Sv: Fång

Fick idag ta bort min älskade lilla ponny pga fång. Hon fick ett kraftigt anfall av fång i vintras och har sedan dess haft flera återfall trots att vi följt alla konstens regler.
Ett tidigt tecken på fång är att de börjar snubbla samt att man ska vara vaksam på den såkallade fettnacken. Man kan ge hästar loppfrön för att minska risken för fång. Det "drar med sig" kolhydraterna ut igen. (Tips även till dig som vill banta! )
Fenylbutazon är det som visat sig ha bäst effekt på fång men ibland kan man få ge en "överdos" smärtstillande i tidgt skede för att få det att vända. Buttan hejdar inflammationen som härjar och som gör att hovbenet kan "släppa" så det roterar. Det är även därför de ska stå stilla så mycket som möjligt i den akuta fasen. Man ska inte ens transportera dom för att undvika rotation utan vänta med det (för att tex röntga) så länge som möjligt.

Usch det var jättejobbigt att ta det beslutet idag men nu slipper hon iallafall lida. Hon fick massor av äpplen och morötter innan hon somnade.

Hoppas det går så bra det kan gå...:crazy:

Jag beklagar verkligen

Det är så sorgligt och hemskt.

Det har gått 10 dagar sedan jag fick ta bort min fina :love: så jag vet vad du går igenom.

Igår konstaterade jag att den svåra sorgen var det hela värt när jag ser hur mycket glädje jag haft med den hästen under vår tid tillsammans.

Sänder ett helt lass med styrke- och tröstkramar

Monika

Jag har haft tur, klinikbesöket igår gav bara positiva svar.
Veterinären tyckte jag var korkad som inte åkt dit innan (har ju varit på annan klinik tidigare) när hon läste min journal. De klämde och kände lite, ringde in min hovslagare och vi satte på sjukbeslag (bakvänd sko + equipak). Fick recept på Finadyne, som han svarat bra på förr.

Vägde hästen innan vi åkte hem; 445 kg. Han har tappat 30 kg sen senaste vägningen för tre veckor sen :o Jag tror den förra vågen visade fel, men ändå! Han har tappat massor.

Idag var pulsen i båda benen borta. Jag kan inte tro det, men jag bad tre andra personer i stallet känna och ingen hittade något. Hann inte ens starta någon Finadynekur, så jag väntar lite med att hämta ut medicinen.
Jag har suttit som ett frågetecken hela morgonen, så här lätt får det väl ändå inte gå! Och jag som nästan bestämt mig för avlivning i onsdags..

Beklagar verkligen sorgen!!! Kramar!

Att man inte kan få bukt på denna hemska sjukdom som drabbar så många!!

Jag har precis köpt en unghäst på 4år som är D-Ponny och jag är LIVRÄDD att hon ska få fång!!! Fick ett ört tips av HippoK9 och det var att ge 20gram brännässla (torkad eller pulver) varje dag i förebyggande syfte..

Min tjej är ganska tunn i hullet så jag bör nog inte ge loppfrön om det nu även är bra för att banta hästen..

Loppfrön kan vara bra att ge en bantande häst:
Psyllium Lowers Blood Glucose and Insulin Concentrations in Horses
Moreaux et al. Journal of Equine Veterinary Science 31 (2011) 160-165

Loppfrön kan vara bra att ge en bantande häst:
Psyllium Lowers Blood Glucose and Insulin Concentrations in Horses
Moreaux et al. Journal of Equine Veterinary Science 31 (2011) 160-165

Om man läser denna studie lite noggrannt så inser man kanske att loppfrö inte hjälper en IR-häst.

Man gjorde i princip två försök.

I det första försöket fick hästarna fasta över natten och på morgonen gav man hästarna 2,5 kg kraftfoder bestående av en blandning av majs, havre, korn och melass (stärkelsehalten i kraftfodret var ca. 35%!!!) samt hö. Vissa av hästarna fick även loppfröpellets med 17,2% stärkelse (3, 6 och 9 oz).

De bestämde därefter glukos- och insulinhalten i blodet och fann att dessa var lägre hos de hästar som hade fått loppfröpellets

Detta är knappast förvånande. Loppfrö är rikt på fibrer och det är känt sedan länge att foder med en hög fiberhalt reducerar glukos- och insulinstegringen efter en måltid.

Att ökningen av glukoshalten efter en stärkelserik (stärkelse omvandlas till 100% glukos i hästens tunntarm) måltid reduceras något om man samtidigt ger ett fiberrikt foder är ointressant för en IR-häst eftersom glukoshalten är normal för de flesta IR-hästar och vållar inget problem. Att insulinökningen reduceras efter en stärkelserik måltid är i och för sig positivt men vem ger en IR-häst 2,5 kg kraftfoder per måltid? Istället för att ge loppfrö kan man låta bli att ge hästen stärkelserikt foder. Detta är ett mycket bättre alternativ. Eller så kan man ge betfibrer istället för loppfrö.

I det andra försöket så gjorde man en intravenös glukostest. Vid detta försök så konstaterar man att “Peak blood glucose response was lower (P = .01) in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control after intravenous glucose infusion, whereas peak insulin concentrations and average insulin concentrations remained similar”, dvs. loppfrö hade ingen som helst inverkan på insulinvärdena.

Det ska tilläggas att ingen av de studerade hästarna var dessutom insulinresistent.

Slutsatsen är att denna studie inte har någon relevans för IR-hästar överhuvudtaget.

intressant! Har inte läst studien själv än, den ligger i min "Detta är spännande, läs det"-hög fortfarande.
Måste säga att jag blev lite besviken. Hade hoppats att de för en gångs skull skulle gjort ett test där man utgår från en "normal IR-foderstat", dvs grovfoder, och provat effekten av diverse tillskott utifrån det.

Tur jag inte lagt pengar på loppfrön ;):p

Så härligt att allt har vänt åt rätt håll :-)

Jag fortsätter att hålla tummarna för er

MonikaH

Hade hoppats att de för en gångs skull skulle gjort ett test där man utgår från en "normal IR-foderstat", dvs grovfoder, och provat effekten av diverse tillskott utifrån det.

Ja, vad man naturligtvis skulle ha gjort är att utföra försöket på IR-hästar och använda loppfrö tillsammans med en foderstat som är vanligt förekommande för dessa hästar, dvs. inget kraftfoder och ett grovfoder med max 10% socker och stärkelse.

Ledsen att läsa ditt inlägg, men är glad att du känner dig nöjd över ditt beslut. Jag har själv ett halvblod som fick diagnosen fång i torsdags, 9/6. Hon står nu inne på "butta" och boxvila i 10 dgr. Därefter koll om hon är smärtfri efter två dgr utan "butta". Haft kontakt med en duktig hovslagare idag som ska komma ut och titta på hur hon rör sig..
Ska verkligen kämpa med denna fantastiska varelse som jag haft i ett år. Svårast att tänka sig att hon ska leva utan bete resten av livet, men det viktiga är ju att hon blir så frisk hon kan bli. Hoppas bara att jag upptäckte det hela i tid, men det får väl tiden utvisa...
Hon är pigg och alert i boxen och rör sig obehindrat därinne i den mjuka spån/torvbädden... Det blir mycket pyssel för tillfället.

Om jag vore du så skulle jag följa Strömsholms rekommendationer för att inte få ngt återfall o kanske slipper komplikationer såsom rotation. Hellre inne lite längre, iallafall de 5 v.o få en hållbar häst.

lider med dig o håller tummen.:laugh:

Var tvungen att flytta pga jobb igår, och idag är hästen dålig igen. Han hade puls på båda fram, relativt kraftig. :(
Ska hämta ut Finadyne imorgon, får hoppas det fungerar annars är jag hästlös inom 20 dagar.

Stallägaren släppte honom på gräs :mad:
Som tur väl är verkar han svara bra på finadyne, får hoppas jag hann upp och flytta bort honom från gräset i tid.

Har letat reda på ny stallplats (igen..), får hoppas det blir bra. Jag vet att stallägaren där inte kommer göra något, känner henne sen länge och vet vad det är för en. Så på onsdag ska vi iväg igen. Dumt, men vad är alternativet..?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat