Sv: Fång
Såhär gjorde vi med min ponny
-Röntgen på Strömsholm, därefter verkades han med kort tå för att avlasta och underlätta överrullning.
-Därefter boxvila i fem veckor, inga skor. 14 dagars Metacam
-Röntgen igen, verkade ner tån lite igen också.
-Fem veckor i konvalescenthage (ca 20kvm) på sand.
-Hovis hemma verkade lite efter fem veckor
-Återbesök med röntgen. Nu (15veckor senare) friskförklarad så tillvida att hovbenet fått tillbaka sitt korrekta läge, parallellt med hovväggen. Hästen fick fortfarande gå barfota, men nu i vanliga hagen. Började promenera i skritt och utökade successivt motionen. Efter ca fyra månader var han tillbaka i normal använding med dressyrträning etc. Men det tog ytterligare tid innan konditionen var på topp och så.
Det här funkade väldigt bra på min häst och på flera vad jag hört. Har läst lite om vissa barfotametoder där man uppmanas att röra på hästen så mycket som möjligt. Men återigen kan jag ju ge min reflektion på det. jag brukar jämföra emd att ha tandställning. När man har spänt den gör det för vissa fruktansvärt ont att tugga. Jag provade dels att tugga ändå, äta hårdbröd för att trotsa smärtan i tron om att det skulle gå fortare då. Vad som hände var att det tog längre tid innan smärtan försvann. Nerverna hann aldrig anpassa sig och återuppbyggas, utan slets sönder hela tiden. Om jag iställer ite åt hård mat under tre fyra dagar så gick det bra. Det borde vara samma med hästen. När hovbenet sänks/tippar slits lamellagret ut och därmed en hel del nerver. Om hästen tvingas att gå gör det bara ännu ondare, och nerver och lameller får aldrig chans att stärka sig igen.