Sv: Fång

Om Du tittar på hur medicinerna fungerar så verkar alltså fenylbuthazon och Metacam på olika sätt.

Och tittar man på den aktuella forskningen så går just Metacam mot Cox 2, som är den som stiger vid ett riktigt fånganfall, fb hämmar inte denna, utan bara Cox 1, fast det är ju intressant att vet ändå väljer fb, kanske beroende på priset?

Tack för lyckönskan, får säga detsamma :)

Detta hände för flera år sedan, men jag ville skriva ner det, om inte annat för konstaterandet att det som passar på en häst inte passar alla :)

Min häst var drygt 20 när hon diagnosticerades, idag är hon snart 25 och mår bra:).

Intressant. Men som jag fattar det är finadyne det som många vet skriver ut o som inte hjälpte mig iallafall. Bytet till butta gav effekt direkt.

Ja det är intressant. fb har aldrig hjälpt min häst, eller dvs ingen förändring.

Finadyne, superkraftig reaktion med svettningar etc, och absolut inget förbättrat allmäntillstånd, snarare tvärtom.

Metacam, wow, supereffekt inom 24 timmar.

En av veterinärer sa till mig, jag vet inte om det stämmer men jag gillar idén:
"ser Du ingen effekt inom 2-3 dagar, så byt preparat".

Men som sagt, metacam är ju inget billigt preparat att använda.

Om jag och hästen får välja mellan Fenylbutazon och Metacam så väljer vi Metacam alla dagar. Det är ju såå gott :d. Inte kul att behöva trilskas med en sjukling med att tvinga i butta som smakar apa.

Det finns en billigare variant av Metacam som jag nu inte kommer i håg vad den heter men var 100 kr billigare än originalet.

Min islänning fick Finadyn utskrivet, men då var det inte helt fastställt att hon hade fång. Sen det konstaterades har vi fått fortsätta med samma. Min andra häst fick som sagt butta. Jag tyckte att buttan hjälpte jättefort vilket inte Finadynen har gjort. Nu är hon något bättre men då har hon ätit Finadyne i två veckor och ska äta i två veckor till.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 369
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka