vicsan

Trådstartare
Min lilla ponny fick fång för två månader sen. Hon har stått på boxvila sen dess och jag har gett henne butta i två omgångar. Hon får ont och blir stapplig så for jag slutar med buttan. Varför ge det inte med sig? Får tyvärr ingen bra hjälp av veterinären.

Sv: Fång!

Du har troligtvis inte kommit till rätta med vad det är som håller igång anfallet. Det var precis likadant för min shettis för 3,5 år sedan. Jag läste då om att det ev. hjälper att blötlägga höet och på så vis laka ur socker, så jag bestämde mig för att testa. Min veterinär hade inte heller några direkta förslag, och tyckte att blötlägga hö var okej att prova för det kunde i alla fall inte skada. Hon hade aldrig hört talas om det dock. Men jag testade och det tog inte mer än ungefär en vecka förrän jag, äntligen, kunde ta bort buttan utan att symtomen kom tillbaks. Vad kan det finnas i din hästs miljö som gör att fånganfallet hålls igång?

Utöver det B M skrev- hur ser hovarna ut?
Har den röntgats en eller flera gånger?

Har den en fd klassisk fånghov så drar det hela tiden sönder lamellerna o hästen har egentligen upprepad belastningsfång. Har den en rak tåvägg eller en böjd?

Hon är inte röntgad. Hovarna är fångverkade (kort i tårna). ska testa blötlägga höet. Om det nu fungerar, måste jag hålla på att blötlägga höet hela tiden då? Just nu ger jag henne hö och lucern.

Jag skulle absolut se till att röntga. Det är jätteviktigt med bilder för att se ev. rotation och/eller sänkning.

Vad menar du med att blötlägga "hela tiden"? I mitt fall blötlägger vi fortfarande, ja, om det är så du menar? Min häst mår bra av det, och jag anser det omöjligt att veta vid vilken sockerhalt höet är "ofarligt". Självklart vet jag inte heller hur mycket socker som lakas ur, för det lär bero på typ av hö, etc. Men det var det som fungerade, och nu fortsätter vi av bara farten...

Lucernen, är den utan melass?

Hej!
Min lilla fick fång i början av sommaren. Vi hade tur, det var ett lindrigt anfall och vi lyckades häva det snabbt. Det troligaste är att det utlöstes av upprepade kortisonbehandlingar för knäledsinflammation. I samband med det upptäcktes att det att hon var insulinresistent, vilket är vanligt för fånghästar. Vi kommer alltid att få vara försiktiga med hennes mat. Nu första året är extra känsligt. Dels för att det tar tid innan hovarna är helt läkta, men även för att det tar ett tag att lära sig vad hon tål. "Magert" hö är att föredra. Lucern och/eller kraft ska man vara mycket restriktiv med. Till och med så här sent på året får hon gå med munkorg, eller i sin fånghage. Min upplevelse är att IR/fång är en mycket arbetskrävande kombination, men jag kommer att göra allt jag kan för att hon aldrig ska behöva ha så ont igen.

Lycka till och hoppas du kommer tillrätta med fånget hos din lilla pålle.

Jag menade om jag alltid behöver blötlägga höet. Har du några bra tips på hur det fungerar i praktiken? Tänkte på hur jag ska få det att fungera praktiskt året om. Köldperioder osv. Hon får krafts lucernpellets. Hur vet man om de är Ir-känsliga? Nämnde ir-känslighet hos häst för veterinären och hon hade aldrig hört talas om att hästar var det.

Det visste jag inte. Vilket lucern kan jag ge? Hon är väldigt mager så jag tror hon behöver något förutom höet.

Om din ponny är mager kan det vara bättre i det här läget att öka högivan. Är det hö med lägre energi och sockervärden kan de ju få äta mer.

IR kan man avgöra med blodprov, det är även en rad symptom där flera liknar cushings och ems. Det finns ingen medicin som hjälper (enligt vad vet sa till mig) så det jag kommer att få göra är att hålla henne borta från socker och proteinrika födoämnen. Helst ska man också motionera regelbundet. Den biten har varit svårare eftersom det hela började i samband med vad vi trodde var en dubbelsidig knäledsinflammation, men det lutar åt att det är pålagringar. Det plus rädslan att påfresta hovarna för mycket gör det svårare att motionera, men vi kämpar på :) Jobbigast är det såklart på vår/sommar men även frostgräs innehåller mycket socker.

Ja, det gör vi. Helt praktiskt så blöter vi 2 gånger/dag. Höet packas i hönät och läggs i vatten, minst en timme. Sedan tar vi upp det och hänger det så det får dropptorka. På vintern när det fryser får hönäten hänga i källaren i stället, och även blötläggas där. Ja, det kan vara bökigt men hästen mår bra!

När min shettis blev sjuk var hon mager (som du säger att din är) plus att hon hade märkliga mjuka bulor över ögonen och över näsborrarna. Bulorna försvann efter bara ett litet tag med blötlagt hö. Jag har inte fått fastställt vad hennes problem är, men jag misstänker IR i någon form.

Angående lucern, så finns det Equsana (fd Dangrönt), och de har några stycken varianter utan melass, bland annat Alfa Gold (tillsatt sojaolja) och Alfa Omega (tillsatt sojaolja och linfröolja). Det ska alltså INTE vara den som heter Lucern, för den innehåller melass!!

Du behöver inte vara rädd för proteinrika foder. En fånghäst måste få sina behov tillfredsställda precis som vilken annan häst som helst med tanke på energi och protein och givetvis också vad avser tuggtid. Det är socker och stärkelse som du ska vara rädd för. Ge grovfoder med en sockerhalt på under 10% och ge inget som innehåller melass eller några sädesslag.

Har du någon sockeranalys på hö´t? Om inte så skicka in det genast så att det inte är ditt grovfoder som innehåller för mycket socker som underhåller fånganfallet hela tiden. Grovfodret ska innehålla max 10% socker. Innehåller det mer så försök få tag på ett annat grovfoder och går inte det så måste du blötlägga.
Om ditt grovfoder innehåller mindre än 10% socker så ska du inte behöva blötlägga.
Ge inget som innehåller melass eller stärkelse.

Skulle tippa att det räcker med att byta ut lucernet.
Om det inte hjälper får du blöta höt.

ett "magert" hö är ofta ogödslat o har då en högre energihalt o sämre o med protein.
Den skulle nog klara sig på ett "bra hö"

Tack för alla svar. Har fått mer hjälp här än av veterinären. Tyvärr så fokuserar bara veterinären på att få bort smärtan. Visst är det viktigt att hästen inte har ont, men man måste ju även ge stöd och råd till varför hästen kan få fång. Finns det någon statistik på överlevnad bland fånghästar? Blir så orolig för min lilla ponny eftersom hon har gått med det så länge.

Ja du har troligen inte fått bort orsaken o det späs på hela tiden. Hur är den i magen?

Fång är idag ingen dödlig sjukdom. Tid kan det ta o sen tar man lärdomar o kan förebygga återfall.

Många veterinärer är inte superkunniga vad gäller fång, tyvärr. Är det en klinikveterinär som du anlitar?

Har du en bra (dvs utbildad samt erfaren) hovslagare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31