S

_Sparris__

Finns det nån som lever på att föda upp får för slakt etc?
Vad jag har hört verkar det vara svårt att gå runt på det, vissa säger att de är nästan omöjligt.
Hur många får måste man isåfall ha för att klara det?
Vad har ni för tankar?

Sv: Får farm

Där jag har hästen föder de upp får för slakt. Men de lever inte på det, utan har även andra jobb och egna firmor. De har iaf 150-200 st får.
Så ska man leva på det måste man nog ha fler ändå.

Min mamma äger får. Vår får är av rasen Gotlandsfår och de är främst pälsfår men även köttet. Det finns ju köttraser. Min mamma säger att hon ska ha 30 stycken, vi har 15 nu och förhoppningsvis blir det fler i april.

Vet inte hur många man måste ha för att få det att gå runt beror ju på vilken ras man har min mamma säger att det är ca 300 stycken om man ska kunna tjäna pengar på det!

Betesbidrag har stor inverkan på om du ska kunna tjäna pengar på det.
Vet en på Öland som lever gott på sina 450 får.
Men han har runt 1500 hektar alvarmark som ger ca 2 000 000kr i bidrag per år.
Marken köptes in i stort sett gratis på 70-80talet.

Min morbror gör så. Men han har även lite annat han sysslar med

Tror det är svårt att kunna leva på att föda upp får för slakt. Man får ju ha ordentligt med mark samt fårantalet över 150. Riktiga köttrasfår är dyra i inköp.Mer möda än lön mao.

Betesbidrag har stor inverkan på om du ska kunna tjäna pengar på det.
Vet en på Öland som lever gott på sina 450 får.
Men han har runt 1500 hektar alvarmark som ger ca 2 000 000kr i bidrag per år.
Marken köptes in i stort sett gratis på 70-80talet.

Men då är det ju inte fåren som han lever gott på i första hand, utan det är EU-stöden..

kan tillägga att mamma har Eu-stöd men inte på långa vägar så mycket som han på öland. Vi har fåren mest för att hålla markerna öppna och ner betade då hästarna trampar ner mycket på betesmarkerna, sen är det bra att varva betet med hästar och får för det blir inte så mycket parasiter. Fåren äter gräset där hästarna har bajsat och det fåren inte vill ha tar hästarna!

Vill man verkligen satsa kan man även kolla upp möjligheterna att förädla själv (sälja köttet, göra korv, ta tillbaks skinnet etc) och göra en kalkyl över hur det skulle fungera.

En granne har skaffat sej en fårfarm för 2år sedan. Fåren förökades på så kort tid!!! :) Jag älskar fåren,dom är så góa o klappa. Men baggen får man va lite "försiktig" med.
Grannen o hennes sambo driver en fårfarm. Tror att dom föder fåren för slakt. Är inte så säker på det. När jag hämtade hem mitt sto från travstuteriet förra hösten gick hon på betet ihop med 2 gamla valacker. Just de marker som hästarna flyttades på med jämna mellanrum hade det gått fåren o betat. Och fåren gick i en egen hage som var lika stor som hästarnas beteshagar.

Funderar allvarligt på att skaffa mej "lite" får för att få bort parasiterna även om pållarna käkar aspbarkspellets. Men det kan va lite kul, samtidigt är jag lite tveksam till min shettis. Han ogillar ju hundar o han var nära att kicka till en hund för inte så längesen :eek:

Jag vet inte hur det funkar med att driva en fårfarm, ekonomiskt sett.
Finns säkert som nån skrev här bidrag som stöd från EU (??).

Carolrita

kan tillägga att mamma har Eu-stöd men inte på långa vägar så mycket som han på öland. Vi har fåren mest för att hålla markerna öppna och ner betade då hästarna trampar ner mycket på betesmarkerna, sen är det bra att varva betet med hästar och får för det blir inte så mycket parasiter. Fåren äter gräset där hästarna har bajsat och det fåren inte vill ha tar hästarna!

Eftersom jag föder upp får själv, så vet jag mycket väl hur eu-stöd etc. fungerar ;)

Vi föder också upp och nu sa hon att man kan inte få det att gå runt utan EU-stöd.

Jag är inte så insatt i detta med EU-stöd mm.. Tycker bara att fåren är mysiga och man gillar de lika mycket som hästarna våra är så gosiga och goa! Allra roligast är det förstås på våren med alla lammen som föds man får ju vaka en del men det är så kul när alla är födda och går på sommarbete! förra sommaren fick vi en lite eftersläntare som föddes i juli och de andra föddes i april. vi trodde inte att hon skulle få lamm men en morgon i juli när vi skulle byta bete åt fåren ville inte en tacka komma och då stod det en liten där! Nu är lammet lika stort som de som är födda i april hon hade ju bra förutsättningar med kraftigt gott gräs!

Ursäkta långt inlägg!

600 st för en heltid, har jag läst någonstans. Men det måste ju också bero på hur mycket/lite man behöver investera, stöd osv.

600 st för en heltid, har jag läst någonstans. Men det måste ju också bero på hur mycket/lite man behöver investera, stöd osv.
Det räcker med 350 om man har lamning i dec -jan. Lammninstid och slakttidpunkt spelar nämligen också stor roll om det skall bli lönsamt eller ej.

Ja, och man kan säkert komma under 350 också, beroende hur om sig och kring sig man är själv.

Liknande trådar

Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar