fridiz

Trådstartare
Har lite ångest över min 6 åriga shettis som nu haft fång 2 år i rad och det sista året gick han med Munkorg hela sommaren. Han mortioneras ofta både rids och körs. Har ni idéer hur jag kan göra för att hålla honom borta från fång?

Sv: Fång?!

Inget gräs. Balanserad foderstat med minimalt med socker och stärkelse.
Hur är hästen i vikt? Vad säger veterinären?

Vissa hästar blir bra på att äta mycket även med munkorg och vissa munkorgar är mindre effektiva vilket gör att även om hästen har munkorg är det rena döden att släppa den på vanligt bete.

Vissa hästar kan helt enkelt inte gå på gräs allt utan får gå i jord/sand-hage året om, har man tur kan man ha dem i extremt nedbetad hage periodvis, men då ska gräset vara som på en golf-green, dvs knappt en millimeter högt.

Se till att hästen aldrig blir i överhull. Inga extra kilon någon gång.

Motion är jätteviktigt. Minst 40 minuter varje dag året runt.

Om hästen klarar av att gå på gräs överhuvudtaget så vänj in sakta, dvs börja med tio minuters pass och öka sakta och försiktigt med början efter midsommar.
Ordna en uppgrusad hage helt fri ifrån gräs så att hästen har en säker hage att gå i året runt.
Om hästen klarar det kan man låta den gå korta stunder i en naturbeteshage som är ordentligt överväxt med munkorg på när den är invand. Låt den absolut inte gå i en nedbetad hage eller på vall. I en nedbetad hage är gräset stressat och innehåller mer socker vilket kan ge fång.

Den farligaste tiden är när gräset börjar bli och är fruset och när det är nytt på våren. Det går alltså inte att ha en fånghäst i en gräshage ens på vintern eftersom hästar gärna gräver fram fruset gräs vilket kan orsaka fång.

Se till att ha en duktig hovslagare som sköter om hovarna regelbundet.

Ha en väl avvägd och uträknad foderstat och se till att socker och stärkelsehalten är så låg som möjligt. Ge ingen havre eller något annat spannmål. Sockerhalten på grovfodret ska vara under 10%. Ju lägre desto bättre.

Men den historiken skulle jag inte haft den i gräshage i år.

Nu är det några år sedan min hÄst hade ett fång anfall. Men de tre senaste somrarna har han varit smal/ i normalt hull och gått på naturbete hela sommaren och inte haft något återfall.

Det absolut viktigaste är att se till att ponnyn inte blir fet! En normalviktig ponny som rör sig regelbundet drabbas inte av fång.

Finns tyvärr inga möjligheter att skaffa en hage utan gräs där han står stallad. Har haft honom tillsalu väldigt länge även om det svider i hjärtat för att han ska få möjlighet att gå i en hage utan gräs men utan respons. Han har varit utelämnad på foder ett tag också men det funkade inte länge då han efter ett tag kom på en massa bus.. Tog ganska fort tillbaka honom då jag överlämnade honom som ett snällt litet lamm och får hem ett litet monster. Så har i stort sett testat allt för min lilla älskling!

Tack för alla svar, sååå tacksam det ska ni veta. Kanske räddar ni livet på min sötnos

Det absolut viktigaste är att se till att ponnyn inte blir fet! En normalviktig ponny som rör sig regelbundet drabbas inte av fång.

En vanlig missuppfattning är att fång enbart utlöses av ren fetma, vilket inte är fallet. Visst är det nog den vanligaste orsaken, men inte den enda.

En vanlig missuppfattning är att fång enbart utlöses av ren fetma, vilket inte är fallet. Visst är det nog den vanligaste orsaken, men inte den enda.

Jag vet att fång inte utlöses av enbart fetma. Men håller man sin häst normalviktig och att den dessutom rör på sig regelbundet har man minskat riskerna markant! En häst som rör sig regelbundet får bra blodcirkulation i hela kroppen och även ner i hovarna.

Om man kollar på de hästar som ofta får fång så är det lättfödda raser som nordis, fjord, shettis, haflinger mm som har mycket lätt för att bli överviktiga.
Varför drabbas t ex inte hästar av dessa raser av fång som rids/körs regelbundet men som ändå går på grönbete på sommaren?

Har sett en del både vbl travare och fullblod som fått fång och dessa är ju inte direkt kända för att bli feta i första taget.

Dessutom skrev du "En normalviktig ponny som rör sig regelbundet drabbas inte av fång." Vilket är ett felaktigt påstående.

Även hästar i tävlingskondition kan få fång. Min hovis berättade om en dressyrponny i tävlingskondition som blev sjuk.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka