Fånghäst på bete?

Sv: Fånghäst på bete?

när gräset är stressad så blir fruktanhalten skyhög! tex vid frost, hård betning, kraftig regnfall efter längre torka etc.

fruktaninnehållet varierar även mellan olika grässorter, rajgräs ska vara sämst och timotej bäst.

undrar hur det ser ut med äpplen, morötter etc? någon som vet?
Instämmer i dina tankar o även Forest..

Sen beror det på om den har fått fången av bete, fruset gräs eller av helt annan orsak.
Ett vallbete utan klöver tycker jag är att föredra. som du skrev om timotej oxå. Man kan flytta staketet o på så vis reglera betesmängden. Ett magert bete ger nog en mersmak att testa allt möjligt.:crazy:

min ska gå på bete igen o den vänjs in sakta o ska vara hemma på dagarna o äta hö o kraftfoder- för att den inte ska bli så manisk.

Den är slank o vältrimmad o ska tränas hela sommaren- om inget annat sk.t dyker upp igen:eek:

I
Sen beror det på om den har fått fången av bete, fruset gräs eller av helt annan orsak.
Den är slank o vältrimmad o ska tränas hela sommaren- om inget annat sk.t dyker upp igen:eek:

Det är ju detta som är så svårt att veta. Jag har egentligen inte en aning om varför min häst fick det. Hon är också slank (eller i alla fall nästan) o ska hållas igång hela sommaren. det tror jag ganska mkt på.

Jag väntar tills det kommer mer gräs, det här är alldeles för energirikt..
Sen får hon beta från en kvart per dag tills hon kan vara ute längre, hon går inte på bra gräs ens när hon betas in. Sen åker vi på sommarbete där hon som har det alltid sparar en dålig hage till mig :love::p och sen brukar hon stå inne dagtid första veckan och sen kan hon gå ute dygnet runt.

Jag rider hela sommaren för att hon ska få göra av med energi, står max 2 dagar i rad om hon måste..

Sen får hon absolut inte något kraftfoder.

Kom på att jag även minskar på kraftfodret i takt med att hon betar mer tills hon inte äter något.

Senast ändrad:

ja då måste man ju givetvis stödfodra. ;) annars äter den väl allt skit som finns.

glömde säga det, min är ju inne på natten och äter hö, lusern, kli, betfor utan melassvatten och fång-pellets.

när gräset är stressad så blir fruktanhalten skyhög! tex vid frost, hård betning, kraftig regnfall efter längre torka etc.

fruktaninnehållet varierar även mellan olika grässorter, rajgräs ska vara sämst och timotej bäst.

undrar hur det ser ut med äpplen, morötter etc? någon som vet?

Finns studer där även timotej har haft väldigt höga fruktanhalter. :( Men beror kanske på betingelserna (har inte läst nån rapport själv så vet inte omständigheterna) För övrigt har ju timotej överlag hög sockerhalt.

men, vad ska man då ge dom att äta? :p

vilka studier är det? allt jag läst så ska timotej vara bra vad gäller fruktanhalt. :crazy:

Har bl.a. diskuterats här. Kan försöka söka lite. Men kan nog stämma att timotej överlag är bättre, men att även det under vissa betingelser har väldigt hög fruktanhalt.

Men timotej borde inte va bra för en insulinresistent häst pga. sockerhalten, och många fångisar är ju även insulinresistenta.

Sökte på "fång+timotej" och fick upp en del intressant. Finns bl.a. om innehållet i äpplen, morötter osv. i en tråd om fruktanhalten i olika fodrmedel. Kika på det, min hjärna har tyvärr lagt av nu :crazy:, måste gå o lägga mig. Hittade bara att PL skrev en kommentar om timotej, dock inget mer utförligt än vad jag visste tyvärr:

Du har helt rätt i att ingen har bevisat att fruktaner orsakar betesfång, det är än så länge enbart en teori som många forskare tror på o andra inte.
Vad jag ser i mitt område stämmer den ofta, med många fångfall under perioder på vår o försommar med nattfrost eller perioder med torka.
Jag har sett rapporter om väldigt höga halter av fruktan även på timotej.
PL

Jag gillar maskrosbete med timotej- hästarna föredrar det oxå. tyvärr har jag inte tillgång till den hagen längre:crazy:

Det är ju detta som är så svårt att veta. Jag har egentligen inte en aning om varför min häst fick det. Hon är också slank (eller i alla fall nästan) o ska hållas igång hela sommaren. det tror jag ganska mkt på.
Jag med. Därför är tävling en sporre till att hästarna måste!!! hållas igång:bow:

Jag vet med facit i hand, att min fick det av hösilaget- magen:crazy:

är numera väldigt uppmärksam på det mesta- sent skall den syndfulle vakna:angel:
Har du ingen susning varför din fick?

*tjolahopp:bump: ser att jag har blivit hästmänniska:D Trodde i min enfald att jag redan var sådan:angel:*

Man kan aldrig vara helt säker men väldigt försiktig ska övergången vara! Munkorg kan ju funka om den sitter kvar:angel:

Har ett shettissto på 30 år som alltid (pga av okunnighet:crazy:) gått på kraftigt bete och aldrig haft fång!
Hennes två döttrar däremot, har haft fång, så nu går dom där det är magert och skog. Vilket dom brukar klara av utan att få fång igen.
Dom går ute dygnet runt, oskodda, i stor hage (där det sedan blir bete) och har fri tillgång till hö nu, det verkar funka bäst oxå!:smirk:
Så härligt att möta alla tre när dom kommer springade (+ "lilla" nordisen:D) och nu hoppas dom klarar sig ett bra tag framöver:)

vilka studier är det? allt jag läst så ska timotej vara bra vad gäller fruktanhalt. :crazy:

Jag läste en hel del om fruktanhalt i olika gräs och andra faktorer (temperaur osv) för ett tag sedan. Jag minns det inte riktigt nu men kan leta senare, har inte tid nu. Men farligt med timotej tror inte jag att det är. Men det är ganska komplicerat med fruktanhalten och så många olika faktorer som påverkar den så jag tror att man nästan kan utgå från att det är svårt att förutsäga.

Jag har läst på några ställen nu och inte hittat någonstans att tiomtej ska ha hög halt av fruktan utan tvärtom. Den säkraste referensen av det jag läst idag är länken nedan.

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2114S.pdf

Det är en jättebra artikel om fång som jag läste i höstas. Tyvärr är den inte den mest lättlästa precis. Det står någonstans i början sid 2118 att man bör låte fånghästar beta timotejgräs då det har låg halt av lättlösliga kolhydrater och fruktaner med hög molekylvikt dvs de fermenteras långsammare än en del andra gräs.

tack, ska spara den!
men då betyder det att timotej är bra då. i den grad gräs kan vara bra sas.

nej det är klart man inte kan veta, men man måste ju börja på något vi, 5 min och så.. ja menar o det så ska behövas kan jag ägna hur många måande som helst ått att få det bra för henne..
Jodå munkorgen sitterkvar;D haha hade det på henne i höstas..
Men kan tänka mig att de komemr på knep med den, så de får sig en massa gräs ändå:p mend et går klart INTE att jämföra med utan den..

Så det blir munkorg för henns del, tvärr.. kanske mitt i sommaren attjag tar av den då det är trorr och dant.. men kommer det regn plötsligt så ska den på sig..

ALDRIG at jag vill utsätta henne för det igen, inte mig själv heller.. va helt säker på att hon skulle dö:S

Min ponny gåt i skogen på somrarna, bredvid beteshagarna. Det finns lite gräs men det är inte mer än att han bara har något att pilla med, slipper gå sysslolös och bara stirra liksom. Han äter i princip samma foder som vintertid.
Har de senaste två somrarna låtit honom beta några timmar på kvällen och det har gått väldigt bra, gick till och med hela dagar i perioder. Men nu vågar jag inte chansa längre, inser att risken är för stor och med en så gammal häst vill jag inte ta risken. Så nu kommer han få gå i skogen hela tiden.

Jag har läst på några ställen nu och inte hittat någonstans att tiomtej ska ha hög halt av fruktan utan tvärtom. Den säkraste referensen av det jag läst idag är länken nedan.

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2114S.pdf

Det är en jättebra artikel om fång som jag läste i höstas. Tyvärr är den inte den mest lättlästa precis. Det står någonstans i början sid 2118 att man bör låte fånghästar beta timotejgräs då det har låg halt av lättlösliga kolhydrater och fruktaner med hög molekylvikt dvs de fermenteras långsammare än en del andra gräs.

Det gräs som jag hört ska vara mest fruktan i är rajgräs, så det ska man gärna undvika i vallar som ska vara till häst (om man ser ur fångsynpunkt då).
vet inte om det nämnts tidigare i tråden, sorry för dålig läsning i så fall :o

knapplån

Hoppas att det är OK att jag lånar tråden lite. Jag har startat en del konstiga fångtrådar och denna fråga passar nog in här.

Jag har nu haft min häst i gräshagen ca två - tre timmar om dagen. De senaste dagarna har hon haft ganska mkt gaser i magen, mer än vanligt. Jag vet att det ska bildas gaser i en hästmage men undrar ändå om denna ökning är ngt att bry sig om. Ännu en fråga som inte går att svara på? Antagligen - men man kan ju inte göra annat än tro ngt. Det verkar inte vara ngt annat konstigt med henne. Men jag tänker naturligtvis genast på att hon har fått i sig ngt som har satt fart på magen. Antar att alla snart är trötta på mina knasiga frågor men kanske ngn som tror någonting?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka