Fångfoderfråga

Asa_S

Trådstartare
Dräktigt sto, fölar inom närmsta månaden. Hade rejält fånganfall mitt i vintern före betäckningen på enbart grovfoder. Var inte katastrofalt fet men bantades akut ändå och är betydligt slankare idag. Betäcktes efter ett halvårs rehabilitering, hon gick då obelastad 6 km på grusväg varannan dag utan någon försämring och släpptes så småningom ut i kombinerad skogs/åkerplätt-hage och åt grönt på heltid från augusti fram tills att gräset dog bort (Västerbotten). Jag har med tanke på dräktighet osv valt att ha henne i jordhage ätandes hö tiden ut, även om ursprungsplanen var att hon skulle gå på ängsbete med de andra och föla där, men jag tordes inte ta risken.

Min funderation gäller nu främst risken för förlossningsfång. När kan den risken beräknas vara över? Hon kommer hur som helst att gå kvar i jordhagen med fölet första veckorna men tanken är att den hagen ska gå till utökat trädgårdsland inför nästa år så jag börjar så smått spåna på när jag kan tänkas börja lägga in gräs till henne som förberedelse till hagbyte till den där hon gick förra sommaren? Jag vill inte ha mer än en parameter att fundera över samtidigt, är redan nojig som det är med hovtemperatur etc. Jag hade eg tänkt betäcka om på fölbrunsten och då skippa gräs helt men har mer och mer börjat luta åt att strunta i det. Betäcker jag om blir det inget gräs, då får vi ha lite grönsaker istället...

Sv: Fångfoderfråga

Jag kan inte så mkt om förlossnings fång, trodde det var det som beror på ngn slags förgiftning i samband med fölningen och inte så mkt pga fodret. Så ta mina råd nedan för vad de är.......

Men vad är det för häst, stor häst, ras, ponny, lättfödd osv? Om den fått fång mitt i vintern och bara ärir grovfoder så kan man kanske anta att den har fått fång pga tillfällig (?) insulinresistens. Hade hon kraftig hals (fett utmed mankammen), fettdepåer ovanpå bakdelen, kring manken (ingen manke) eller på andra ställen? Det finns vad jag förstår alltid en risk att IR ökar under en dräktighet och stoet riskerar då att få fång pga höga insulinhalter och den ökade tyngden påverkar säkert också.

Men jag har nog förstått det som att detta tillstånd går över när fölet är ute ur magen. Jag hade nog valt att vänja in henne på gräs lite sakta ganska snart efter fölningen. Men haft superkoll på hovtemperatur, svullna ben, puls ovanför hoven och andra konstigheter.

Jag hade kanske inte betäckt igen utan förvissat mig om att det fungerar denna gången.

Det är som om hon har väldigt känsliga hovar - hon går ute dygnet runt eftersom hovarna blir väldigt varma när hon står inne. Just nu när hon är högdräktig. Annars brukar hovarna ha varit kalla när man kommer till stallet på morgonen och det behövs inte mycket för att hon ska gå försiktigare så jag är extremt försiktig med alla typer av inflammatoriska processer i hovarna. För mycket verkat, för långa tår, sömmen i skorna - u name it. Under sista månaderna av rehabiliteringen sjönk temperaturen i hovarna radikalt på 4 timmar varje gång jag raspat av hovväggen runt om trots att det egentligen inte fanns något att verka normalt sett. Så korta hovar går det inte att hålla på henne med skor så jag tror det blir tofflor i framtiden även om det tar emot att ha sådana på i hagen, vilket behövs så fort det blir knaggligt. Samtidigt har hon ju faktiskt klarat sig från återfall 1½ år så det kan ju gå bra resten av livet..? Lättfödd c-ponny.

Av ngn anledning fick jag för mig att det var en stor häst.
Med en lättfödd C ponny hade jag nog varit lite mer försiktig, långsam med betet än vad jag nyss skrev.

Min funderation gäller nu främst risken för förlossningsfång.
förlossningsfång anses bero på kvarbliven efterbörd, så såvitt jag kan förstå är risken för den typen av fång helt skild från foderutlöst fång.

Jo det vet jag. Men det ena utesluter ju inte det andra och som sagt vill jag bara ha en parameter med i taget den dag det ev blir ett återfall. Därför vill jag ogärna introducera nytt foder medan risken för förlossningsfång fortfarande finns, därav frågan. Dessutom tyckte jag mig ana ett samband mellan brunst och värme under rehabiliteringen så någonstans i bakhuvudet undrar jag om det finns ett hormonellt samband och det lär ju bli hormonomställning i samband med fölningen. Jag har dock inte hittat något på nätet om någon forskning som stödjer det så det är förmodligen inte egentligen speciellt intressant i sammanhanget.

Hej förlossningsfång har som sagts tidigare inte med foderrelaterad fång att göra efter vad man vet idag. Förlossningsfång orsakas av en förgiftning orsakad av kvarbliven efterbörd/infektion i livmodern. Så länge fölningen går bra och stoet släpper efterbörden snabbt så är risken minimal. Jag skulle kontakta min veterinär om jag vore osäker då kan du få svar ochså efter just ditt sto och förutsättningar. Jag blev rådd ang en häst att hålla henne dräktig av vet då risken är minimal att de får fång när de är digivande. Fråga någon i din närhet så du inte blir så försiktig att sto och föl far illa av för lite mat pga fångrädsla. Protein och näringsämnen måste tillgodoses och är jätteviktigt :) lycka till

Det finns en ny artikel från TheHorseCom som rätt bra beskriver olika orsaker till laminitis/fång:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=20280&src=VW

Jag brukar undvika att hänvisa till artiklar från TheHorseCom eftersom artiklarna ofta skrivs av amatörer som inte alltid är så insatta i ämnet dom skriver om. Denna artikel är i alla fall en av de bättre.

Det som är lite intressant är att man nu äntligen kopplar betesassocierad laminitis till EMS och IR och inte till fruktan som tidigare allt för ofta har varit fallet.

“EMS, which includes pasture-associated laminitis, is now the most common type of laminitis reported by veterinarians.”

Som flera tidigare har påpekat är förlossningsfång en form av sepsis laminitis, dvs. bakterier kommer ut i blodet från en lokal infektion i livmodern orsakad av kvarbliven efterbörd. Denna form av laminitis ger upphov till systemisk inflammation i hoven med tydliga symtomer (puls och värme). Vid laminitis som orsakas av en hög insulinhalt i blodet verkar inflammationen i lamellranden däremot vara begränsad vilket kan förklara varför många “fånghästar” varken har kraftig puls eller särskilt varma hovar.

“recently presented data indicate that the high circulating insulin concentration itself can induce laminitis with limited evidence of inflammation in the laminae.”

Visst finns det ett ”hormonellt samband”. Du kan googla ” Adiponektin” och “Proopiomelanokortin (POMC)”.

En sammankoppling mellan EMS och betesfång utesluter inte kopplingen mellan fång och fruktan.

Nu kommenterade du inte den senaste artikeln jag länkade till men här är en till som också är intressant i detta sammanhang. Enligt denna studie så fick IR ponnyer ökade halter av insulin efter ett intag av fruktan. I artikeln du länkar till står det att fång kan utlösas av höga halter av insulin vilket jag har läst på flera andra ställen också. Däremot så står det inte ngt i "din" artikel om hur hästarna får höga insulinhalter.

"Nonobese ponies predisposed to develop laminitis had compensated insulin resistance, and this phenotype was revealed by feeding plant fructan carbohydrate ..."

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.231.9.1365?journalCode=javma

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: KickiH
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
P
Hästvård Mitt sto fölade för 6 veckor sedan. ca 1½ vecka innan fölning var hovis ute och alla hovarna var jättefina. Fölningen gick snabbt...
Svar
12
· Visningar
2 179
Senast: parchita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama