer däremot någon som har dominant kroppshållning så går han bara. Då vill han inte vara med.