Sv: Fång

Jag hoppas din lilla häst blir bra snart.

Det är inte bara hästen det är en plåga för - som ägare bryts man ju ner av att tvingas "missunna" sin häst det bästa den vet.

Men man har ju inget val eftersom man gör det för att hästen ska må bra i framtiden.
Man förstår verkligen inte hur hemskt det är med fång innan man själv råkat ut för det.

Massor av lycka till

MonikaH

Håll ut :)! Jag vet hur "taskig" man känner sig, men du gör det som är bäst för hästen när du låter den stå i liten hage just nu! Jag skulle också rekommendera att du gör en stabilare hage (trästolpar helst runt om, men i alla fall i hörnen), för har hon kommit på att hon kan komma ut så gör hon kanske det igen...

Kämpa på :)!

Tack Monica H och Bettysmatte. Jag kämpar, men jag lider med henne. Känner mig som den värsta hästägare någonsin :( Men trästolpar runt om är på G. Och så ska vi även sätta upp en lite större hage med trästolpar runt den lilla hagen och släppa in får och den andra shettisen där så de får trampa av och äta upp det som växer där. Så kanske vi kan få till en liten större hage till fångshettisen som hon kan gå i senare i höst. Vi får se hur det blir, eller vad tror ni om det??

Finmaskiga hönät är ovärderligt!
Har gjort egna av containernät. Ger min fångis 5 kg halm om dagen, och det räcker. Han får 3 kg till natten, och på morgonen finns det nästan alltid lite kvar, efter 12 h. Då ska tilläggas att jag har en extremt matglad liten sak.

Jo, jag har gjort det :) Det gör ju så att hon har något att göra i alla fall.

Kapar tråden

Sitter här och funderar..
För en månad sen fick ponny fång. Butta 10 dagar, ingen skillnad. en vecka till, ingen skillnad. Inga röntgenförändringar.
Idag hovis ute och kikade, han tyckte det var märkligt att värme/puls inte var borta. Vi överväger lägga specialbeslag, prova annan medicin o annan veterinär. Jag är arbetslös och pank, så jag vet inte hur jag ska lösa situationen rent ekonomiskt, men det ska väl gå..

Väntar på att veterinären ska ringa, så jag får en åsikt till.
Men vill höra; hur hade ni gjort?

Hästen är 16 år, extremt lättfödd, hypotyreos, IR, hypohidrosis, sommareksem.
Är det värt att fortsätta?

Om det är värt att fortsätta kommer jag inte svara på, det är endast du själv som kan avgöra och ta det beslutet.

Jag hade samma problem med min att det inte släppte, trots tappra försök. Jag bytte veterinär, som rek. en slags sjukbeslag - en siliconsula med gips runt om kan man säga. Detta fick hon stå på i 3 veckor (det hjälpte redan efter först dygnet). Siliconsulan hjälper till att avlasta hoven.

Att sko en häst med söm när den fortfarande har en pågående inflamation vet jag inte är så lämlpigt.

Men att ta beslutet att låta sin vän somna in...det får du själv känna efter.

Ja, jag vet att det ligger hos mig. det är så jäkla svårt bara.. Alla runt mig tycker jag kan prova, det har trots allt inte gått så lång tid. Och det är klart, jag är ju löjligt förtjust i min lilla ponny.
Hovis vill inte sko med söm, utan "limma" fast skon.
Jag har bokat tid på en annan klinik på fredag, får se vad de säger. Ska ta med alla röntgenbilder och journalen så får de säga vad de tror om det hela.

Tråkigt att anfallet inte ger med sig...:( Vad är det som "håller igång" den akuta fasen, tror du? Finns det något som man skulle kunna ändra på i hästens foderstat?

Jag vet att jag berättat om min shettis förut, men jag drar det lite kort igen. Hennes akuta fas gav inte med sig på väldigt, väldigt länge (dvs veckor). Så länge hon medicinerades mådde hon hyfsat bra, men så fort vi försökte plocka bort medicinen kom symtomen tillbaks. Det var inte förrän jag började blötlägga höet (laka ur socker) som smärta och puls äntligen gav med sig. Kan det vara något liknande som "spökar" för din häst?

Han får halm och soja. Sojan ger honom hudutslag, så jag funderar på om det kan vara den. Det gör ingen skillnad om han står på butta eller ej, ska få en annan medicin på fredag. Satt och klurade lite innan, och kom på att sist han hade fång (ca 6 år sen om jag inte minns helt fel) fungerade Finadyne fint. Ska prova byta till det och hoppas hoppas hoppas.
Avlivning hänger i luften hela tiden, men vi ska nog försöka sommaren ut om läget inte blir panik-dåligt.

Åh vad tråkigt att din häst fått fång, men skönt att den verka må bättre.

För min har det varit olika från gång till gång - de första gångerna så tog det max ett dyng till man märkte att hon inte hade så ont. Men den sista gången tog det lång tid. Blev bara marginellt bättre av medicinen men när kuren va slut så kom symptomen igen -va skit jobbigt. Nu har hon dock klarat sig och det blir grus hage i framtiden. Får dock komma ut och beta en lite stund "på säkra tider (men förhoppningsvis låg sockerhalt i gräsen) men med munkorg.

Ett tips - om du har möjlighet när du ska göra en liten sjukhage så fyll den med sand. De är mjukare och de kan gräva ned tån bättre.
Men det är klart det är ju inte alla som har sand hemma och det kostar lite.
Det vikigaste är att de har en djup mjuk bädd.

Själv har jag till och med haft sand inne i boxen.

Lycka till - håller tummarna för er!

Sökte i tråden efter sand och fann detta inlägget.

I går fick jag höra om en man som var i ett grustag o skulle köpa sand att ha i boxen till sin fånghäst. Jag har aldrig hört talas om detta tidigare så jag blev nyfiken.
Vad ska det vara för sand? Hur djupt ska det vara?
Finns det fler anledningar än att det är mjukare och att de lättare kan gräva ner tån i sand än i spån?

Mannen köpte 1,5 ton sand, vilket skulle ge ett lager på 8 cm om man räknar på 12 m2 stor box.

Ser att du kopierat in mitt inlägg...om sand.

Det va min hovslagare som tipsade om detta första gången min häst fick fång.
Spån packar sig gärna under hovarna och "flyter" inte undan så lätt som sand. Sanden ska va typ som på stränder, ganska fin. Sen få man hålla den luftig så den ej packar ihop sig...kratta lite iden var dag är ett tips. ´Sandbädden måste oxå va ganska djup...8 cm som du nämnde ovan verkar vara i minsta laget enl mig. Jag hade nog upp mot 15-20 cm inne i boxen. Ute va det upp mot 30 cm. Meningen är ju att den ska va så mjuk som möjligt.

Du kan ju prova själv om du har tillgång i till någon strand/lekpark eller nåt med sand. Prova och försöka gräva ned tårna i mjuk fin sand jämnfört med spån i box (är en viss skillnad). Det viktigaste är ju att vlasta tån så att man ej få (förhoppningsvis) någon förändringi hoven - sänkning eller rotation.

Kapar tråden

Sitter här och funderar..
För en månad sen fick ponny fång. Butta 10 dagar, ingen skillnad. en vecka till, ingen skillnad. Inga röntgenförändringar.
Idag hovis ute och kikade, han tyckte det var märkligt att värme/puls inte var borta. Vi överväger lägga specialbeslag, prova annan medicin o annan veterinär. Jag är arbetslös och pank, så jag vet inte hur jag ska lösa situationen rent ekonomiskt, men det ska väl gå..

Väntar på att veterinären ska ringa, så jag får en åsikt till.
Men vill höra; hur hade ni gjort?

Hästen är 16 år, extremt lättfödd, hypotyreos, IR, hypohidrosis, sommareksem.
Är det värt att fortsätta?

Vad tråkigt att höra att din ponny fått fång.

Jag vet hur jobbigt det är med en fånghäst och jag vill önska er massor av lycka till.

För min häst tog det jättelång tid innan hon visade några förbättringar.
Säkert 5-6 veckor innan hältan minskade.
Jag vet inte hur många veckor hon stod på Butta, men det var länge iallafall.

Jag håller tummarna för er.

mvh

MonikaH

Han har stått i fem veckor nu, ingen förbättring.. Men vem vet, kanske är det värt det ändå. Får se vad nya veterinären säger imorgon, kanske har en helt annan infallsvinkel. Nervös!

Ser att du kopierat in mitt inlägg...om sand.

Det va min hovslagare som tipsade om detta första gången min häst fick fång.
Spån packar sig gärna under hovarna och "flyter" inte undan så lätt som sand. Sanden ska va typ som på stränder, ganska fin. Sen få man hålla den luftig så den ej packar ihop sig...kratta lite iden var dag är ett tips. ´Sandbädden måste oxå va ganska djup...8 cm som du nämnde ovan verkar vara i minsta laget enl mig. Jag hade nog upp mot 15-20 cm inne i boxen. Ute va det upp mot 30 cm. Meningen är ju att den ska va så mjuk som möjligt.

Du kan ju prova själv om du har tillgång i till någon strand/lekpark eller nåt med sand. Prova och försöka gräva ned tårna i mjuk fin sand jämnfört med spån i box (är en viss skillnad). Det viktigaste är ju att vlasta tån så att man ej få (förhoppningsvis) någon förändringi hoven - sänkning eller rotation.

Aha! Jag förstår. Tack för svar!

Håller tummarna att den nya veterinären har något bra att komma med.

Ett tips om du ej vet vad sockerhalten är i ditt hö så blötlägg det.
Det var inte förrän jag började blötlägga höet (laka ur socker) som smärta och puls äntligen gav med sig. Kan det vara något liknande som "spökar" för din häst?
Kan ju mycket väl va att du har högt sockervärde i höet som gör att det inte ge med sig heller.

Antar att du har hästen på djupspånbädd redan.
Provat att kyla benen hovarna, bra att spola med kallt vatten en stund, eller använd kyllera.
Har du halm så kan du ge henne det (byta ut lite av höet).
Vad får hon och äta? Bara soja och hö? (inga morötter eller nåt?) Innehåller socker det oxå.

Jobbigt när de inte vill ge med sig. Men som jag skrev innan hade jag samma problem förra sommaren. Silliconsula + att vi bytte från butta till Metcam (hade provat finadyn oxå utan påverkan).

Lycka till imon.

Har den verkats med tvärtå?

Det kan vara så att den inte blir av med övertrycket.

Står den inne på mjukt djupt underlag?

*Knapplån* (Hoppas det är ok)

Kan man upptäcka några varningssignaler/symtom innan det blivit Fång???

Han får inget hö ;) Halmen är också socker-analyserad, väldigt lite. Minns inte hur mycket det var, men väldigt lite. Jag är foder-rabiat, hästen är IR och hypotyroid så jag har stenkoll på vad som går in i den hästen. Morötter och liknande har han inte fått på flera år.

Axel:
Ja tån är tvärad och ja han står inne på mjukt underlag (djup spån). Han får stå i sandhage på dagarna. Har dessutom paddar på, så det ska vara så mjukt som möjligt.
Imorgon blir det sjukhus igen, har bokat både undersökning och eventuell avlivning. Vet inte riktigt vad de kan göra, mer än att skriva nytt recept och sätta ev sjukbeslag. Förhoppningsvis tar försäkringen det, annars blir det svårt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat