Får inte amatörer ta betalt?

Mack_Lobell

Trådstartare
Har hört av en del personer att amatörer egentligen inte får ta betalt när de kör andras hästar i lopp. Att de inte får ta ut vare sig uppsittningsavgift eller procent på vunna prispengar. Stämmer detta?
Själv har jag aldrig hört det förut! Visste att läringar inte fick ta betalt. Gäller detta när de bara kör för sin arbetsgivare eller ska arbetsgivaren också få pengarna för andras hästar som läringen kör eller rider?

Vi har ju haft en hel del amatörer och läringar under åren som har kört våra hästar i lopp och de har alltid tagit betalt för uppsittning och procent på prispengarna om det nu har blivit några:angel:

Tycker det verkar lite konstigt detta, om nu inte amatörer får ta betalt så kan man ju lika gärna låta bli att betala dem och det verkar ju med lustigt att man ska få gratis tjänster av någon utan att behöva betala för sig.

Undrar detta mest för att jag själv har en del uppsittningspengar att fodra in och är ju inte så lätt att få in pengarna om man nu inte "får" ta betalt egentligen. :crazy:

Någon som vet?

Sv: Får inte amatörer ta betalt?

Såvitt jag förstår får amatörer ta betalt för sina tjänster. Vi har ju i princip fri näringsverksamhet i Sverige. De ska vara momsregistrerade och ha F-skattesedel och redovisa sin intäkt till Skatteverket.

Jag tror att anledningen till att man säger så där att amatörer inte får ta betalt har sin grund i att amatörer inte får lov gentemot STC att träna andras hästar hur som helst. Men att STC sätter upp regler för vem som får vara aktiv i sporten innebär inte att de som inte har rätt licens inte får utöva näring. Däremot innebär det ett hinder att bedriva näring fritt.

En lärling får också ta betalt om de är registrerade som näringsidkare. Men där finns ju STC:s bestämmelser om att provisionen ska tillfalla arbetsgivaren.

Vad gäller lärlingar får de väl egentligen inte ta betalt utan det ska deras arbetsgivare göra men många lärlingar/arbetsgivare har överrenskommelsen att lärlingen får det som den kör in och uppsitningsavgiften. Jag har dock jobbat hos en större tränare som skickar faktura och tar pengarna själv med motivationen att han faktiskt ger lärlingen ifråga ledigt för att åka iväg att köra.

Amatörlopp tror jag faktiskt inte man får ta betalt för, men det är ju trots allt så att kusken ifråga utför en tjänst till dig, då betalar man om man inte kommit överrens om annat innan. Punkt.

Man kan mena olika saker med "får inte ta betalt". Enligt STC får man kanske inte ta betalt för att köra i ett amatörlopp, det har jag inte kollat upp, men STC är inte i position att hindra den amatör som vill ta betalt för sina tjänster från att göra det. Däremot kan STC säkert krångla med licensen och allt möjligt annat för den amatör som gör så.

Det jag menar är att man får lov att skilja på STC:s reglemente och svensk lagstiftning. STC själva rör också ihop det där ibland.

Sant, så sant... Men hur det än är så är det ju en tjänst som man bör betala för.

Det är klart att man måste skilja på reglementet och lagen, och jag har inte hört att STC har satt dit någon amatörkusk för att denna har tagit betalt, men det är som du säger, de (STC) kan säkert börja krångla med licensen annars.

Jag diskuterade det en gång med en duktig amatörkusk som kör väldigt många proffslopp, han sa att han inte kunde skicka någon påminnelse till de kunder som inte betalade för att han egentligen inte fick ta betalt som amatörkusk. Han ska ju, trots allt, inte leva på travet. Det var dock längesedan jag hade den diskusionen så jag kommer inte riktigt ihåg om det var så den gick men jag har för mig att det var vad han sa.
Jag har dessutom haft en lärling en gång som hade eget bolag och som skickade en faktura som jag tappade bort. Jag tänkte "att det kommer säkert en påminnelse" men det gjorde det aldrig. När jag högg tag i honom nästa gång jag såg honom sa han samma sak. Nu fick han pengarna då i stället så det löste sig i alla fall men ändå...

Men det är nog som du säger, enligt lagen får man givetvis ta betalt för sina tjänster, men jag är inte helt säker att man får det enligt reglementet. Inom svensk galopp vet jag att lärlingar och amatörer INTE får ta betalt (då enligt reglementet, men å andra sidan, bryter man mot det har man ingen licens kvar och det vill väl de flesta ha).

Vet att PJ debiterar för uppsittningar, men det är ju annars mest/mycket svarta pengar när det gäller lärlingar och amatörer...

Att debitera är en sak... Det gör ju ovanstående exempel också, att kunna kräva är en annan sak. Och återigen som ovanstående är inne på, man får skilja på lagen (det vill säga att man får ta betalt för sina tjänster) och på STC´s reglemente. Jag har aldrig hört att STC lagt sig i en sån här grej, men jag tror nog att de skulle kunna ta licensen om det vore så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar