Fånghästar - foderstater???

Sv: Fånghästar - foderstater???

Krafft ponny innehåller lägre stärkelse 22% än havre och gott om fibrer 17%. Detta fodret ges till många ponnys o stora hästar som har haft fång, jag vet några som får krafft groov och krafft Rehab också!

Andelen spannmål i K ponny är 67 %. Knappt hälften av detta är iofs i kliform. Kliet innehåller mindre stärkelse än är kornet men 25 % kan vara kvar. Så stärkelsemängden är inte försumbar och i samma storleksordning som i grooven.

Om man har en häst som har en tendens att lätt få fång är det en god idé att hålla sig till fodermedel med ingen eller mkt låg mängd spannmålsprodukter. HH

Jag har ringt till krafft och frågat om stärkelsemängd i krafft ponny. Fick följande svar: krafft ponny innehåller 220gram/kilo stärkelse, dom sa även att groov innehöll 220gram/kilo.

Jag är nyfiken på vad ni ger era hästar/ponnyer som haft fång att äta? Har blivit rekommenderad av veterinären att inte ge havre så jag använder just nu luzern, men vad ger NI?
Skulle vara kul att veta. Skriv gärna vad det är för häst och hur pass den arbetar också.

Ett litet halvblod som rids som vanligt 3-6 dagar/vecka (några år sedan fång).
Ger lusernhack, krafft groov 125, mineraler och hö. +olja

ett tips fast kanske inte för fånghästar utan för er som har sandjord i era hagar är att ge hästen loppfrön som man kan köpa på ex matbutikerna eller hälsokost för att hästen ska slippa att få sand kolik.
loppfröna är det enda som kan föra ut sanden från hästens tarmar då sanden är tung och lägger sig i botten på tarmarn.
loppfrön passerar helt igenom tarmsystemet utan att tas upp av kroppen, det bildas ett gelehölje runt fröet som tar med sig sanden.
jag ger det från vår till höst 1gång om dagen, ca 1 kaffe mått till varmblod och det fungerar bra.:bump::bump::bump:

ett tips fast kanske inte för fånghästar utan för er som har sandjord i era hagar är att ge hästen loppfrön som man kan köpa på ex matbutikerna eller hälsokost för att hästen ska slippa att få sand kolik.
loppfröna är det enda som kan föra ut sanden från hästens tarmar då sanden är tung och lägger sig i botten på tarmarn.
loppfrön passerar helt igenom tarmsystemet utan att tas upp av kroppen, det bildas ett gelehölje runt fröet som tar med sig sanden.
jag ger det från vår till höst 1gång om dagen, ca 1 kaffe mått till varmblod och det fungerar bra.:bump::bump::bump:

Min ponny står i sandfålla just nu pga av en skada. Menar du att hon kan få kolik av sanden (ursäkta kanske dum fråga???)?
Att hon äter sand menar du? Det kanske hon gör....? Utan att jag vet om det...?
Loppfrö... kan kanske vara värt att prova då!?

om du fodrar direkt på marken så får hon i sig sand, dom kliver på höet och sedan äter det, jag tror inte att hon äter sand annars och just nu så är marken frusen så du kan fundera på att ev ge lopp frön framåt våren när tjälen har gått ur marken om hon fortfarande går i samma sand fålla.
:rofl::rofl::rofl::rofl:

KL

Har en shettis som fick fång i somras. Är bra idag. Rids lätt 1-2 ggr/vecka. Äter totalt/dag:

1.5 kg hösilage
3 kg havrehalm
5 dl vetekli
1 dl foderjäst
2 msk Pro Feed
1/2 dl Krafft Miner Blå
1 dl Loppfrön

KL

Har en shettis som fick fång i somras. Är bra idag. Rids lätt 1-2 ggr/vecka. Äter totalt/dag:

1.5 kg hösilage
3 kg havrehalm
5 dl vetekli
1 dl foderjäst
2 msk Pro Feed
1/2 dl Krafft Miner Blå
1 dl Loppfrön

Ger du din shettis endast 1.5 kg hösilage per dygnet ?? :crazy:
tycker att det låter väldigt lite!
Min shettis har hösilage på nästan fri tillgång o sen har han även halm (vet inte vilket typ av halm det är) inne i ligghallen, som både han o unghästen gärna äter lite av. Mamman till unghästen äter mest hösilage.
Han får betfor, bakjäst och miner vit. Vi har bra hösilage o det är analyserat.

Fick en foderstat uträknad:

Hösilage 6 kg
Fibergi 1,5 kg
Hippo Bas Vitlök 50 gram
Hippo Extra B-vitamin 20 ml

Min förfinade foderstat , pga att jag tyckte att det var för lite med bara 6 kg hösilage. Och att han fick väldigt mkt överskott av energin. Ingen stor skillnad

Hösilage 7 kg
Fibergi Låg 0,3 kg
Hippo Bas Vitlök 50 gram
Hippo Extra B-vitamin 20 ml

Vi får se hur det funkar så det inte slår slint i huvudet på honom.

beror väl på...håller ponnyn hullet och mår bra för övrigt så e det inte så lite att ge sin shettis....det märks på en ponny om don inte får den näring dom behöver..jag går inte efter vad man räknar ut att en häst ska ha i hö,utan vad den mår bra av ,och äter upp. mitt sto som e ganska svår i hullet går på fri tillgång,min val får ca 2,5kg (b-ponny) e ganska lätt född och han äter inte upp allt sitt hö. (tog ut vet pga detta,han kollade tänderna och allt annat men hittade inga fel.....) utan att han orkar kanske bara 2kg per dag....sen får han ca 1 1/2 dl betfor, 3-4dl ponnykraft.... och han e fortfarande fet,lycklig,motioneras ca 3g i veckan ,och e väldigt pigg och glad.

Är det en shettis du fodrar? 6-7kg hösilage motsvarar ca 3-4kg hösilage o är tom i minsta laget för en shettis

beror väl på...håller ponnyn hullet och mår bra för övrigt så e det inte så lite att ge sin shettis....det märks på en ponny om don inte får den näring dom behöver..jag går inte efter vad man räknar ut att en häst ska ha i hö,utan vad den mår bra av ,och äter upp. mitt sto som e ganska svår i hullet går på fri tillgång,min val får ca 2,5kg (b-ponny) e ganska lätt född och han äter inte upp allt sitt hö. (tog ut vet pga detta,han kollade tänderna och allt annat men hittade inga fel.....) utan att han orkar kanske bara 2kg per dag....sen får han ca 1 1/2 dl betfor, 3-4dl ponnykraft.... och han e fortfarande fet,lycklig,motioneras ca 3g i veckan ,och e väldigt pigg och glad.

Du har rätt - mår hästen bra på den mändgen den får, BÅDE fysiskt (magen fungerar och den hålelr hullet) och psykiskt (tuggbehovet tillfredställt), så är den mängden man ger okej. Shettisen som det gällde fick dock ÄVEN 3kg halm! ;)
Men som med din b-ponny - han verkar ju nöjd med enbart 2.5kg. Fine! En del vill inte tugga mer stråfoder även om de inte riktigt håller hullet på så lite... då får man ta till kraftfoder i sånna fall för att täcka näringsbehovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna