Fångkänning kontra fång.

break_a_leg

Trådstartare
Då jag haft fånghäst själv så vet jag mycket väl vad det handlar om, det jag undrar över är hur andra människor resonerar kring sjukdomen.

En del säger att "hästen har haft en lindrig fångkänning". Vad är det?

För mig är fång fång, oavsett hur lindrigt anfallet är.

Sv: Fångkänning kontra fång.

Fångkänning för mig är när hästen svullnar i kotorna men inte har hunnit få digitalpulsen. Fång är när digitalpulsen kommit.

Fångkänning ger en indikation om att gör något nu annars kommer fången inom något dygn. Är jag uppmärksam och gör något då har jag kunnat hindrat fång. Någon gång gjorde jag inget eftersom inget kunde göras under rådande omständigheter och fång kom eftermiddagen efter.

Min personliga uppdelning för att hålla isär det i dagboken :D

Jag håller med dig, fång är alltid fång.

Däremot kan ju såklart hästen vara mer eller mindre sjuk, men jag skulle inte ta lätt på en "fångkänning".

Vi hade en häst uppstallad i somras som enligt ägaren fick fångkänning då och då, men gick däremellan i stora beteshagen (installad på natten, dock) och åt gräs som vanligt. Hästen gick med tydliga dubbelslag med framhovarna och såg inte helt glad ut i att busa med de andra.

Fångkänningarna kom med några veckors mellanrum och behandlades då med boxvila och knaper hödiet, eventuellt smärtstillande under några dagar. Sedan ut på betet igen...:o

Min egen häst, som iofs hade ganska rejält ont när hon var akut sjuk, gick i sjukhage i flera månader, åt Butta i 1,5 månad och har knappt fått se ett grässtrå ännu...
Skulle hon visa minsta tendens till "fångkänning" nu skulle veterinären stå på stallbacken omedelbums!:crazy:

För mig är fång och fångkänningar samma sak.
Lindrig fångkänning skulle jag kalla ett fånganfall som går tillbaka på en vecka butta, sjukhage och inte ger hovbensrotation, sänkning.

Ove W säger att en häst som haft fång en gång i livet är alltid en "fånghäst". Men kan verkligen inte alla hästar få fång?

Har hästen en gång haft fång så är det en fånghäst o ska behandlas därefter. Att låta en fångis utsättas för det som orsakar fånget titt som tätt med motiveringen, att den "bara" haft fångkänning är för mig djurplågeri. Fångkänning är för mig likvärdigt med fång, har en häst haft känning så ska den inte utsättas för risk att få det igen. Fång är såpass smärtsamt för hästen, att som hästägare är man skyldig sin häst, att slippa den smärta i möjligaste mån

Jag är ganska säker på att jag har läst att alla hästar kan få fång om man utsätter dem tillräckligt mycket för något som framkallar fång.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18