Fånghäst på bete?

Josssefine

Trådstartare
I höstas fick mitt sto kraftig fång, fick vila och nu tänker jag på hur det ska gå när sommaren kommer.

Hur gör alla med sina fång hästar?
Vågar man släppa henne på luite bete med munkorg?OCH mycket invänjning?

Sv: Fånghäst på bete?

bete och bete. du ska inte släppa din fångis på odlad vall, men lite magert bete/skogsbete klarar dom flesta av om man vänjer dom gradvis. min går i gräshage hela året, så det blir ingen övergång utan han pillar i det gräs som finns och vänjs in naturligt allt eftersom det kommer upp mer gräs.

jag har bestämt mig för att den dagen min häst inte kan få äta gräs pga fånget ska han få somna in. det är inget liv att få stå i grushage hela tiden, han älskar att gå och beta.

Ja precis, nej nej naturligtvis inte på vallodla gräs, men vi har en hage som inte är gödnad alls och som är lite"skogs aktig" Hon är även dräktig och att fäölet inte skulle få beta vore ju himla synd..
Tycker du jag ska ha munkorg på under det magra betet? om jag vänjer henne saaakta?

jo låter nog klokt.. nu börjar ju gräset komma upp så sakta med.. är en bra vänjning i början:p hoppas det löser sig.. sa ta det jätte lugnt i alla fall..

min unghäst fick fång i juni förra året och jag har bestämt att hon aldrig mer ska få gå på ett riktigt bete igen, hon kommer att gå i deras vanliga hagar med munkorg på och gå in på nätterna, för två sommrar sen gick hon på ett kraftigt bete dygnet runt det kommer aldrig hända igen, tyvärr.

Min fånghäst går i samma hage hela tiden, en jättestor hage men ej odlad mark. Det är en del gräs i den nu. Man ska nog vara mkt försiktig nu i början när gräset precis har börjat att växa. Jag har begränsat hennes tid i denna hage sedan ngn vecka tillbaka. Hon går bara ca tre timmar i denna hage varje dag. Resten av tiden är hon i en liten hage. Jag är kanske extra tramsig men jag har nog läst för många varningsrapporter om vårbete och fånghästar.

Det många totalt glömmer bort ang fång och bete, det är att dom INTE håller koll på hur gräset växer. Dvs, hästen går på bete, sommaren är ganska torr, framemot sensommaren som exempel börjar det regna, då kommer gräset i gång och växer med förnyad kraft, vilket då resulterar i ett foderbyte för hästen = fång. Många hästägare glömmer totalt bort denna bit, dvs att hålla lite koll på väder/vind och HUR gräset växer. Man ska absolut INTE förlita sig på att: jaha, nu har halva sommaren gått, nu är risken över. Finns hästar som fått fång på hösten med pga av att gräset fått kraft igen och börjat växa. Ett sådant gräs kan vara lika starkt som ett försommargräs.

i senaste nr av horse&rider finns en artikel om fång och där har forskare kommit fram till att det INTE hjälper att begränsa tiden på gräs, då äter dom bara mer när dom väl är där!

dom hade jmf hästar som gick på gräs 24h och såna som stod på box 21 timmar med fr tillgång på hö och sen 3 timmar på gräs. och dom med begränsad tillgång åt mer!!

det rekommenderades magrare bete eller munkorg istället.

i senaste nr av horse&rider finns en artikel om fång och där har forskare kommit fram till att det INTE hjälper att begränsa tiden på gräs, då äter dom bara mer när dom väl är där!

dom hade jmf hästar som gick på gräs 24h och såna som stod på box 21 timmar med fr tillgång på hö och sen 3 timmar på gräs. och dom med begränsad tillgång åt mer!!

det rekommenderades magrare bete eller munkorg istället.

Det senaste jag läste var i nedanstående artikel för några dagar sedan. Där står det att man ska vänja dem sakta, först en halv timme och sedan öka på tiden. Men det låter ju rimligt det du skriver också. Men menar du att de hann äta lika mkt på tre timmar som andra på ett helt dygn? Jag tror säkert att min äter hela tiden. Nu har hon ju gått i denna hage hela vintern och det har varit gräs där hela tiden så jag vet inte riktigt.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11588

Hon gick dessutom i samma hage hela förra sommaren. Men som sagt inte vet jag.

ja jag förstod det så. försökte hitta den på nätet men lyckades inte.

jag tror det kan bero på att dom kastar i sig för att få tag på så mkt som möjligt. mens om dom är där hela tiden så är det inte lika spännande.

jag har ju ganska bra koll på min genom fönstret här och visst äter han en del men långa stundar står han bara och sover eller kollar på saker. han äter mest precis när han kommer ut. och han är väääldigt förtjust i alla sorters gräs, det är hans stora passion. äter hellre gammalt dött gräs än hö/lusern. :p

men visst är det jobbigt när alla säger olika. :crazy:

Att alla säger olika börjar jag bli van vid. Det är ju så med fång. Det är nog bara att acceptera att det inte finns ngn som vet och att man inte får svar på alla frågor. Jag har försökt lära mig så mkt som möjligt själv men ibland undrar man. Men jag kom precis på att min häst äter inte heller hela tiden. De kommer ofta tillbaka till den lilla grushagen som är utanför stallet dvs den hage som hon är i när det är stängt till gräset. Detta trots att det är öppet till den större hagen.

Det er mulig jeg har misforstått, men slik jeg har forstått opphopningen av karbohydrater i gress så er det ikke vekstperiodene som er problemet. Derimot er det når det er kaldt eller tørt ( slik at gresset ikke kan bruke energien til å vokse) at det opphopes større mengder. Næringsinnhold og karbohydrater er jo to forskjellige ting, selv om gresset på høsten kan ha mindre næring kan det inneholde mye sukker. Eller???

när gräset är stressad så blir fruktanhalten skyhög! tex vid frost, hård betning, kraftig regnfall efter längre torka etc.

fruktaninnehållet varierar även mellan olika grässorter, rajgräs ska vara sämst och timotej bäst.

undrar hur det ser ut med äpplen, morötter etc? någon som vet?

Det er mulig jeg har misforstått, men slik jeg har forstått opphopningen av karbohydrater i gress så er det ikke vekstperiodene som er problemet. Derimot er det når det er kaldt eller tørt ( slik at gresset ikke kan bruke energien til å vokse) at det opphopes større mengder. Næringsinnhold og karbohydrater er jo to forskjellige ting, selv om gresset på høsten kan ha mindre næring kan det inneholde mye sukker. Eller???

Jag tänker på näringsinnehållet som både proteiner och kolhydrater (och annat som vitaminer mm) men jag tror att du menar kolhydrater för sig och sedan all annan näring för sig.
Kolhydraterna är ofta ungefär lika mkt medan proteininnehållet kan variera betydligt mer. Det är vissa kolhydrater som är farliga för fånghästar som tex fruktan. När det blir kallt eller för torrt eller för lite gödning lagras den bildade energin i växten som fruktan (så som du skriver). Då kan inte gräset växa. Men fruktanhalten kan ändra sig mkt snabbt och beror alltså på så många olika saker så det är nästan omöjligt att gissa sig till när det är farligt eller inte.

Men på våren när gräset precis har börjat att växa och sedan på hösten är två perioder då jag har förstått det som att man ska se upp. Samma sak om det har varit torrt länge på sommaren och det sedan regnar.

fruktaninnehållet varierar även mellan olika grässorter, rajgräs ska vara sämst och timotej bäst.

undrar hur det ser ut med äpplen, morötter etc? någon som vet?

Äpplen och morötter lagrar sin energi mest som stärkelse.
Det är vad jag förstår inte lika farligt för en fånghäst som fruktan.

ja det va ju det som mitt sto fick.-. torr sommar regn på hösten och det va livs farligt:S

framför allt äpplen ska vara farligt är vad jag förstått:S

Sedan är det ju fruktanet i gräset som är fraligt, när gräset blir stressat..

men ja menar vi ahr en bete som vår häst går i året om förutom på sommaren, mend et kanske äe lagom för henne att göra det i sommar.. vi ahr ju även en annan sommar hage med skogs gräs i som tydligen är bättre än vall-gräs..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka