Får inte ha med hund på jobbet.

Nattugglan

Trådstartare
Jag jobbar i en butikskedja som säljer hund och hästutrustning, kunder är varmt välkomna in med sina hundar men vi som personal får absolut inte ha med oss hund till jobbet. Att vi inte får ha egna hundar i butiksutrymmet kan jag absolut förstå men tycker att det är lite konstigt att vi inte får ha dem på lagret, omklädningsrummet eller fikarummet där det ändå finns gott om plats.
Har flera bekanta och även några kunder som har reagerat på detta och tycker att det är mycket märkligt när det handlar om just en häst- och hundbutik.
Just nu är vi flera i personalen som väldigt gärna skulle vilja skaffa hund men tack vare detta förbud är det en ren omöjlighet för oss alla.

Är därför lite nyfiken vad ni tycker om detta?
Någon som vet hur det brukar vara i djuraffärer?

Jag vet inte om jag tycker det är så konstigt faktiskt. Ni är ju där för att arbeta och det är en butik, inte hunddagisverksamhet. Jag menar, bara för att du jobbar på dagis betyder det inte att du får ta med dina egna barn bara för det.

De i personalen som vill skaffa hund får väl lösa dagspassningen på annat sätt, finns ju hunddagis, dagmatte osv

Det är inte alls en självklarhet, och jag tycker absolut inte att man ska skaffa hund efter grunderna att du kan ha med den på jobbet. En anställning kan avslutas fort, och vad händer med hunden då?

Jag jobbar, och har jobbat, i tre olika djurbutiker.
* I den första fick man ha med hund, men chefens hund stod och ylade på hennes kontor halva dagarna. Det ville jag inte utsätta min hund för. Det hördes dessutom ut i butiken vilket stressade både kunder och personal, och gav inte alls ett seriöst intryck.
* I den andra butiken fick man från början ha med hund, och de hade då hägnat in kassautrymmet och hundarna var där. Det funkade i flera år, men efter att en av personalens hundar tog sig ut och flög på en kunds hund, så blev det totalförbjudet för personalen att ha med hund där.
* På mitt nuvarande jobb kan personalen ta med hund om det skulle krisa, men det är inget chefen vill att vi gör till vana.

I butiker är stressnivån ofta hög, och det kan smitta av sig på även den lugnaste utav hundar. Jag vill ha full fokus på mina hundar när de är med, och det kan jag inte ha när jag jobbar. Jag kan inte heller bestämma att jag t ex ska ut och rasta dem 30 min kl. 12.00, för kunder eller kollegor kanske behöver mig då. Dessutom är jag inte alltid imponerad av kundernas hundhantering, när deras hundar far runt i flexikoppel utan ägarens uppmärksamhet, så att ha dem i butiksutrymmet är inget alternativ.

Därför är mina hundar hemma när jag jobbar. Där vet jag att de mest ligger och sover, och jag tycker att de har det bättre då. Dessutom vet jag att de fungerar att ha hemma om jag plötsligt skulle bestämma mig för att byta yrkesval.

Hos oss är min hund både kung och kronprinsessa och kunderna får fråga först om de ska ta med sig egna hundar in. Om någon inte gillar min hund tar jag undan henne, men framför de det hela på ett dåligt sätt slänger chefen ut dom. Detta är dock långt ifrån normen, en chef eller butiksägare behöver absolut inte godkänna att någon anställd har med sig hund.

Håller med övriga, kan inte se varför det automatiskt skulle vara okej för er att ha med hundar på jobbet bara för att ni arbetar mot djur.

Ni är där för att jobba inte för att se till era hundar.
Och har ni dessutom lagt upp det som att "vi kan inte skaffa hund pga att vi inte får ta med hundar till jobbet" skulle jag som chef också sagt nej, inte skulle jag vilja ha på mitt samvete att personalen skulle behöva omplacera sina hundar om arbetsförhållandena ändras i form av att personal måste sluta eller att de visa sig att era hundar inte fungerar ihop.
Exempelvis: Är ni tre anställda som alla har två hundar var är det ju plötsligt 6hundar som ska kunna hysas in någonstans inte bara dina så då får Chefen ett nytt problem, när ska denne säga nej? När personalen inte själv får plats i fikarummet pga allas hundar?

Se till att det funkar att ha hund oavsett jobbet, så du inte står i beroende ställning till ett hundtillåtande jobb för att överhuvudtaget kunna ha kvar hunden sedan. Det är mitt råd :)

Just nu är vi flera i personalen som väldigt gärna skulle vilja skaffa hund men tack vare detta förbud är det en ren omöjlighet för oss alla.

Varför skulle det vara en omöjlighet? I stort sett alla jag känner med hund har även ett jobb, mestadels heltid.

Jag jobbade i en häst/hund/katt-butik för ett par år sedan och där var inte personalens djur välkomna - på arbetstid.
Som någon redan nämnt är man där för att jobba, inte bedriva hunddagis. I "vår" butik skulle det vara nästintill omöjligt att hålla med hund då det går i ett kör från öppning till stängning under högsäsong. Man vet alltså inte när man kan kila iväg på rast och på så vis har man ingen aning om när man kan rasta hunden.
En butiksmiljö är även stressande för djuren även på ett mörkt tråkigt lager, då tror jag mer på att den mår bäst hemma!

Tack för era svar!

Ska väl kanske tydliggöra att denna regel har alltid funnits på företaget och även om vi tycker att det är synd att vi inte får ha med hund så har vi aldrig varken ifrågasatt regeln eller klagat över den, enda anledningen till att jag var lite nyfiken på vad ni tyckte var pga att vi ändå hört flera reagera på detta den senaste tiden.

Självklart är det ingen omöjlighet att ha hund och arbeta, men det kräver kanske att man har någon, exempelvis sambo, familj eller vänner i närheten som man kan få hjälp av, vilket jag för tillfället inte har så hund kommer givetvis få vänta tills det helt och hållet går ihop med vardagen.

Självklart är det ingen omöjlighet att ha hund och arbeta, men det kräver kanske att man har någon, exempelvis sambo, familj eller vänner i närheten som man kan få hjälp av, vilket jag för tillfället inte har så hund kommer givetvis få vänta tills det helt och hållet går ihop med vardagen.
Så är det ju för oss allra flesta. Jag skulle också vilja ha hund, men det får vänta till pensionen. :)

Varför skulle det vara en omöjlighet? I stort sett alla jag känner med hund har även ett jobb, mestadels heltid.

Jag jobbade i en häst/hund/katt-butik för ett par år sedan och där var inte personalens djur välkomna - på arbetstid.
Som någon redan nämnt är man där för att jobba, inte bedriva hunddagis. I "vår" butik skulle det vara nästintill omöjligt att hålla med hund då det går i ett kör från öppning till stängning under högsäsong. Man vet alltså inte när man kan kila iväg på rast och på så vis har man ingen aning om när man kan rasta hunden.
En butiksmiljö är även stressande för djuren även på ett mörkt tråkigt lager, då tror jag mer på att den mår bäst hemma!

??
Har du aldrig lunch?
Jag arbetar i en av de branscher med högst tryck under högsäsong. Julrushen är inget mot det tempo vi håller under sommarhalvåret. Lunchen äts ofta på stående fot, men trots det går det alltid att hitta fem minuter då och då för att rasta av hundarna.

Jag har med alla tre på jobbet och ingen är stressad, inte en den som bara är fyra månader. De har alla lärt sig att ta det lugnt på jobbet och då är det ändå två arbetande schäfrar och en högaktiv corgi. Inte tar hundarna tid från arbetet heller, inte mer än andras kaffedrickande.

Att ha tre hundar som ensamstående skulle inte vara möjligt om jag inte fick ha dem med och inför varje ny hund som införskaffats har jag därför kollat att det är okej att ha med en till. Nu är detta dock inget problem i mitt fall, att vara beroende av att kunna ha hundarna med. Helvetet lär frysa till is innan den förmånen dras in.

Jag jobbar i djurbutik och har med mig hundarna varje dag. De ligger i personalrummet och blir rastade på lunch och eftermiddagsrasten. Mina hundar är absolut inte stressade utan trivs utmärkt på jobbet. Lillhunden har varit med sen 8 veckors ålder och har nästan bara fått sin ensamhetsträning på jobbet.

Tack för era svar!

Tja jag är ensamstående o arbetar heltid, just nu har jag bara en hund, tidigare har jag haft både två o tre, jag arbetar på sjukhus, inga hundar välkomna.
Hunden är hos en bra o pålitlig hundvakt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 111
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka