Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anteckna också att du inte vill bo i vasa, finland. Samma sak här, önskar mej snö till julklapp!
Får en häst alltid fångränder? Även vid belastningsfång? Om den "bara" haft en fångkänning/lindrigt fånganfall?
Min häst fick fång i augusti och vi (hovis och jag) hittar inga ränder...
Iser;13049192 Jag förstår inte helt Susans förklaring. Jag skulle närmre säga tvärtom - att fångranden buktar inåt. Men det kanske är en definitionsfråga och därför svårt att förklara. När det gäller fångränder visar den ju på hovbenets nya läge/vinkel.[/QUOTE skrev:Jag tror faktiskt att fångränder kan se lite olika ut de också.
Men jag tror att jag förstår precis vad du menar med buktar inåt, kanske i alla fall. Det är den nya hoven som växer ut i en annan vinkel. På min ponny såg det ungefär som om man trär en strumpa på hoven. Där då strumpan är den gamla hoven Kanske ngn som fattar vad jag menar.
Det blev liksom en hylla mitt i skarven mellan ny och gammal hov.
Men jag har annars läst att fångränder buktar utåt. Det kan man kanske säga att den gjorde på ngt sätt.
Fångränder är släta och bredare i trakten än i tån, man kallar det att de divergerar (sprids som en solfjäder)
Röntgen kanske kan visa på att lamellerna har släppt trots att det inte är någon lägesförändring - eller?
Svamlar visst lite nu... Ursäkta!
Jag förstår inte helt Susans förklaring. Jag skulle närmre säga tvärtom - att fångranden buktar inåt. Men det kanske är en definitionsfråga och därför svårt att förklara. När det gäller fångränder visar den ju på hovbenets nya läge/vinkel.