Josssefine

Trådstartare
Va ut med min häst idag, hon va svullen för några dagar sedan, men den har gått ner..Tänkte jag skulle se hur hon gick och så för att kanske kunna sätta i gång henne igen..
Men nej nej, halt som attans..eller nja halt och halt.. tycket hon gick märkligt och på kullerstenen fick jag nästan tvinga fram henne, va hur hemskt som helst..
Men sedan började vi spekulera i det hela, hon gick först med bakbenen och sen med frambenen(stapplade fram) och satte i den bakre delen av hoven först och sedan tån..men bara lätt med tån..
Vi tänkte att det kanske skulle kunna vara belastningsfång, då hovslagaren va här för ca 3 veckor sedan och tog ganska hårt på hennes hovar..
Vad är belastnings fång egentilgen? Går det att bota?
Kan det vara det?

Sv: fång..

okej, jo det ska vi göra med, har i alla fall flyttat henne från hagen med gräs i till en med mindre gräs i..

Fång är inte o leka med, in med hästen i box på mjukt underlag. Bort med gräs o kraftfoder, ring veterinär omgående

okej, kom hem idag vid 1 tiden, dålåg hon ner i hagen..fick dra upp henne för att hon överhuvudtaget skulle röra på sig..
men ringer vet nu i alla fall..

Jo visst va det fång.. det va bara in med henne i boxen, har fått läkemedle nu, så ska få det i några veckor.. sen hopaps jag hon är frisk, men hon va inte varm i hovarna i alla fall...så jag hopaps nu hon blir frisk och att jag kan komma igång med henne sen igen..
tack för att ni bryr er om detta:D något jag uppskattar..

åh nej, vad tråkigt :cry:

hoppas det kommer gå bra för er och att det blir bra.
min häst fick fång i höstas och fick sluta sina dagar i feb..

mitt tips är att Ta reda på SÅ mycket du kan om sjukdommen.

http://www.proequo.se/

- det är ett fodertillskott som en vetrinär som hade föreläsning här rekomenderade, han var expert på hovvård och fång. Han sa att dom satte in det på en gång. Läs om det på sidan

sen är det ju striiiiiiiikkkkt diet, foder byten på 3 veckor.

kan det vara så att din häst har ätit frostbitet gräs? det inehåller fruktos som triggar igång fång.

håller tummarna för er!

ska ta och läsa det:p tusen tack.. nepp här e ingen frost än..men men får göra det bästa av situationen..
japp bara hö och halm :P

det låter bra! så lååååga världen som det finns å få tag på , fast såklart med bra kvalite. visst ger du torrhö?

japp, av vårt egna..och så ska hon få en massa halm.. har funderat på att kanske även ge henne gräsfrö halm när hon går ute..

Pratade precis med en som har en fång häst, och hon sa att under hela medicineringen(10 dagr) skulle hon så inne och inte röra på sig mycket alls..utan boxvila helt enkelt..så nej ute komemr hon inte få vara på minst 1 vecka..sen får vi se hur det blir..

Men ursäkta för att jag blir irriterad.
Du skrev första inlägget igår, att du DÅ insåg att hästen var sjuk, men ändå släpper du den för det första på gräs och sen efter en hel natt på gräs och nästan en hel dag efter det, DÅ ringer du veterinär, när hästen är så dålig att den inte vill stå upp..
Gisses.:eek:

Nepp, kolla hon gick i en stor hage med massor med gräs, sen så flyttade vi henne till en hage med mindre gräs, där är i princip inget gräs. Vi har aldrig varit med om fång, och jag kollade henne på kvällen så jag flyttade henne direkt, och vet ko idag kl halv 3..och då åkte hon in i boxen drekt! Så skyll inget på mig, jag ahr gjort allt jag kunde..men nu ska hon ha box vila tills hon e klar med medicineringen..Sen får jag se hur vi gör..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 798
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka