fångnacke eller fettnacke

Sv: fångnacke eller fettnacke

Späcknacke är väldigt rasrelaterat. Kolla på Welsh Mountain hingstarna. De har enorma nackar utan att för den delen ha fångproblem. Lika så har många cobbar. Jag har några ston med sådana nackar som nu efter 13 år fortfarande inte haft fång :smirk:

Jezzie skrev:
Många hingstar får ju rejäl nacke, men även "fläskiga" hästar, sen har nog hästar av vissa raser lättare att få det också. Min gamla welshponny valack hade en rejäl nacke, hittade en bild här där den syns ganska bra....

tangosv.jpg

Oj! Den där ponnyn liknar faktiskt min shettis-valack, speciellt kroppsmässigt & har en rejäl nacke...Förutom att min lill-kille är ljusbrun till färgen.

min new forest valack har oxå en rejäl fettnacke... han har haft det sen han var väldigt ung (ca 3 år). han är nu 15 år och fick fång första gången för ett år sedan. har nästan alltid varit fet tyvärr. väldigt svår att banta :(

Usch, vad svårt det här blev...

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte att bilderna stämmer in på MIN bild av fångnacke...

Jag har inga bra bilder på min häst tyvärr. När han var som värst fick jag mycket beröm för hans vältränade hals... när han gick i hagen för rehab efter fång... :angel:
Vid bantning var nacken det sista som försvann och det första att komma tillbaka när han gick upp igen. :(

Det är svårt att se vad som är rastypiskt och vad som är sjukligt, men som jag ser det så är fångnacke något onaturligt, något som inte stämmer in i resten av hästen. Förstår ni hur jag menar? :confused:

När jag köpte mitt sto såg hon ut så här:

Mini.jpg

och efter ½ års "bantning" över vintern såg hon ut så här:

efter.jpg

Det är jättesvårt att banta en häst, eftersom att om hästen får för lite mat så går den ner på sparlåga och lägger på sig reserver, vilket gör att den blir tjockare. Det bästa är att ge fri tillgång på hö med "sämre" värden. Tyvärr så ser hon nästan ut som när jag köpte henne igen, eftersom att det hö hon ätit i vinter har varit bra.
Hon är 13 år och har aldrig haft fång eller något annat.

Slänger in en fråga:

min häst har precis haft fång, och blivit bra äntligen sedan en vecka! Dock reagerade jag när jag läste denna tråden.

Min häst är svullen på ganasherna, i nacken har en "hingstnacke" uppenbarat sig och igår kväll, lite lite lite puls igen!!!

Det verkar ju och vara åt IR hållet?!? Han fick förut sitt mag/tarm utblandat med 1dl blött betor (inte mycket alltså). Detta gjorde att han inte blev bra ifrån sin fång. När jag tog bort det och blandade med Krafft Rehab blev han bättre. Och tillslut bra...

Misstänker att han får äpplen i sin grushage för att det är synd om honom. Har satt upp skylt nu och hoppas att det hjälper. Tror dock att detta lilla återfallet har med just äpplen att göra! Jag gjorde misstaget själv att ge honom ett äpple (eller delar hade ätit lite själv först) Dagen efter var han sig inte lik...

Är det bara att ringa vetrinär och göra blodprov? Hur många blodprov behövs? Eller snarare hur går jag vidare med min misstanke?

Tacksam för hjälp!

Min häst har konstaterad Cushing's och jag reagerade när jag läste ditt inlägg! Hon har också fått en sån där "bulle" mitt på mankammen nu i sommar. Jag trodde det var för att hon kliade av sig manen och att det blev hårt och irriterat pgr av det, men det kanske har ett samband med sjukdomen? Hon har inte några symptom på fång i hovarna dock. Nu är "bullen" mjukare, men det syns att den har varit där iaf.

Du säger mycket vettigt, men jag kan inte hålla med dig om det sista. Foderfång sitter i magen PUNKT
Sedan finns det belastningsfång och förlossningsfång också, men det var väl inte det vi pratade om?
Symptomen visar sig oftast i hovarna, men själva sjukdomen sitter inte där. En häst med hovar som är i balans kan få fång utan att det blir några större förändringar förutom själva ömheten.

armada skrev:
Lånar kanappen:

Jag har skrivit detta tidigare men det kanske tål att upprepas…
Vad jag har läst och erfarit så kan IBLAND fettansamlingar på specifika ställen (nacken, skapet, rumpan, utrymmet över ögonhålorna m.m.) tyda på en rubbning av ämnesomsättningen. Mer specifikt kan det vara tecken på att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin.
Dessa hästar kallas IR (insulin resistenta alt. lider av insulin okänslighet).

Huruvida IR och fång är sammankopplade tvistar de lärda fortfarande om. Onekligen finns en del IR hästar som lider av fång (IR hästar kan också lida av Cushing).

Vill man veta om ens häst har en ämnesomsättningsrubbning måste man ta upprepade blodprov och analysera halten av insulin och blodsocker.

Vissa hästar blir lätt feta, de lägger sig på mer vikt än normalt i förhållande till foderstat-motion.
Bland dessa lättfödda hästar finns det en grupp som har en extra späcklager på specifika ställen.
Vissa av dessa hästar får fång när de borde inte få fång (t.ex. vinter, på magert bete) och blan dessa hästar finns det en del som är IR/Cushing.
MEN det finns hästar som äter för mycket gräs blir feta och får fång och det finns hästar som bara har en ståtlig nacke som t.ex. PRE, fjording och många ponnyraser.

Om det rör sig om IR så hjälper det inte att banta, foderstatet måste läggas om helt till en låg socker och stärkelse sammansättning, inget bete, bra grovfoder och massor med motion. Och sen tar det LÅNG tid innan man ser en förändring. Tro mig jag har testat :angel: .

Alltså : Fet/späck/fångnacke kan ha flera orsaker så som ras/kön/hormoner/fetma/träning. Fång nacke behöver alltså inte vara tecken på just fång.
Med det lilla man vet om just fång är det enbart korkat att generalisera alltför mycket. Glöm inte att det mesta bygger på hypoteser som är långt ifrån bevisade.

”Fång är en störning i tarmfloran, så en häst bör rimligen kunna ha fång UTAN att det påverkar hovarna tillräckligt för att det ska märkas.”

Ursäkta men jag reagerade på din formuleringen. Fång är en inflammation av kötthoven (lamellranden, jmf eng. Laminitis- inflammation av lamellranden). Fång kan ha många andra orsaker förutom en störning av tarmbakteriefloran. Alla störningar i tarmfloran leder inte till fång, fång i sina lindrigaste versioner behöver inte leda till permanenta förändringar av skelettet och hornet. Men är det fång så nog fasiken sitter det i hovarna alltid…

/N

Tänk att jag tycker precis tvärt om... nästan.
Men jag känner till din linje och jag skulle hålla med dig för ett par år sedan, jag har läst på lite mer, sett många fall, pratat med många hästägare och ffa läst de senaste rapporterna. Jag har ändrat uppfattning och känner en stor ödmjukhet inför komplexiteten i frågan. Ingenting är svart eller vitt när det gäller fång! De som tror det faller oftast för eget grepp.

Hälsningar Motvalskäringen!

armada skrev:
Tänk att jag tycker precis tvärt om... nästan.
Men jag känner till din linje och jag skulle hålla med dig för ett par år sedan, jag har läst på lite mer, sett många fall, pratat med många hästägare och ffa läst de senaste rapporterna. Jag har ändrat uppfattning och känner en stor ödmjukhet inför komplexiteten i frågan. Ingenting är svart eller vitt när det gäller fång! De som tror det faller oftast för eget grepp.

Hälsningar Motvalskäringen!

Här är i så fall ytterligare en Motvalskärring ;)

Jag har lärt mig mycket om fång den hårda vägen och inser mer och mer hur svårt ämnet fång är. Hade det funnits en enkel lösning så hade min kroniska fånghäst levt idag. Jag gjorde allt som stod i min makt för att skydda min häst mot nya fånganfall men ändå gick det inte...

Hejhej:d nu har jag suttit här ett tag och läst kommentarer och blir inte direkt lugn. Jag har själv en häst som har väldigt lätt att lägga på sig och han är nu överviktig och har haft en såkallad fettnacke ända sedan han började lägga på sig som föl då han var underviktig. Detta för att hans mamma blev påkörd när min häst endast var 6 månader gammal och jag tror att fettnacken bara är en fettreserv som kroppen lagrar åt honom i väntan på nästa "svältperiod".

Min älskling är idag 6 år gammal och det är många som kommenterat hans väldiga nacke ömsom oroligt och sagt "att han nog skulle mått bättre om han fått gått ner några kilo" och andra sagt att han varit stilig med en sådn väldig nacke då han sett pampig och hingstig ut.

Han har aldrig visat tendenser på att ha fång även om han inte verkar känna någon mättnad efterhand som han äter, det är som han är rädd för att maten plötsligt ska försvinna. Under sin uppväxt har han bara levt på gräs och hö med tillskott av mineralsten och bara symboliskt med kraftfoder från Krafft vid belöning någon enstaka gång, så det är inte det att jag har bantat honom utan jag har hoppats på att hans enorma aptit skullat försvinna med åren. Men det har det alltså inte gjort.:(

Han har inte haft några tendenser på att ha fånf förutom en liten incident sommaren 06, men då räckte det med att leda honom tjugo minuter och sen var han återställd utan veterinärhjälp.

Det jag har problem med idag är att han nu i höst 07 sedan i onsdes den 24|11 har fått två golfbollstora svullnader som är hårda och som verkar innehålla någon slags vätska exakt 10 cm ovanför hans näsborrar och 6 cm under ögonen, precis vid sidan av näsbenet på båda sidor. Jag läste att ni andra upptäckt dessa svullnader strax ovanför ögonen eller mellan ganascherna och jag undrar ifall ni tror att samma utväxter kan ha satt sig där. jag har klämt och kännt på dem men han har inte ont. Jag hade min hovslagare här i måndes och han kollade tänderna så att det inte var så att det var en tandinflammation men det såg inte ut så.

Jag är nu mycket orolig och har dåligt samvete för att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Vore oerhört tacksam för reflektioner och för all hjälp jag kan få!Någon som haft en likadan häst kanske?

En villrådig.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 438
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka