Fånghästar - foderstater???

lillaana

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad ni ger era hästar/ponnyer som haft fång att äta? Har blivit rekommenderad av veterinären att inte ge havre så jag använder just nu luzern, men vad ger NI?
Skulle vara kul att veta. Skriv gärna vad det är för häst och hur pass den arbetar också.

Sv: Fånghästar - foderstater???

Min shettis går i lösdrift ihop med mina vbl. Fri tillgång på riktigt bra grovfoder (hösilage),o så får dom vitaminer o selentillskott. Tidigare hade dom hö med lågt proteininnehåll. Drygt o pytsa med foder när proteininnehållet var för lågt. Men då fick dom lusern, betfor och linfrökaka - bara till shettisen.
Shettisen har jag börjat träningsköra igen nu när han varit dålig förut (fång). Sedan får han 1/4 pkt. bakjäst ibland när det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst äter hö, vetekli, linfrökaka, b-vit, e-vit o selen, och steel-joint. Han har varit hyperkänslig mot det mesta men detta tål han iaf.
Han är ett hbl på 21 år, o är pensionär vilket betyder promenader för hand o lite trixträning o löslongering i ridhuset, ca 20 minuter varje dag.

Skrittar 1 timme/dag, sv halvbl-vallack, 14kg hösilage(kvot 6,5), 0,75kg havre, 0,2kg betfor, 100g miner blå, 30ml b- vitamin. Fick fång för 6 månader sen.

D-ponnyn (korsning, connemara och något mer, 16 år)här fick fång i våras pga. kortisonbeh. mot bronkit och förträngning i luftstrupen. hon hade lindrig roteration i alla hovarna som nu gått tillbaks så hon är nu under igångsättning.

hon går på lösdrift och har fri tillgång på ett hösilage med bra värden. hon får 1/2 liter lusern för att blanda jäst, mineraler, kiselgur och örtkok för att hålla hostan borta. det är samma foderstat som hon får även när hon är fullt igång.

Ett bra grovfoder, lusern o betfor, mineraler oxå eftersom det fattas lite i det övriga fodret.

Jag går just nu och väntar på anlalysresultatet för hösilaget.
Tills vidare får hon hösilage, morötter, en liten skvätt betfor med mineraler och linfröolja samt lucern.
Hon är en stor kallblodstravare (159 cm) som rids akademiskt på ridbanan 3-4 gånger per vecka, och i skogen 2-3 gånger.

Immer

Är det fler än jag som fått rådet att inte ge havre? Och varför i så fall?
Jag håller på att sätta igång henne just nu efter 3 månaders konvalecens och vi skrittar så sakteliga på. Just nu står hon på ca 7-8 kg hö, ca 1 liter lucern (delat på 3 givor) samt mineraler, men när hon börjar jobba lite mer måste jag väl antagligen komplettera med något mer...?
Hon håller hullet fint på detta just nu när hon inte arbetar så värst.
Hon är en D-ponny (maxad connemara) på 15 år.

Ovan var inte bara riktat till dig - Immer - blev lite tryck på fel knapp bara! ;)

Är det fler än jag som fått rådet att inte ge havre? Och varför i så fall?

Om man ger mycket spannmål kan det brytas ner på fel sätt i hästens tarmar. Detta kan då utlösa fång. Man tror att olika hästar är olika mkt känsliga för detta. Det gäller att hålla tarmfloran i så bra balans som möjligt och det är lättare om man inte ger ex havre. Sedan kan man vända på det och säga att det är bra för hästens tarmar med så mkt grovfoder som möjligt.

Hur vet du när det behövs?

Ja, det är bra för tarmfloran. Bakjästen i sig är 'levande' än andra foderjäst, som det bara är avdödade i eller hur man nu ska säga det :)
Han har inte fått bakjästen på ett tag nu. När bakjästen verkligen behövs ser man ju, är han dålig i magen så får han detta. Det behöver inte bara vara till hästar med fång utan även till hästar med kassa magar. Min märr fick det när hon haft lite dålig mage o blev bra efter några dagar.

Jag är nyfiken på vad ni ger era hästar/ponnyer som haft fång att äta? Har blivit rekommenderad av veterinären att inte ge havre så jag använder just nu luzern, men vad ger NI?
Skulle vara kul att veta. Skriv gärna vad det är för häst och hur pass den arbetar också.
Våran gamla ponny (26år) hade svår fång i somras. Hon får nu. Massor av hö, lite betfor och 2 dl hippo basic och lucern.

3,5-årigt mycket lättfött varmblod, är under igångsättning/inridning = i princip inget arbete alls.

6 kg hö
0,5-1 kg halm
1-1,5 kg lusernhack.
MinerVit

20-årig NF/arabvalack, rids knappt något alls, går mest i hagen.
Han får 8kg hösilage, ett par deciliter betfor och 100g miner blå. Hösilaget täcker hela behovet för honom uton just lite av mineralerna.
Om han faller ur ger jag lucernhack till betforn också.

vi har fått rådet att helt slopa spannmål av vet, minns jag inte tokigt så är det stärkelsen i spannmålet som kan utlösa nytt fånganfall.

Tjena jag har hört att fånghästar inte ska äta hösilage,linfrön eller havre.Min kompis maxad d-ponny äter hö ponnykraft lite betfor ev lucern men inget annat o det står han sig bra på.Men det minsta lilla hösilage så är det kört.Men det är säkert olika för fånghäst till fånghäst men så har jag fått höra av vetrinär...
Hej fr mig

Tjena jag har hört att fånghästar inte ska äta hösilage,linfrön eller havre.Min kompis maxad d-ponny äter hö ponnykraft lite betfor ev lucern men inget annat o det står han sig bra på.Men det minsta lilla hösilage så är det kört.Men det är säkert olika för fånghäst till fånghäst men så har jag fått höra av vetrinär...
Hej fr mig

Min fånghäst åt hösilage hela förra vintern. Däremot kommer jag inte att ge henne spannmål.

enligt vår vet. så har det ingen betydelse alls om man ger hö eller silage för fångens skull (allt grovfoder ska gå bra), vår ponny har ätit silage och lusern hela tiden, även under det "akuta" skedet utan att för den sakens skull bli sämre (tvärtom så har roterationen gått helt tillbaks så fort att även vet. blev överraskad).

är det inte havre i ponny kraft ? jag har för mig det iaf.

vad i silaget skulle vara farligare än i hö ?

Hej fr mig

Jag skulle inte för hela världen ge min fångponny krafft pony. Hellre rena fodermedel som betfor, lusern, linfrökaka (det är BRA!), silage, hö. Det är bra för fångisar, faktiskt.

Krafft ponny innehåller faktiskt spannmål, som havre. BORT med spannmålsbaserat kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V