Fångrisken nu?

fettso

Trådstartare
Har ett Shetlandssto på 16 år som aldrig tidigare haft fång men fick tidigt i våras.
Hon blev ganska snabbt bättre vid behandling och går nu fullt igen sedan 3 månader tillbaka.:)

Dock har jag inte vågat ha henne på gräs alls sedan detta hände.
Hon får jäst för magen+halm+hö+mineraler.

Min fråga nu är hur farligt gräset är nu?
Är det det frostbitna gräset som är värst?
Kan jag släppa ut henne mellan vissa tider?

Hon är 2 månader dräktig också.

Jättetacksam för svar!

Sv: Fångrisken nu?

Min Fångis har fått gå och beta övervuxet gräs ett tag nu, bara några timmar/dag . Jag skulle inte låta honom beta om det varit frost på natten .
Sen är det ju olika från Häst-Häst . Vad som funkar för min skulle kanske inte funka för din .

Hej från Hambo

Det är som h redan svarat svårt att veta.

Jag antar att det var ett mkt lindrigt fånganfall eftersom hon sattes igång så snabbt igen (om jag förstår dig rätt)?

Fångrisken vid bete är som störst på våren och hösten speciellt när det är ganska varma, soliga dagar och kalla nätter med frost. Sedan beror risken troligtvis på varför hon fick fång. Om det var pga insulinresistens så är risken antagligen mkt större än om hon tex blivit förgiftad av ngn anledning.

Men eftersom hon inte har gått på gräs alls (vilket jag tycker kan vara en trygg lösning månaderna efter anfallet) så vet du inte om hon tål gräs med normala halter av de farliga kolhydraterna och i så fall verkar det verkligen dumt att utmana ödet och låta henne gå på gräs när det är som farligast.

Tänk på att du måste se till så att hon får tillräckligt med proteiner speciellt om hon är dräktig! Det bästa borde vara att göra en sockeranalys på höet och se om du kan ge henne mer hö i stället för halm eller också ge lusern.

Jag har förstått det som att en dräktighet kan öka risken för ett fånganfall så det gäller nog att vara försiktig.

Ja den är mkt högre nu än på sommaren.

Min häst hade fång i februari, han har gått på gräs hela sommaren utan några problem men nu som det är frostnätter och soliga dagar får han stå i grushage och äta hö fram tills kl 14-15, när temperaturen varit hög flera timmar. Går in vid 19 igen. Är det molnigt får han gå lite längre på gräset.

Mycket av gräset är ju brunt och visset nu, men finns fortfarande gröna strån.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 396
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka