Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är nyfiken på vad ni ger era hästar/ponnyer som haft fång att äta? Har blivit rekommenderad av veterinären att inte ge havre så jag använder just nu luzern, men vad ger NI?
Skulle vara kul att veta. Skriv gärna vad det är för häst och hur pass den arbetar också.
ett tips fast kanske inte för fånghästar utan för er som har sandjord i era hagar är att ge hästen loppfrön som man kan köpa på ex matbutikerna eller hälsokost för att hästen ska slippa att få sand kolik.
loppfröna är det enda som kan föra ut sanden från hästens tarmar då sanden är tung och lägger sig i botten på tarmarn.
loppfrön passerar helt igenom tarmsystemet utan att tas upp av kroppen, det bildas ett gelehölje runt fröet som tar med sig sanden.
jag ger det från vår till höst 1gång om dagen, ca 1 kaffe mått till varmblod och det fungerar bra.![]()
KL
Har en shettis som fick fång i somras. Är bra idag. Rids lätt 1-2 ggr/vecka. Äter totalt/dag:
1.5 kg hösilage
3 kg havrehalm
5 dl vetekli
1 dl foderjäst
2 msk Pro Feed
1/2 dl Krafft Miner Blå
1 dl Loppfrön
Är det en shettis du fodrar? 6-7kg hösilage motsvarar ca 3-4kg hösilage o är tom i minsta laget för en shettis
beror väl på...håller ponnyn hullet och mår bra för övrigt så e det inte så lite att ge sin shettis....det märks på en ponny om don inte får den näring dom behöver..jag går inte efter vad man räknar ut att en häst ska ha i hö,utan vad den mår bra av ,och äter upp. mitt sto som e ganska svår i hullet går på fri tillgång,min val får ca 2,5kg (b-ponny) e ganska lätt född och han äter inte upp allt sitt hö. (tog ut vet pga detta,han kollade tänderna och allt annat men hittade inga fel.....) utan att han orkar kanske bara 2kg per dag....sen får han ca 1 1/2 dl betfor, 3-4dl ponnykraft.... och han e fortfarande fet,lycklig,motioneras ca 3g i veckan ,och e väldigt pigg och glad.