Glimris

Trådstartare
Min ponny fick fång trots att den gick på magert bete. Veterinären sa att det berodde på regnet efter den långa torkan. Det blev som ett foderombyte. Efter två omgångar Finadyne och boxvila i fyra veckor börjar han nu röra sig väldigt bra. Men hur gör jag nu??
Kan han börja ridas lite försiktigt? Kan jag släppa ut honom i den nedbetade hagen igen? En del säger att nedbetade hagar är värre än långt gräs eftersom det är mer näring i kort gräs. Men får han gå där jag tagit hö(2 dm högt)? Då äter han väl ihjäl sig. Vill gärna ha råd hur jag ska fortsätta sköta honom.

Sv: Fång

kan det vara det som min häst har fått???...han hade kanske ont i fötterna när han blev hemriden från betet i måndags...stannade mkt gick sakta...vi tänkte inte på..såg ut sokm vanligt beteede sig som vanligt...

men i dag var hovsalgaren här och då sa han att det såg ut som tån hade separerat sig från kropnranden ?? stämmer detta kommer jag i håg rätt??

han har ju varit på ett ganska bra bete 3 årsvall ej nysått sen minst 6 år tillbax.... torrt och nu har det ju regnat flera flera dagar och de har gått ute dygnet runt...nu är de hemma..kan det ha varit det som du skriver,...att det vart som nytt gräs när regnet kom??!?!?

han visar inga symptom...så vi är osäkra om det ens är det....?? :confused:
hovis tyckt eatt vi skulle avakta å se om han får ont...min medryttare var ute och skrittade han i dag och han var jättepigg och framåt...så gör välkl inte en häst som har ont i hovarna!!!

funderar å funderar ja man skall lära sig nått nytt varje dag...
jävla skit! jag råkar ut för allt med denna häst!
:(

Är ponnyn röntgad för att se ev rotation o sänkning? Man brukar säga en konvalesenstid på minst 6 månader efter fånganfall. Inget gräs alls till en fångis grushage är det bästa o bara hö o halm att äta inget kraftfoder alls. Är det bara 4 veckor sedan h*n var sjuk så får du vänta några månader till med o rida för risken med att få ett återfall med sk. belastningsfång ökar markant.

Har du inte röngat hovarna tycker jag du ska göra det för att se hur mkt skada fånget gjort inuti hoven efter det kan man lägga upp efterbehandling o ev. igångsättning.

Min häst fick fång för två år sedan... och hon fick gå i en liten sandbox ute sen fick hon gå på lite kort gräs vande henne väldigt försiktigt och nu har hon gått på "golfbane" gräs detta året och förra året med och hon har inte fått tillbaka det! Tror inte du ska börja rida ännu men du kan ut och gå 20-30 minuter. när min hade fång fick jag inte börja rida förrens 3 månader efter att hon blev sjuk!
Det bästa är om du har kollat upp om hästen har hovbensrotation och då kan du även fråga en veterinär när du kan börja rida.

Lycka till!

min hade ett ganska kraftigt fånganfall och jag var inne på klinik flera gånger. jag började rida honom lite smått efter 6 månader. hoppade ingenting uppsuttet efter det (ngt enstaka i skogen kanske) han hade då en liten sänkning på h. f. som arabia säger åk in och röntga man kan aldrig vara nog försiktig, det har jag lärt mig. min älskling finns ej mer pga det :cry:

Min ponny fick fång trots att den gick på magert bete. Veterinären sa att det berodde på regnet efter den långa torkan. Det blev som ett foderombyte. Efter två omgångar Finadyne och boxvila i fyra veckor börjar han nu röra sig väldigt bra. Men hur gör jag nu??
Kan han börja ridas lite försiktigt? Kan jag släppa ut honom i den nedbetade hagen igen? En del säger att nedbetade hagar är värre än långt gräs eftersom det är mer näring i kort gräs. Men får han gå där jag tagit hö(2 dm högt)? Då äter han väl ihjäl sig. Vill gärna ha råd hur jag ska fortsätta sköta honom.
om han har fått fång en gång så är mitt råd, helst inget mer gräs denna säsong alls, och VÄLDIGT försiktig med gräs i vår. bara lite avrivet för invänjning och sen väldigt sparsamt med bete då.

om jag vore du så skulle jag ställa honom i en hage där det knappt finns nåt gräs alls,(helst sandhage) eller helt enkelt stängsla av en ny liten hage så att han ej kan äta gräs.

Det är inte bara näringsvärdet i gräset som orsakar fång. I en nedbetad hage t ex kan hästen välja att äta sådan växter som den hade undvikit om det funnits bättre alternativ. Kanske inte giftiga direkt, men tillräckligt olämpliga för att orsaka en störning i tarmfloran. Högt övervuxet gräs kan också vara bättre än kort, nedbetat - i synnerhet direkt efter regn då det sker stora förändringar i det korta gräset. Även frost, torka m fl faktorer som "stressar" gräset förändrar dess innehåll av olika sockerarter och kan störa en känslig mage. Det är alltså väldigt svårt att ge råd om fortsatt utfodring. En väl balanserad foderstat är det som gäller - inte svältkost.

Efter fyra veckor bör du inte belasta hovarna med ridning. Om det var ett lindrigt anfall som inte har givit någon påverkan på hovbenets läge kan det räcka med en viloperiod på 2-3 månader medan hästen i allvarligare fall bör vilas tills dess att en ny hovkapsel vuxit ut (från kronrand till backe, alltså). Detta tar 9-12 månader och de senaste råden från svensk expertis är att vila hästen i 8-9 månader.

Din veterinär avgör hur lång vila som krävs, inte vi här på Buke som inte har sett hästen!

Du skriver så klokt, så klokt, så Glimris, läs vad TantEster skrivit och ta till dig det. Hon har helt rätt i att:
Din veterinär avgör hur lång vila som krävs, inte vi här på Buke som inte har sett hästen!

Sen vill jag bara upprepa det de andra redan skrivit - om du inte röntgat, så åk iväg till klinik och gör det!

Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att du inte fått eftervårdsordination för en längre period än 4-5 veckor, men jag var inte där när din veterinär undersökte hästen, så jag ska inte klaga mera på det.

Lycka till med hästen i framtiden!

Det här hör eg inte hit men har fånganknytning... Kan nån berätta (eller visa bild på) hur en fångnacke ser ut/ känns igen? Finns den kvar även efter att hästen tillfrisknat?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 182
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 150
Senast: Kicki081
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024