C

CcE

Hur undviker man fång? Hur är det med det nya gräset som kommer på nu hösten? Är det farligt? :confused: :confused:

Sv: Fång???

Överlag sägs det att höst och vårbete är farligare för en fånghäst än sommargräset... har nått med att proteinet att göra tror jag. Är inte hundra på varför... måste nog slå upp det... ;)
Fång är ett elände... fast jag känner två hästar som diagnostiserats med fång som går o äter gräs från april till september o inte får några som helst symptom... Fast misstänker att diagnoserna blivit lite fel på dom...

Är nygräset just farligt enbart för redan tidigare fånghästar eller har alla hästar mycket större chans att få det då?

Om du har en ponny som har haft fång ska den hellt inte ha gräshage alls. Kanske att den får gå på sommarbete i 2 veckor högst. Fång är farligt och gör väldigt ont för hästarna. Oftast Ponnyer som får det.

Se upp med gräset efter en frostnatt!!! Frosten ändrar näringssammansättningen i gräset och det är livsfarligt för en fånghäst. Vi kommer att få avliva vår älskade shettis nu i veckan pga att hon åt frostgräs. Hon har aldrig varit sjuk på våren eller sommaren, men får lätt fång på hösten...
Så var försiktig!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fång kan hästar och ponnyer drabbas av året runt, men de allra flesta insjuknar under vår och höst – med kalla nätter och varma dagar. I...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 454
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama