Sv: fång??

Ja man kan bli förtvivlad över fångproblemet. Min häst hade fång för ca 4 år sedan. Nu har hon föl vid sidan så jag tänkte att hon o fölet behöver gräs. Det var inte så högt gräs i hagen men givetvis fick stoet känningar av fång i juli. Så det var bara att ha dem i en hage med extremt nerbetat gräs o jag får ge dem hö o krafftfoder ute i hagen. Vilket medför att fölet tar rätt mycket näring av henne hur mycket foder hon än får. Men hon o föl mår bra det är huvudsaken. I framtiden får stoet endast gå i en nerbetad hage o det är inte alltid så lätt att ordna när man har hästarna inhyrda. Men det får bli så för stoets skull. Hon är en riktig dammsugare, äter hela tiden, rör sig knappt.

Vad vi lärde oss på min skola var att man ska släppa fånghästar på ett övervuxet bete om man nu ska släppa dem. Detta skulla vara bättre för då var inte sockerhalten i gräset så hög. Sen kan man ju ta en sockeranalys på betet för att se i vilken hage som det är minst socker i.. Tror att nån här ovanför skrev nåt om kolhydrater, måste vara samma vi menar?

Och att man dessutom aldrig ska släppa en fånghäsat på ett bete där det har varit en frostknäpp.. Även detta för att hästen lättare tog åt sig sockret i gräset..

Jag släppte min på ett väldigt övervuxet bete i en gammal skogshage. Det var DÄR hon fick fång i år... Bara långt, "pinnigt" gräs men det fungerade inte ändå.

Men om man analyserar sockerhalten i gräset så får man väl bara svar på hur det var just då, i det ögonblicket? Sockerhalten varierar väl beroende på tid på dagen, väder, etc?

Men sockret är väl oftast högst mitt på dagen?? Eller är jag ute och cyklar helt?? Kollade precis här i mina papper samtidigt som jag skrev och nu kom jag hiåg att det var en kombination av mkt protein och fruktosriktsom gav betes-fången. Skriver av lite..

citat:
" Den viktigaste förebyggande åtgärden är att aldfrig saläppa en fånghäst på spätt gräs. Detta gäller inte bara det första gräset utan även återväxt efter höskörd och tillväxt efter en lång tids torka. Det är inte heller tillrådigt att släppa hästen i en till synes avbetad hage i början av säsongen. Här håller ju hästen efter tillväxten genom att hela tiden äta det späda proteinrika gräset som växer upp. Att släppa hästen på bete först i juli är i stället det enda möjliga. Detta är visserligen ett dåligt utnyttjande av betesmarken men kan vara den edna lösningen om man vill låta fångkänsliga hästar gå på bete. Det kan se absurt ut med ponnyer halv gömda i ett hav av gräs men ett så pass förvuxet gräs har en hög växttrådhalt och samtidigt låg energi- och protein halt. Det finna även undersökningar som talar för att fodermedlens, även gräsets, innehålla av fruktos kan vara sjukdomsframkallande. Halten av fruktos är högst i gräset timmarna mitt på dagen (ca 10-14) Därför kan man släppa dem på strip-betning på eftermiddag och kväll med lägre risk."

Vad hon menade var nog att de får äta mkt mer mängd gräs för att få i sig samma mängd protetin och socker av det hjöga grova grästet än av det späda korta.. *lång förklaring* Har ett bra papper på detta om nån vill ha....

det låter ju då som att du kanske måste vänta med att släppa din på bete och fodra me hö längre,,,,sen släppa senare och i en avbetad hage..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
435
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar