Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Får en häst alltid fångränder? Även vid belastningsfång? Om den "bara" haft en fångkänning/lindrigt fånganfall?

Min häst fick fång i augusti och vi (hovis och jag) hittar inga ränder...

det är "kronisk" fång som ger ränder dvs när den fått men av anfallet

Detta kommer från Micke Berg ansvarig för vidareutbildningen av Hovslagare och den som forskat på fång tillsammans med Owe Wattle

Jag ifrågesätter inte din kunskap, men säger endast att jag inte själv förstod förklaringen och försökte därför att förklara hur jag ser det. Fast det kanske blev like rörigt:crazy:

Skälet till att jag la ut bilderna var att jag tycker att det är lättare att se än att förklara.

Att de buktar utåt gör de ju för att om hästen är svullen så svullnar den även i kornvulsten ( där det nya hornet bildas)

Du kankse tolkar det mellanläge som fångränder istälelt för det bredare emellan

Jag förstår fortfarande inte din beskrivning, särskild inte det som är fetmarkerat. Men det är ju inget vi behöver att diskutera om toystory redan känner att h*n har fått svar på sin fråga.

När jag säger att den buktar inåt menar jag att det ser ut så, menar jag att den nya vinkeln, som är mer "stupande/lodrätt" än den gamla hoven, kan se ut/kännas som en inbuktning i hoven uppe vid kronranden, precis i övergången mellan ny och gammal hov. Hmmm... Det var inte lätt att förklara detta:confused:

coh nej det behöver inte synas på utsidan - det beror på hur kraftigt det varit - och det kan då ses som en foderrand som uppstår då tillväxten av horn blir störd

Jag tror att man kan säga att en äkta fångrand tyder på rotation ( i och med att den divergerar) hovväggen kollapsar ju då framtill

Trodde det, jag med!

Dina bilder är i fel vinkel och det framgår inte vilket avsnitt av hoven du menar

Som jag skrev; en bit under kronranden. Jag vet faktisk inte hur långt under och jag tycker det är svårt att bedöma hur långt det kan vara på ett foto.

Det kan hända att bilden inte är i rätt vinkel, men jag tycker ändå att man ser fångranden rätt så tydligt.

Om du säger tolv veckor så borde det ses 3 cm ned på hoven

Ja det kanske är tre centimeter, jag vet inte. Jag vet bara att det är en fångrand och ungefär 12 veckor efter akuta läget. Det kan vara mer eller mindre, men ungefär. Det var mer som exempel på hur det kan se ut efter ca 12 veckor. Tror iofs inte riktigt att det är 3 cm nere, för det tog längre tid för fångranden att komma ner än vad alla sa att det skulle göra. Så det verkar som att hovarna växte långsammare än vanligt.

Sedan så kan hornrören fås att ändra riktning i hur de växer ned uppifrån - det kan ske om man har haft en dålig hovis och skaffat en ny som skapar en bättre balans i hoven samt skor oftare, så det behöver inte ha med fång att göra alls

Menar du att det ser ut som en fångrand?

Jag är inte helt säker men jag tror bara den får det om hovbenet ändrar sig. Det är väl det som orsakar förändringen.

Susan skrev:
Jag tror att man kan säga att en äkta fångrand tyder på rotation ( i och med att den divergerar) hovväggen kollapsar ju då framtill

STicker in huvudet och hoppas lugnet består.

Men Lillen har fångränder på alla fyra, utan rotationer/förändringar. Däremot har han inte den där 'vinkeländringen' (den som blir 'ankfötter' om man inte hindrar det).

Så ränderna kan de få utan rotation iaf, om de kan få vinkeländringen vet jag inte däremot.

Måste dubbelkolla för att säga åt vilket håll de går, men spontant säger jag att de går utåt, men ska inte svära på det. Dock typiska fångränder, dvs de är 'raka' hela vägen ut till trakten.

Jag tycker det där med fångränder/ändringar är jättesvårt att tolka just utifrån, sett de med lätta anfall få ganska rejäl vinkeländring (ankfotstendens), de har dock inte varit röntgade, men anfall av typen där de fått butta i 4 - 5 dygn, varit ute i hage igen inom 10 dagar och iaf på 'utsidan' (rörelsemässigt etc) varit u.a. igen. Och de som haft rejäla anfall med 'ful insida' och där det tagit lång tid att häva kan ha mkt mildare förändringar på just utsidan?

Vissa saker är svåra att förstå, tycker jag. Dit hör hur man kan se utanpå en hov vad som har hänt inuti. Jag blir mest snurrig i huvudet av att försöka tänka ut detta med vinklar osv.:crazy:

Man får nog säga att min ponny hade ett ganska rejält anfall och under längre tid än 4-5 dagar. Men jag tycker egentligen inte att det har synts så där jättemkt på hennes hovar. Hon har haft den här randen med den skarpa kanten/hyllan som jag skrev om. Man ser också att det kommer fram en ny hov ovanför denna. Men skillnaderna är inte jättestora. Det är inte ngn stor skillnad i vinkel. På henne har det mesta varit hovväggeg som har varit ojämn och lite bucklig eller vad man ska säga. Alltså i den nedre delen av hoven under fångranden. Det syns också på röntgen som en mer ojämn vävnad eller hur man ska säga. :crazy:

Men jag har sett hästar och bilder på hästar med betydligt större förändringar utanpå sina hovar än vad hon hade.¨
Men det är väl olika från fall till fall.

Nu är allt borta och hovarna ser ut som på vilken annan häst som helst även okm man ser på dem på nära håll.

Tänk årsringar på ett träd - där kan man utläsa mycket

samma sak på enhäst man ser foderbyten betessläpp hagbyte osv

I det akuta läget svullnar kronranden eller egentligen hela hoven o ödem kan ge tryck i hela hoven- mer smärta.

Får man bukt på det akuta ganska omgående kommer det inte att bli mer än en rand, men har lamellerna släppt nedanför- så är hoven vidare.

Får den stå stilla o läka kommer det nya som växer ut att hålla ihop- bli tight o då ses som att hoven är smalare upptill, fast det i själva verket är så den ska se ut hela vägen. Frisk vävnad.
Det som är vidare nertill är skört o ska inte belastas förrän minst halva hoven är ny- givetvis beroende på hur stor rotation o även sänkning den hade. Har den nya ränder ovan detta- återfall- den har antingen belastats för tidigt eller fått akut fång igen- återfall.

Om man inte gör en resektion i tån kommer det ta längre tid för att trycket i hoven ska kunna bli normalt samt att det sliter i de lamellerna som växer ut ifrån kronranden.
Tillfrisknandet skjuts på framtiden.

Allt måste skötas rätt samtidigt vid fång.Leta orsak, få ordning på magen, ev. banta, NSAID, kyla benen, korta tån( om möjligt), boxvila på mjukt underlag- ej bädd.......... Ju mer rätt- desto kortare konvalescens.
Man kan känna både svullnaden i kronranden o att det är mjukt ovanför om det har släppt hela vägen.

efter 4-5 v kan man se ev. blödning o separation på undersidan.

Okey det du pratar om är inte en fångrand utan riktningsförändringen och den ser man på dina bilder.

men det kan också vara så att när hoven inte längre är svullen att det smiter åt uppifrån - för min såg ut sådär också, och den hade inte fång.

Allt blri begripligt om man kan hovens anatomi hur det ser ut under där vägghornet bildas, det är liksom en kudde där - om den svullnar så måste hornet växa runt den och väggen kommer då att verka tjockare och när det inte är svullet ås verkar väggen mera tight - det är det du menar Iser

KL

Jag önskar verkligen att det fanns en seriös infokälla - för det blir lite gissa närmast här - vad en fångrand är. :angel:

Titta på Isers översta bild, jag kan ana det hon pratar om, men om ni tittar dryga centimetern uppifrån kronranden ser du ett mörkare rand, sedan dryga centimetern igen ett mörkare band - sedan så är hoven mer jämn tills strax ovanför raspningen och du har ett horisontellt band till. det blir svårt med blixt och se exakt, men det jag pratar om här är foderränder, eftersom magen pajar vid foderbyten så sker en störning i hornproduktionet och tar fart igen när magen är okey igen.

huruvida det är fångränder så behöver man se det från sidan

Senast ändrad:

Du blandar ihop fångränder och foderränder

Det föll bort ett o ja, tack för att du uppmärksammade det. Ska stå 'oraka' (det var därför det var fnuttar). Jag MÅSTE köpa ett tangentbord med mindre pepsi så att tangenterna inte är så tröga.

Ang ränder, så hur 'liten' kan en fångrand vara? De foderränder jag haft på mina har varit väldigt små/tunna/vad man ska säga, medan de jag haft med fång endera inte haft rand alls, eller som Lillen då en REJÄL rand. Kan en fångrand vara lika liten/tunn som en foderrand?

Senast ändrad:

Nej, jag tänker inte ta bild, för det spelar ingen roll för vad du kommer tycka/tro. Men fångränder är det (och inte bara enligt mig då, utan veterinärer och hovslagare med), och som sagt inga rotationer/sänkningar. Dvs man kan inte säkert avgöra på det om det finns/inte finns rotationer. (Jag vet att du inte sa det, men för de som läser)

Knapplån

På väggen kan man ju se om/att något hänt som stört produktionen - man ser om det varit svullnad

När man verkar kan man underifrån se "vad" på ett ungefär som hänt. Axels 4 - 5 veckor låter rimligt.

Det syns då om det har varit en blödning, om lamellranden är breddad, och om lamellerna är av eller ej.

Som skrivits på många ställen på nätet bla så missar ofta ägaren själva anfallet vid lättare fånganfall, hovisen ser det senare vid verkning

De flesta i den här tråden har dock allvarligare fånganfall än så

Senast ändrad:

Fast kan man säkert se en rotation så? Där jag tidigare trott att 'jajamen', men efter Lillen insett att det inte verkar gå. 'Alla' (jag, min hovis, klinikhovslagaren, klinikvet) trodde ju faktiskt att L skulle ha lägesförändringar av hovbenet/hovbenen, just med ledning hur det såg ut utifrån.

Vid första rtg pga hur pass starka symptom han hade och att det inte ville vika, och vid andra röntgen just pga hur hoven såg ut (fångrand, breddad lamellrand, 'stretchade' lameller, blödningar i lamellen). Alla blev nog lika förvånade - och lättade såklart! - när även den andra röntgen var ren.

Fast kan man säkert se en rotation så? Där jag tidigare trott att 'jajamen', men efter Lillen insett att det inte verkar gå. 'Alla' (jag, min hovis, klinikhovslagaren, klinikvet) trodde ju faktiskt att L skulle ha lägesförändringar av hovbenet/hovbenen, just med ledning hur det såg ut utifrån.

Vid första rtg pga hur pass starka symptom han hade och att det inte ville vika, och vid andra röntgen just pga hur hoven såg ut (fångrand, breddad lamellrand, 'stretchade' lameller, blödningar i lamellen). Alla blev nog lika förvånade - och lättade såklart! - när även den andra röntgen var ren.

Jag har nog förstått det som att lamellerna kan vara skadade utan att det sker ngn lägesförändring av hovbenet.

Sedan har jag diskuterat detta med hur man kan veta mer exakt vad som har hänt med lamellerna inuti hoven med hovslagare och veterinärer på kliniken. De menar att det är ganska svårt att avgöra detta både mhja röntgenbilder, se på hoven och vid verkning.

Min ponny verkades på kliniken ca 45 dagar efter fånganfallet. Klinikhovslagaren som har lång erfarenhet kunde inte se på hennes hovar att hon hade haft fång. Däremot hade han sett röntgenbilderna.

Det är väl som så mkt annat med denna sjukdom så att det är olika från fall till fall. Jag tror att man ska akta sig för att tro att det bara kan vara på ett sätt. Då kan man nog missa viktig information.

Jag tar tillbaka... :(

Nu när jag vet mera vad jag letar efter hittar jag fångränder, mera på ena bakhoven än på de andra. Men de fanns inte där när hovis var här för ca 6 veckor sen. Då skulle vi ju ha sett dem, när vi verkligen letade efter dem. Nu känner jag dem tydligt som en inbuktning nån cm ner på hoven.

Planen är ju skor på nu nästa vecka och igångsättning, det blir nog snösulor och guldskor med tanke på underlaget, verkar ju som att snön är här för att stanna.

Hejsan.. Har en shettis val på 20 år.. Fick ett fånganfall i somras och behandlades för det. Har varit symptomfri sen dess. Nu har han blivit halt, han äter bara hö. Har någon någon bra ide på vad det kan bero på?? Är annars en ganska stel gammal gubbe.

Det är omöjligt säga såhär över nätet, så du bör snarast ta ut en veterinär som får titta på ponnyn. Jag håller tummarna att det är något litet, hyfsat lätt åtgärdat och inte fång. Haltar han som en fånghäst, eller är det på ett bakben eller hur? Oavsett vilket så veterinär dock.

Hur ska det vara:confused:
Du har tidigare skrivit att ingen av dem hade lamellvidgning- varav frågan ställdes om det verkligen var fång.

Måste ignorera dig.:eek:

Nä, nu har du läst slarvigt? Skrivit flera gånger, i vilken fångtrådsversion det nu var, att Lillen hade vidgade lameller. Däremot har han det inte längre, minns inte exakt vilken verkning som var första när det inte syntes något dock, varit så ett tag nu.

D däremot han hade rejäla blödningar, men ingen synbar vidgning.

Så, tänker/tittar du tillbaka så har du det skriver flera gången när det var aktuellt.

SNabb sökning, jag har skrivit om det fler gånger dock:

2009-09-12, 12:31
Alexandra_W
På Lillen syntes blödningarna i lamellranden efter 4 v. Hur länge då funnits är ju svårt att säga. Men han verkades ju 3 eller om det var 4 dagar efter insjuknande, var dags enligt intervall. Då verkades han och tån kortades in till lamellranden. Då syntes ingenting.

Sen rördes ju inte hovarna på 4 v, men sen när han verkades 4 v efter syntes tydliga blödningar, och det där 'tänjda', randiga eller hur man ska säga samt breddad lamellrand.

Ytterligare 4 v senare, då han haft gips under tiden, så verkades han igen, då såg man än mer gamla blödningar som kom ner, man såg fortfarande avvikande struktur på lamellranden, men den var inte breddad.

Så du har nog endera glömt eller blandat ihop, är många hästar i trådarna att hålla red apå.

Men ignorera låter ju som en utmärkt idé.

Att de båda blödde i lamellranden kan bero på andra orsaker.

Breddad lamellrand är ett tecken på fång- inte enbart en blödning.

Sömstick, för hårt verkad, felbelastning mm är en troligare orsak.

Du satte själv på en tappsko 1 v. innan D.blev halt o skoddes dagen innan. Ringer det en klocka?

Fast det var väl Världens enda häst som får Fång av en skoning. Ett Unikum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 786
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 578
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka