Fångmat??????

Y

ylv4

Hej har en väldigt svår fånghäst.:(
Hon får nu bara halm och ensilage och hon tränas inte mkt för att hon är gammal. Hon är ett gotlandsruss.
Jag undrar om jag borde ge henne något vitamin tillskott??? Som då är fångvänligt nu på vintern????

Mvh Ylva :crazy:

Sv: Fångmat??????

Fång utlöses av störningar i magen så undvik det (genom att ge magvänlig mat och successiva förändringar i fodret). I övrigt ska hästen ha en precis vanlig foderstat som vilken annan häst som helst!
Eftersom kraftfoder (särskilt spannmål) kan ge störning i magen så undvik det och försök att istället ge ett grovfoder med goda värden. Din ponny ska ha ett normalt intag av protein också så det gäller att ditt ensilage har normalt värde av protein, annars riskerar den att få proteinbrist om den bara får halm och ensilage.

Du kan gärna ge foderjäst ett par dl om dagen för att hästen ska hålla god balans i magen (förebygga störning i magen och därmed fång). Genom foderjästen får hästen i sig gott om B-vitaminer också som är viktigt för magens funktion.

Den bör också få mineralfoder - ger du inte det?

Senast ändrad:

Min ena häst har fång. Fick av veterinären direkt frågan om jag gav henne silage/ensilage ( vilket jag inte gör) för det var tydliegn enligt honom inte bra för fångisar. Min häst får vanligt torrt hö, en näve kraft ? foderolja( bara för att få något i krubban när de andra får det, denna lilla mängd spelade tydligen inge roll för hennes mage heller) samt en tsk Probimin som ska hålla bakteriefloran i hennes mage i schack. Hon har hållt sig symptomfri i ett halvår nu, dock ökar jag mängden Probimin vid foderbyten samt avmaskning etc, allt som kan störa balansen i magen försöker jag förekomma genom ökad dos av dessa bakterier. Mitt sto är även verkad med något kortare tå och fram tills vinterskorna åkte på så hade hon även tvärtå skor som underlättar öevrrullningen för henne. Hon tränas nu som vanligt och är i bra kondition och inget av fånget märks nu på henne! peppar peppar ta i trä.... tydligen så är cirkulationen i hovarna viktig för att få det onda att 'växa bort'.
Lycka till med din fångis!

Mitt tips, i korthet, är att hitta ett grovfoder med BRA näringsinnehåll, dvs ett förhållandevis högt proteininnehåll - helst 6 g smb rp/MJ. Sen ger du så mycket det går av detta utan att hästen blir smällfet. Halmen behöver du inte ge om det inte behövs för att hålla den sysselsatt.
Kom ihåg att fånghästen har SAMMA näringsbehov som hästen utan fångtendenser! Och dessa behov ska tillgodoses även för fångbenägna hästar!

Så, som sagt, ge mycket av bra grovfoder - och försök undvika foderbyten!

Min ena häst har fång. Fick av veterinären direkt frågan om jag gav henne silage/ensilage ( vilket jag inte gör) för det var tydliegn enligt honom inte bra för fångisar.

Antagligen för att silage är mindre vänligt för hästars magar och det är större risk för STÖRNING i magen. Så ja, vanligt HÖ vore att föredra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 438
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar