Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Anteckna också att du inte vill bo i vasa, finland. Samma sak här, önskar mej snö till julklapp!

Vasa, ligger det långt ner i Finland?
Inatt och idag har det snöat!(såklart började det snöa när jag skulle ut och köra häst och hästsläp) iofs bara 1 -2 cm men det blev iallafall lite ljusare på marken.

Fånghästen motionerade sig själv idag när han sprang runt och gnäggade efter stoet som åkte iväg på träning. Vågade inte ut och skritta pga det, jag är fortfarande lite skraj för att göra för många saker inom samma tidsperiod.

Åh vad bra att jag hittade den här tråden! :idea:
Jag har ett halvblodssto som är 18 år och har fått en rand på framhovarna, fångränder säger hovis och att det är en efterreaktion på fång. Vi har aldrig märkt av att hon har fång, hon äter bra, rids normalt och har fina ben och hoppar och busar som en unghäst, inget jag kan förknippa med fång?
Kommer hon kunna gå på bete i sommar igen? Hon gick på bete i somras och och det var inte förens i september man såg att det var en början på en rand men jag tänkte aldrig att det hade med fång att göra.. Hon mår ju inte dåligt så jag har nog förträngt det eftersom det inte är något som stört henne.
Jag har aldrig haft en fånghäst och eftersom jag nu inte vet hur man ska gå vidare med det här så ska jag kontakta veterinär på måndag men tänkte höra om man kan få lite information här först, vet ju att ni brukar vara duktiga med fakta :idea:
Borde jag tänka på att ge annat foder, hon får idag 8 kg. hö, 2 dl müsli utan havre, 2 dl torrlagd betfor (vet inte hur mycket det blir när det sväller), 25 ml. b-vitamin och några äpplen. Just nu har hon vintervila och rids inte alls. Är det något som man kan ändra i foderstat eller lägga till?

Är så orolig att hon inte kommer att kunna gå på bete, för får hon inte göra det kommer hon verkligen att vantrivas :(

Hur ser randen ut? (Jag är inte bra på att bedöma olika ränder på hovar men det finns kanske ngn annan som kan det).
Jag hade nog först och främst verkligen kollat upp om det kan tänkas vara en fångrand eller om det är ngt annat. Det är mkt möjligt att din hovis är bra på det.
Om det nu är så att hästen eventuellt har haft ett antagligen lindrigare fånganfall så tycker jag att det viktigaste är att se till så att den är i normalhull och inte fet. När det gäller fodret så för att vara på den säkra sidan så hade jag inte gett den spannmål. Muslin utan havre kan ju egentligen innehålla vad som helst (utom havre) så det går inte att uttala sig om. Men 2 dl låter inte så mkt. Betfor är inte alls farligt. Jag antar att den kan äta några äpplen men kanske inte hur många som helst.

Jag tror att de flesta fånghästar kan gå på bete igen. Man ska bara ta det försiktigt och man måste kanske begränsa betet. Men allt beror naturligtvis på varför den fick fång, hur dålig den var osv.

Vi får väl hoppas att det bara är ngn foderrand.

Senast ändrad:

*KL*
Håller på och funderar mig tokig på hur jag ska göra med bete till sommaren. Vilket alternativ är egentligen bäst? Har ju tänkt att göra invänjningen likadant som alla andra år dvs släppa innan gräset börjat växa alls i sommarhage och låta dem gå och pilla i sig strån när det börjar växa. Tror att detta är ett ganska milt sätt att vänja in. Men sen då :confused:.

Är det bättre att låta dem gå kvar i samma hage som då kommer vara hårt nerbetad hela sommaren och stödfodra med hö (ca 1 ha delat på två hästar) och kan fånghästen i såfall gå utan betesbegränsare tror ni? Nackdelen jag ser här är ju att det gräs som kommer upp är väldigt stressat. Fördelen är frihet utan betesbegränsare och jag behöver inte oroa mig att han klär av sig den. Och lättare att hålla hullet i schack.

Eller är det bättre att släppa på överväxt gräs med betesbegränsare på? Fördel att gräset innehåller mindre näring och socker och att han kan välja precis vad han vill ha dvs mindre risk att han petar i sig ngn skit/giftiga örter. Nackdel, kanske är svårt att få i sig riktigt långt gräs (typ hö på rot) med betesbegränsare. Eller så kanske han är så duktig på det att han går upp i vikt igen. Nackdel också att behöva springa och kolla hela tiden att betesbegränsaren sitter kvar.

Eller bara släppa på överväxt bete några timmar per dag? Största nackdelen här är väl att det blir oerhört trist för hästen att stå på grusruta resterande utevistelsen och att jag tror att det blir hetsätning de timmarna. Känns som det sämsta alternativet.

Annat förslag som ni anser bättre mottages gärna.

Hästen ifråga kommer endast vara i hage från ca kl 09:00 - 18:00 pga att han behöver stallas in nattetid för att hålla sina knottexem så lindriga som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

Vasa ligger i jämnhöjd med umeå! vi ska få kallt denna vecka, ända ner till -15. Men ingen snö! :mad:

Det där håller jag också på och funderar mej gråhårig över!är i samma situation...

Jag tror att det nästan är omöjligt att svara på din fråga eftersom det beror på så många olika faktorer.

Jag kan berätta hur jag tänker med min ponny.
Hon fick fång för ett år sedan. Hon kom ut i lite större hage med lite gräs ungefär i maj men med betesbegränsare på hela tiden. Hon har varit överviktig och troligen insulinresistent. Nu är hon smal.

Min plan är att i början av våren ha kvar henne i den lilla hagen kanske utan munkorgen. Sedan tänkte jag försöka testa henne för insulinresistens. Om det är OK och hon fortfarande är smal så är min plan att låta henne gå i hästarnas normala vinterhage from mitten av maj ungefär. Det är en stor hage med naturbetesmark, damm och lite annat. Hon kan nog inte gå där med betesreduceraren för jag tror att hon kommer att lyckas ta av sig den då. Så hon får gå där en begränsad tid av dagen.
Jag vill helst att hon ska få gå på gräs en del.

Men jag är inte säker på att det fungerar.
Hon kommer att vara inne på natten och kollas så där en två, tre,... tio, tjugo ggr om dagen.:crazy:

foderränder buktar innåt Fångränder buktar utåt ( beror på att hästen varit svullen

Fångränder är släta och bredare i trakten än i tån, man kallar det att de divergerar (sprids som en solfjäder)

Får en häst alltid fångränder? Även vid belastningsfång? Om den "bara" haft en fångkänning/lindrigt fånganfall?

Min häst fick fång i augusti och vi (hovis och jag) hittar inga ränder...

Hejsan.. Har en shettis val på 20 år.. Fick ett fånganfall i somras och behandlades för det. Har varit symptomfri sen dess. Nu har han blivit halt, han äter bara hö. Har någon någon bra ide på vad det kan bero på?? Är annars en ganska stel gammal gubbe.

Får en häst alltid fångränder? Även vid belastningsfång? Om den "bara" haft en fångkänning/lindrigt fånganfall?

Min häst fick fång i augusti och vi (hovis och jag) hittar inga ränder...

Jag är inte helt säker men jag tror bara den får det om hovbenet ändrar sig. Det är väl det som orsakar förändringen.

Men i morgon väntas snö också här i vasatrakten:d Hur mycket är ju då en annan femma...

Här har du en fångrand ca 12 veckor efter anfallet. Du ser den en liten bit nedanför kronranden.

Bild025.jpg

Bild026.jpg

Jag förstår inte helt Susans förklaring. Jag skulle närmre säga tvärtom - att fångranden buktar inåt. Men det kanske är en definitionsfråga och därför svårt att förklara. När det gäller fångränder visar den ju på hovbenets nya läge/vinkel.

Iser;13049192 Jag förstår inte helt Susans förklaring. Jag skulle närmre säga tvärtom - att fångranden buktar inåt. Men det kanske är en definitionsfråga och därför svårt att förklara. När det gäller fångränder visar den ju på hovbenets nya läge/vinkel.[/QUOTE skrev:
Jag tror faktiskt att fångränder kan se lite olika ut de också.
Men jag tror att jag förstår precis vad du menar med buktar inåt, kanske i alla fall. Det är den nya hoven som växer ut i en annan vinkel. På min ponny såg det ungefär som om man trär en strumpa på hoven. Där då strumpan är den gamla hoven :confused: Kanske ngn som fattar vad jag menar. :confused:
Det blev liksom en hylla mitt i skarven mellan ny och gammal hov.

Men jag har annars läst att fångränder buktar utåt. Det kan man kanske säga att den gjorde på ngt sätt.

Egentligen tycker jag det är ett konstigt sätt att beskriva fänomenet på - om det bukter inåt eller utåt. Jag har förstått det som att foderränder mest är en liten strukturändring i hovväggens yta. Med en fångrand ser man mer tydligt en ändring av vinkel och där allt som växer ut därefter har samma vinkel. Fast det är klart på en del som inte har någon hovbensförändring blir det väl ingen "ny vinkel" heller utan mer likt en foderrand.

Frågan är om det är någon skillnad mellan foderrand och fångrand om ingen lägesförändring har skett?:confused: det kan ju vara svårt då att veta om det var fång eller inte. Röntgen kanske kan visa på att lamellerna har släppt trots att det inte är någon lägesförändring - eller?
Svamlar visst lite nu...:crazy: Ursäkta!

Foderränder är parallella men inte fångränder så som Susan beskriver.

Fångränder är släta och bredare i trakten än i tån, man kallar det att de divergerar (sprids som en solfjäder)

Röntgen kanske kan visa på att lamellerna har släppt trots att det inte är någon lägesförändring - eller?
Svamlar visst lite nu...:crazy: Ursäkta!

Detta är fortfarande ett mysterium för mig.
Men jag tror inte att man kan se det på röntgenbilderna.
Jag tror att man kunde se en antydan till att lamellerna var skadade på bilderna av min häst. Det syntes i alla fall på de bilder som visade på en tunnare vävnad dvs det som kan bli som hålrum. Men hon hade ju rotation och sänkning. Om det inte blir det utan lamellerna bara släpper (delvis?) så undrar jag om man kan se det? Men jag kan inget alls om röntgenbilder - varför svarar jag då? :confused:

Jag förstår inte helt Susans förklaring. Jag skulle närmre säga tvärtom - att fångranden buktar inåt. Men det kanske är en definitionsfråga och därför svårt att förklara. När det gäller fångränder visar den ju på hovbenets nya läge/vinkel.

Detta kommer från Micke Berg ansvarig för vidareutbildningen av Hovslagare och den som forskat på fång tillsammans med Owe Wattle

Att de buktar utåt gör de ju för att om hästen är svullen så svullnar den även i kornvulsten ( där det nya hornet bildas)

Du kankse tolkar det mellanläge som fångränder istälelt för det bredare emellan

Vidare så skall en fångrand vara slät

coh nej det behöver inte synas på utsidan - det beror på hur kraftigt det varit - och det kan då ses som en foderrand som uppstår då tillväxten av horn blir störd

Jag tror att man kan säga att en äkta fångrand tyder på rotation ( i och med att den divergerar) hovväggen kollapsar ju då framtill

Senast ändrad:

Eftersom minhäst hade fel diagnos så har jag försökt uppdatera mig

En veterinär ser tecken på rotation när den tycker att väggen ser tjockare ut längre ned än längre upp. Så ställdes tom diagnosen måttliga rotationer och sänkning på min :crazy: sänkning mättes enligt ett visst avtång fårn kornranden till utskottet på hovbenete

En seriös hovslagare läser plåten annorlunda. Är det hovbenet eller väggen som roterat - för det kan alltså se ut så på bilden att väggen ser tjockare ut längre ned, men hovbenet är kvar i en rak tåaxel

Jag kan slänga ut mina röntgenbilder om ni vill se?

Min häst hade inte fång

Senast ändrad:

Dina bilder är i fel vinkel och det framgår inte vilket avsnitt av hoven du menar

Om du säger tolv veckor så borde det ses 3 cm ned på hoven

Sedan så kan hornrören fås att ändra riktning i hur de växer ned uppifrån - det kan ske om man har haft en dålig hovis och skaffat en ny som skapar en bättre balans i hoven samt skor oftare, så det behöver inte ha med fång att göra alls

Det är svårt - jag har letat fångbilder - men de ena man ser är ju de där det är ap katastrof

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 786
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 578
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka