S

semlis777

om jag släpper min ponny på ett bete på ca 1 1/2 tunnland med mkt gräs ej klippt detta året,är det dtor chans för fång då?? hon hade fång för ca 7år sen men har aldrig haft det igen.

Sv: fång??

En ponny som är över sju år och som haft fång skulle jag aldrig släppa på bete. Den behöver inte vilan, om den inte varit skadad, den behöver definitivt inte den mängden foder, och risken för fång ökar naturligtvis.

Skulle möjligtvis släppa den på gräs ett par timmar per dag, annars blir det ju hö och det kan ju kännas onödigt så här års.

Fång utlöses inte av hur näringsrikt gräset är utan av foderbytet som blir. Alltså, JA den kan få fång där, likaväl som i vilken annan hage som helst.

Sen, tro det eller ej, så KAN faktiskt mågna hästar som har haft fång gå på bete efteråt... Men det kräver långsam tillvänjning och att man sen håller extra noga koll på dem, naturligtvis.

jasså jag trodde/har lärt mig att fång beror på protein överskott....så man ska alltså inte släppa tjocka små shettisar/ponnysar tidigt på bete eftersom det e som näringsrikast då....bättre att låta dom gå på redan avbetat gräs lr senare på sommaren juli lr likannde, har iaf jag fått för mig.

Fång = proteinförgiftning, alltså för mycket protein i fodret. För en häst/ponny som haft fång och lätt ökar i vikt skulle jag rekomendera så magert bete som möjligt. Om man vill slippa problemet med att hästen rymmer ur hagen bara för att den är hungrig så rekomenderar jag att man lägger ur ren och bra halm. En del har säkert märkt att deras häst äter en del av halmbädden i boxen/spiltan om man har halm, så hästar äter ofta utan vidare halm om det är bra kvalite. Halm inehåller knappt någon näring alls, utan fungerar som magutfyllare så att hästen inte blir lika hungrig.

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!!!
Fång beror INTE på proteiner!
Man trodde det förr, men har numera kommit fram till att det är en viss slags kolhydrater som är boven i dramat! Och inte bara mängden utan när det blir en förändring av matintaget.
Och det är inte direkt en förgiftning heller, utan det blir helt enkelt kaos i tarmfloran ibland och beroende på hur detta kaos ser ut så utlöses fången ibland.

En häst kan få fång genom förgiftning, allergisk reaktion, för hårt verkad, belastnings fång, förlossnings fång...det finns olika variationer av fång.

INgen vet 100% just vilken fång som utlöser vad...

Fast belastningsfång är ju lite fealaktigt namn då den snarare är en läderhudsinflammation och uppkommer inte av obalans i tarmfloran alls. Förlossningsfång hör ju inte heller in i denna disskusion då detta enbart kan förekomma på ston som fölar ;)

jus de alla här tror olika ingen vet sanningen tyvärr.....ja tror inte ens en vet kan säja exakt va det är som händer.

jag vet en häst som fick elichyas (fästingsjukdommen) och då behandlades med pencillin som han INTE tålde och fick fång av....hur förklarar ni det då?.
den sjukdommen kommer ju tillbax o nu i vintras blev han dålig igen o va tvugen att få pencillin så de fick kyla hans hovar o va hur försiktiga som helst för att han inte skulle få fång igen plus att han då fick nån annan medicin för att förebygga fånget.

Penicillin är ju en medicin som ofta stör mag- och tarmfloran (den slår ju ut "goda" bakterier också). Det är ju vanligt ibland både människor och djur som får medicinen att man försöker äta t. ex. yoghurt för att hålla magen i balans. På en häst kan man ju tänka sig att fång kan uppstå om magen kommer i obalans av en medicin.

När vår shettis behandlades mot erlichia i fem dagar fick han även en "bakteriepastaspruta" (kommer inte ihåg vad det var för sort) varje dag, för att magen inte skulle ta så mycket stryk.

Och vad är det vi bara tror då ? Ang pencillinet så blir det ju oftast en obalans i tarmfloran av detta..som sagt..obalans utlöser ju som bekant fång. Vad är det för ovanligt med detta då ?

Vet du över huvudtaget vad du pratar om? Var har du fått 7års gränsen ifrån? ALLA hästar avsett ålder kan få fång oavsett de är över eller under 7 år

Om man nu ska vara noga och klyva lite tagel ;) så:

Det finns faktisk en variant till som jag tröttnar aldrig på att beskriva på detta forum, nämligen ämnesomsättnings syndrom (EMS). Lättfödda hästar som drabbas av en rubbad hormonproduktion och utvecklar fång i högre frekvens än ”normala ” hästar. Kännetecknas av fetansamling på specifika ställen så som hals, svansrot, buk, ögonen m.m.
Fång är faktiskt benämningen på inflammationen i hoven och därför anser jag att förlossningsfång är just vad det verkar: fång. Däremot behöver inte en störning i tarmflora nödvändigtvis leda till fång. Det kan lika gärna resultera i diarré eller kolik…

/N

Får jag smyga in *tassar* och fråga om de här fettansamlingarna. Jag tror att min ena häst har fettnacke, det kommer så fort solen börjar värma gräset och försvinner vid uppstallning. Även om hästen går på spartanskt bete och endast har "lovehandles" vid midjan (heter det så på hästar?) och i övrigt är normalhull och t o m tunn över baken, så har hon fettnacke, om det är det.
Min andra häst har haft enorma svullnader mellan huvud och hals på sidorna, typ lymfsvullnader. Nu har dessa förändrats så att de går upp mer framför öronen/ovanför ögonen. Är detta också fett, var sitter annars de fettansamlingarna. De sistnämnda svullnaderna kommer och går beroende på hur mycket ogräs det är i betet.
Ingen av hästarna har gallor.

Tack!

Alanis

Alanis skrev:
Får jag smyga in *tassar* och fråga om de här fettansamlingarna. Jag tror att min ena häst har fettnacke, det kommer så fort solen börjar värma gräset och försvinner vid uppstallning. Även om hästen går på spartanskt bete och endast har "lovehandles" vid midjan (heter det så på hästar?) och i övrigt är normalhull och t o m tunn över baken, så har hon fettnacke, om det är det.

Tack!

Alanis

Du får beskriva nacksvullnaden mera. Det låter inte riktigt som den typ av häst Armada avser ovan. Är det själva mankammen som blir “fläskig” och ökar i bredd? HH

Flera olika besked varför dom får fång :confused:

Jag ska väl inte argumentera mot några av dom, eftersom jag heller inte vet med säkerhet varför dom får fång. Tre av mina hästar tillhör dom raser som många säger lätt får fång och bara bör gå på magert bete och jag har aldrig haft problem med någon av dom. En shettis och 2 stycken russ. Innan jag släpper ut dom på bete så är jag noga med att vänja in dom vid gräs under ca 3 veckor, då dom den första veckan få gå och beta ca 3-4 timmar om dagen, för att sedan öka med ca 2-3 timmar per vecka. Och jag har sedan aldrig haft nåt problem när jag släppt dom på bete på gräs som varit kraftigt.

Jag har läst en del som vänjer in sina hästar med 15-20 minuter om dagen den första veckan, den korta tiden tror jag gör varken till eller från om det förstås inte är en häst som tidigare har haft fång förstås.
Men skulle jag ha en häst som haft fång skulle jag nog vara lite försiktigare med den. Om den inte visat några symptom på flera år, så skulle jag nog kanske börja med 45 min-1 timme under några dagar för att se. Men lång invänjning på minst 3 veckor tror jag att det ialla fall behövs innan man vågar släppa ut dom på bete.

Hur skall jag förklara det? Från ca 1 dm framför manken och till ca 2 dm bakom öronen, ca 5 cm nedanför mankammen har hon en ytterst fast , kompakt, tjock ansamling på båda sidorna. När man tar i mankammen ovanifrån och och rör den fram och tillbaka i sidled, är halsen helt fast, vilket det inte är på min andra häst. När jag läst andra beskrivningar av fettnacke verkar de stämma in på min häst, men som sagt är hon ju inte speciellt fläskig i övrigt och det kom direkt när gräset började växa.

Jag funderar mest på var fettet sitter på de som har ansamlingar vid ögonen?

-Alanis

Jag måste försvara mig som fångägare, även om jag inte tror att du menar alla ;)

Jag har vant in mina hästar på bete under en månads tid, de har ändå fått fång. Jag har haft häst som fått fång efter 3 månader på bete. Det verkar slå blint.

Jag har haft mina hästar i vinterhage med magert bete, fram till för 1 vecka sedan då jag började vänja in dem i uppvuxen hage, ogödslad, utan klöver. Började med 1 timme åt gången, var nu uppe i 2. Innan insläppet i den hagen har jag noga kollat att de inte har några symptom på begynnelse av fång, så som avföringsstatus, temperatur och eventuell puls i hovar och ben, gallor. Jag är nojig helt enkelt.

Iförrgår när jag haft häst 1 där i 2 timmar var hon varm i benen och ner i hovarna runt om. Igår var hon lika varm, men hade varken puls gallor, rörelsestörning eller annat. fick ändå inte gå på bete.
Igår hade jag häst 2 där i 2 timmar och från att ha haft kyliga hovar, var även hon varm i såväl ben som hovar, dock ej puls eller gallor.

JAg blir snart tokig på detta. :devil: Min sambo är redan tokig, föreslår att vi köper varmblod istället. Gamla hästen faller nästan ur redan, och det verkar ju tveksamt om hon kan gå på bete.

Jag läste i en annan tråd om värme i hovarna som kan bero på flera saker, har ni några exempel??

-Alanis, snart uppgiven.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
435
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar