fånga ¨vild¨ ponny

sillys

Trådstartare
hej
jag undrar hur ni gör när ni ska fånga en ponny/häst som inte vill bli fången eller snarare är rädd...

ska försöka förklara lite kort fattad...
jag har en ponny som står ensam hemma och jag ville ha sälskap till henne så jag frågade runt lite och hittade en till slut... det är grov c/d ponny på 5 år som inte är så mkt hanterad och då inte litar riktig på människor... han står på bete just nu med tre andra hästar. vi skulle hämta han idag men vi fick inte tag i han.. han kom fram till mig först men sen var jag och hämtade grimman och då vägrade han bli tagen.
vi försökte locka med foder men då kom bara dem andra fram och eftersonm han är låg i rang så blev han helatiden iväg jagad..
försökte göra han nyficken genom att sitta i gräset och pila.. men han bara kollade lite och gick iväg åt andra hållet..

vi höll på i några timmar men fick ge upp till slut...så vad tycker ni jag ska göra??:banana:

vi ska göra ett försök till imorgon igen så svara snabbt;)
//sillys

Sv: fånga ¨vild¨ ponny

ta ut dom andra hästarna först?
ha alltid grimma på hästen?
läste i ngn NH/Horsemanship bok där det stod att om hästen är svårfångad så kan man prova att gå i serpentiner mot hästen, för hästarna känner sej trygga då eftersom att dom går så mot sina mål. om du förstår vad jag menar;)

vi försökte ta ut dem andra och när dem var ute vart han knäpp och sprang rund och till slut hoppade han över stängsle:crazy:
han hade grimma på sig innan förra veckan när vi var och hälsade på men hittade det sönder gnagat i hagen:p...antagligen unghästen som har gnagat sönder det:mad:

ska försöka med det imorgon hoppas det funkar:devil:...

Hade ni med grimskaft? Hade en häst som var rädd för grimskaft förr, (inte nu längre) vi tror att han hade blivit slagen med grimskaft. Iaf, försök att inte gå direkt fram till hästen, som föregående sa så känner de sig hotade av det. Går h*n med er när ni tar in de andra hästarna? I så fall kan ni ju ställa en annan häst på andra sidan grinden och knakse få fast honom då.

Annars kan ju godis vara ett bra lockbete i värsta fall, (de ska inte lära sig att de får godis om de bråkar) men ta in de andra hästarna först i så fall. Om han blir orolig av att vara ensam så ha kvar en häst i hagen men låt nån annan stå och hålla den andra hästen en bit från maten så att inte den kan äta. Är han inte rädd för grimskaft så kan det ju vara smart att lägga ett runt halsen på honom om han kommer fram och hälsar. Det kan ju vara läskigt om någon kommer lite plötsligt med gimman, vissaq är ju lite huvudskygga. Står han lugnt med grimskaftet runt halsen kanske ni kan smyga på grimman, mycket försiktigt så han inte backar ifrån er.

Har tyvärr inga förslag. Min arab är lika dan. Men så flyttade vi henne till ett annat ställe där hon inte känner någon och nu kommer hon till och med och möter mej. Hoppas det håller i sej nu.

Lycka till med din.

Har ungefär samma problem med ponnyn och jobbar just nu med en metod som är tidskrävademen vädigt effektiv"!

När jag hämtar honom går jag bara rakt fram emot honom som om han brukade stå kvar. men såfort han visar minsta antydning till att springa därifrån viftar jag med armarna och jagar honom, sen låter jag honom inte sluta trava/gallopera tills jag ser att han börjar tröttna, då låter jag han stanna och upprepar igen, går emot han och jagar såfort hanvisar teken på att gå därifrån.

Detta är en ledarskaps övning som kan falla tillbaks även om det har fungerat ett tag, då gäller det att göra exakt samma igen!

Idag sprang jag omkring i 1h och jagade ponnyn innan han ångerfullt vände och började skritta mot mig, dressyrpasser blev tyvär inställt eftersom han var så trött efter att ha sprungit i 1h, får se hur lång tid de tar imorgon :D

Och om du känner att du har en dålig dag och inte kommer orka stå i hagen i nån/några timmar så försök inte ens, hela övningen bygger på att du inte ger upp förens han kommer!

Lycka till!

Jag skulle skippa godis eftersom han är låg i rang och bara hamnar i konflikt med andra hästarna. Skulle inte heller ta ut de andra för då blir han mer otrygg. Jag hade följt honom lugnt lite på avstånd ifall han gick iväg, utan att pressa honom så att han börjar trava. Han får bestämma vilket avstånd han tillåter och fortfarande skrittar lugnt. Sedan när han stannar skulle jag stanna till en kort stund och prata lugnt med honom och sedan försöka närma mig igen. Försök komma upp på sidan, ej bakom eller riktad mot bakbenen eftersom det är drivande. Hellre rakt framifrån men helst lite snett framifrån.

Viktigt att hela tiden hålla dig lugn och honom lugn.

Detta är den mest tidseffektiva metod jag vet och som också bygger förtroende på sikt.

tack för alla svar:bow:

jag försökte det mesta men det gick inte att fånga han ändå:crazy:
men till slut tog vi hästtransporten och bakade in den i hagen gjorde en liten hage runt den och fick stå där och fundera ca 5 min han fattade ingenting så skramlade med lite mat i hästtransporten och han bara lallade in:banana: som ingenting

nu dem närmaste veckorna ska jag bara hantera han genom att klappa eventuellt borsta;), som tur är min andra ponny överkelig och kommer galloperande när man ropar på henne:love: hoppas hon lär han lite att människor inte är så farliga:p

han ska även ridas in i sommar men får se hur det går, ska första bara ha som mål att kunna borsta han normalt:bump:

Well. har två unghingstar som var som du beskriver..
Det jag gjorde var att ja gick in i hagen med grimma, grimmskaft över axlen .. sakna närmade mig hästen.. visade han att han inte gillade situationen så stannade jag..
tills han accepterade det..
när jag väl kommit fram så lät ja gimman, grimmskaftet vara kvar på mig.. gosade med hästen och detta mönster höll jag på med tills jag kunde gå fram till honom helt.. utan att han börja skena..
nåväl.. de tog mig en vecka att nå målet att få stå hoss honom.. sedan började jag rycka i grimman (som fortfarande satt på mig)
för att han inte sla bli rädd när ja tar av mig den för att sätta den på honom..

När han accepterat mina ryckningar så va de dax att klappa honom och klia honom med grimmskaftet i handen..

Detta höll jag på med i 3-4 dagar.. upprepade noga med lunga rörelser..
så fort han visade misstro och orohet så stannade jag..
när han accepterat att ja klappar honom så hänger jag grimmskaftet över nacke/hals.. låter de ligga där några upprepade gånger..
sedan tar jag efter några dagar av mig grimman från mig och låter honom nosa och hälsa på gimman..
när han acceterat grimman så tog jag försiktigt( vääldigt försiktigt)
över nackremmen över nosryggen.. upprepade detta med..
när detta väl var accepterat va de dax att få upp nosremmen över nosryggen ... nackremmen är fortfarande vilandes mot nosryggen..
sedan tog ja de väldigt lugns och förde över nackremmen över nacke.. och knäpps på med grimman.. blir hästen orolig i detta skede är det viktigt att låta den springa av sig..
(grimmskaft får ej sitta fast den dag grimman åker på helt)
blir hästen dock ej orolig så sätter man sakta på grimmskaftet..
detta fungerar men kan ta sin lilla tid!
men efter detta ska du se att din polle ej kommer att ha några större problem med grimma,grimmskaft. :)

Vad bra jobbat! då tror jag ialla fall att ni har en bra start tillsammans. Toppen att han kan se din häst som är så social och kelig. Jag tror att med den inställning du har så kommer det gå jättebra!

Måste bara säga att ponnyn stod som ett ljus i ahgen idag när jag skulle hämta honom :love:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar