får hästar smärtfeber?

ameo

Trådstartare
Moderator
Har i kväll varit ute och tittat på en häst med förmodad hovböld (preliminär diagnos från stressad veterinär). Och jag hittar ingen hovböld, utan både jag och ägaren tror att det nog är en hovbensfraktur i stället eftersom hon dels reagerar på sammanpressning av trakterna (betydligt mer än reaktionen där "bölden" skulle sitta...) och dels så verkar det inte sitta någon böld där den "borde" sitta.
Det enda som skulle tala för böld och emot fraktur är att hästen har haft feber tidigare idag (39,1°). En annan veterinär skrev ut Finadyne på telefon i morse och detta tog bort febern på hästen.

Nu undrar jag om någon vet ifall hästar kan få smärtfeber, så som barn kan få?
För så långt sträcker sig inte mina kunskaper :p ...

Sv: får hästar smärtfeber?

Självklart kan de det.Kan tillägga att den häst jag hade som fick en hovbensfraktur hade sån smärta att han svettades.

Senast ändrad:

stämmer, dom kan få feber av smärta...lite lurigt att ge finadyn om det är en misstänkt fraktur.

Både djur och människor kan få feber av en fraktur. Tycker helt klart att de bör röntga hästen för att vara säkra. Att ge finadyn (smärtstillande) kan vara farligt i detta läge så risken finns att hästen belastar frakturen mer och därmed gör den värre. Nej, in med hästen och röntga hovleden så behöver de inte undra mer.

Har du möjlighet att lägga ett hovgips i diagnostiskt syfte? Brukar ge effektiv smärtlindring vid fraktur men ej vid böld.

Självklart kan de det.Kan tillägga att den häst jag hade som fick en hovbensfraktur hade sån smärta att han svettades.
Den här hästen stod och svettades - fast det är en islänning och dess stallkompis av samma ras var också lite svettig, så frågan är hur man ska tolka svetten...

stämmer, dom kan få feber av smärta...lite lurigt att ge finadyn om det är en misstänkt fraktur.
Instämmer. Men den misstanken fanns inte när finadynet skrevs ut.
Matte tycker att det är synd om pållen som har så himla ont, vilket jag kan förstå. Men jag bad henne att försöka undvika det.

Både djur och människor kan få feber av en fraktur. Tycker helt klart att de bör röntga hästen för att vara säkra. Att ge finadyn (smärtstillande) kan vara farligt i detta läge så risken finns att hästen belastar frakturen mer och därmed gör den värre. Nej, in med hästen och röntga hovleden så behöver de inte undra mer.
Hästen belastar inte hoven ens med finadyne i kroppen, så just det är nog ingen större fara i detta sammanhang... Och hästen SKA in på röntgenundersökning på måndag, så snart kliniken öppnar. Det finns ingen anledning att ställa henne på ett släp, med den smärtan, och köra 30 mil till jourdjursjukhuset bara för att röntga. Hoven är gipsad nu och med det stödet som gipset ger så klarar hon sig i flera dagar utan att man gör det värre.

Har du möjlighet att lägga ett hovgips i diagnostiskt syfte? Brukar ge effektiv smärtlindring vid fraktur men ej vid böld.
Hoven ÄR gipsad och möjligen står hon något mer på den nu än innan. Jag vet också att det ofta lindrar lite, men inte alltid. Det behöver alltså inte vara så att fraktur är uteslutet och böld troligare bara för att hästen fortfarande inte står på hoven.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
578
· Visningar
44 478
Senast: Ray
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 160
Hästvård Hej, som några säkert redan vet har jag nu en nykastrerad fd klapphingst. Veterinären behövde inte gå in vid buken, men gjorde ett snitt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka