Fånghäst på bete?

Sv: Fånghäst på bete?

Vi har en häst i stallet som fick fång förra året. Veterinären har ordinerat följande: ökenbete och munkorg!
Har börjat med munkorg, då gräset i vinterhagen har börjat komma...mkt farligt redan nu, enligt vår vet!

okej, jo här ska det med på med munkorg och ökenbete mit i sommaren om det går..:P

Jag tro att den stora orsaken till att många hästar fick fång på sensommaren/hösten var allt regnande, blir mer socker i gräset då. Bruka fungera bra om det varit soligt och torrt länge för många fånghästar. Men så fort det börjat regna och gräset börja ta fart igen ska man nog vara lite försiktig.

Själv har jag aldrig ägt en fånghäst trots mitt kraftiga bete till dem. Jag bruka alltid plocka ett par spann gräs om dan i några dagar från en av åkrarna och ge dem innan dem går ut på bete. Det har fungerat jätte bra, inga dåliga magar heller ;)

nej vi ahr aldrig helelr haft en fånghäst så det är helt nytt för mig med:S därför jg är så rädd att göra fel.. jo precis så länge det är torrt är det bra, hoppas på en relativt torr sommar så det inte blir nån fara för henne.. hon e ju dräktig med så vill heslt inte ha henne instängd eller ha munkorg på henne.. Men vid mycket gräs som är farligt har jag inget val.. heldre det än en död häst:S

Tycker du jag ska ha munkorg på under det magra betet? om jag vänjer henne saaakta?

Tänk bara på att en munkorg går att pilla av... Jag trodde verkligen att jag överlistat min häst, men det finns inte den munkorg i världen som hon inte får av inom nån timme.
Jag skulle gå med hjärtat i halsgropen hela tiden om hon gick med sån av rädsla för att den åkte av och hon åt för mkt gräs...
Min får gå i mager, mager hage med mest nässlor och ogräs i sommar. Trist, men hellre det än att hon blir sjuk.
Tack och lov får hon sällskap av två fångshettisar iaf.

Ja men vi har haft munkorg på henne innan, och då tog hon inte av den, givetvis har jag full koll på henne under veckorna..

Hon ska dessutom gå hemma de första veckorna.. och bara vara på bete i några veckor.. så vi har full koll på henne hela tiden( har även folk som hjälper oss..)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka