Sv: Fång

Åh vad tråkigt att din häst fått fång, men skönt att den verka må bättre.

För min har det varit olika från gång till gång - de första gångerna så tog det max ett dyng till man märkte att hon inte hade så ont. Men den sista gången tog det lång tid. Blev bara marginellt bättre av medicinen men när kuren va slut så kom symptomen igen -va skit jobbigt. Nu har hon dock klarat sig och det blir grus hage i framtiden. Får dock komma ut och beta en lite stund "på säkra tider (men förhoppningsvis låg sockerhalt i gräsen) men med munkorg.

Ett tips - om du har möjlighet när du ska göra en liten sjukhage så fyll den med sand. De är mjukare och de kan gräva ned tån bättre.
Men det är klart det är ju inte alla som har sand hemma och det kostar lite.
Det vikigaste är att de har en djup mjuk bädd.

Själv har jag till och med haft sand inne i boxen.

Lycka till - håller tummarna för er!

Min häst fick fång igår trots att han gått på rätt så magert bete. Veterinären tror att det kan bero på, att trots det "magra" så kommer det spröda gräset väldigt tidigt och fort i år.
Han fick Metacam intravenöst och sedan ska jag ge honom det i fyra dagar. Behöver han mer smärtstillande skulle jag bara ringa för mer. Dag 2 ska jag börja skritta honom i 20-30 minuter. Helst till en bäck där han kan stå och kyla benen. Tror jag såg ut som ett frågetecken!
Helt nytt sätt att behandla fång på för mig. Har också fått lära strikt boxvila i djup spånbädd.mm
När jag fråga henne så sa hon att det bästa för hästen är att röra sig. Man kan välja att göra den andra metoden men resultatet nås fortare med rörelse.
Vidare skulle han inte äta gräs just nu utan i senare skede använda en betesreducerare.

I dag har den lilla shettisen blivit ytterligare lite mer pigg. Härligt, hon haltar inte så mycket i dag. Det värsta är att när den andra shettisen går ut ur lösdriften så blir hon orolig (boxen är i anslutning till lösdriften) och går fram och tillbaka och skrapar med framhovarna. Det ger ju inte vila direkt. Jag hoppas inte det ska förvärra det hela. När den andra hästen är inne så är hon lugn och står för det mesta still.

Det kan förvärra det hela. Jag fick ha båda våra hästar inne hela tiden just för att den sjuke blev orolig när han var ensam. Enligt veterinären så kan fången förvärras av stressen att vara ensam och orolig. Så i ditt läge hade jag stängt in den friska hästen också så att den sjuka verkligen står stilla.

Min häst fick fång igår trots att han gått på rätt så magert bete. Veterinären tror att det kan bero på, att trots det "magra" så kommer det spröda gräset väldigt tidigt och fort i år.
Han fick Metacam intravenöst och sedan ska jag ge honom det i fyra dagar. Behöver han mer smärtstillande skulle jag bara ringa för mer. Dag 2 ska jag börja skritta honom i 20-30 minuter. Helst till en bäck där han kan stå och kyla benen. Tror jag såg ut som ett frågetecken!
Helt nytt sätt att behandla fång på för mig. Har också fått lära strikt boxvila i djup spånbädd.mm
När jag fråga henne så sa hon att det bästa för hästen är att röra sig. Man kan välja att göra den andra metoden men resultatet nås fortare med rörelse.
Vidare skulle han inte äta gräs just nu utan i senare skede använda en betesreducerare.

Här är också magert bete, men jag tror också det kan vara det här nya friska som kommer upp.
Och ja, det var en annorlunda metod. Jag har också hört någon som sagt att de ska röra sig, men det var ingen veterinär utan en som använder naturlig verkning (strasser) heter det väl. Hon menade på att det bästa är att de rör sig så.

Det kan förvärra det hela. Jag fick ha båda våra hästar inne hela tiden just för att den sjuke blev orolig när han var ensam. Enligt veterinären så kan fången förvärras av stressen att vara ensam och orolig. Så i ditt läge hade jag stängt in den friska hästen också så att den sjuka verkligen står stilla.

Ja, det kanske är en idé. Tycker bara så vansinnigt synd om dem. Tycker det är synd om den friska som ska behöva stå inne hela sommaren. Hon är mycket inne i o m att jag har sjukboxen i anslutning till lösdriften men hon går ju ut och in som hon vill och är även ute som det är nu.

Helst till en bäck där han kan stå och kyla benen. QUOTE]

Att kyla benen är bra, och att stå i rinnande vatten är ju bäst. Annars finns ju alltid spannar att doppa ned benen i, brukar dock ej vara populärt!:D
Jag har tagit kyllera på min hästs ben när hon har haft fång, just för att hjälpa till och kyla.

Dag 2 ska jag börja skritta honom i 20-30 minuter. Helst till en bäck där han kan stå och kyla benen. Tror jag såg ut som ett frågetecken!

Jag skulle INTE följt dessa råd utan att kolla med de stora hästklinikerna! Strömsholm skriver, t.ex.:

· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig att ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula - ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar.

Det var ungefär så som det står i citatet som min veterinär sa till mig. Han sa också att efter 10 dagar så kunde vi göra en sjukhage ute (utan gräs) om inte det onda kommer tillbaka när hon slutar med medicinen. Och där skulle hon stå och vila fram till midsommar på dagarna och i box på nätterna.

Hej, min ena shettis har fått fång. Veterinären var här nu på fm, gav en injektion Fenylbutazon. Och så ska hon äta det i pulver i 10 dagar. Min fråga är, hur lång tid tar det innan man ser att medicinen börjar verka??

Det är nog lite från individ till individ, beror också på hur kraftig fången är ifråga(kan jag tänka mig).

Varför frågade du inte vet när han/hon var ute hos dig??

Kan ju bero på att jag inte tänkte på det då. Får man inte fråga sådana korkade frågor här kanske

Nej tycker inte den frågan var mer korkad än någon annan här på Buke ..!!
Tycker bara det är en sån fråga man tänker på när vet är ute, men lätt att glömma i en sådan situation.

Men mitt tips är att du ringer vetkliniken så fort som möjligt.!!

Lycka till:)

Fast den andra metoden ger ju lika bra resultat. Så man kan absolut inte säga kategorisk att man ej ska göra si eller så!

Att som vet utan närmare spcifikation ge rådet att gå till hästägare tycker jag är för enkelt.

http://www.johnthevet.co.uk/whenwalk.php tycker jag verkar vettig. Har hästen ont ska man givetvis inte tvinga den att gå.

Det man iaf kan vara överens om, är att OM rörelse är bra, så gäller det ENDAST för hästar som är barfota och har fångverkats med kort tå och låg trakt. En normalt skodd häst ska man verkligen inte gå med/röra på öht, det förespråkar varken strasser, ramey etc.

Så man får välja vilken stig man vill gå, jag tror båda kan leda till målet.

Här är också magert bete, men jag tror också det kan vara det här nya friska som kommer upp.
Och ja, det var en annorlunda metod. Jag har också hört någon som sagt att de ska röra sig, men det var ingen veterinär utan en som använder naturlig verkning (strasser) heter det väl. Hon menade på att det bästa är att de rör sig så.

En sådan person skulle jag över huvud taget inte lyssna på! Min veterinär säger att det är viktigt att fånghästen får vila för annars riskerar man hovbensänkning och då är det kört. I och med att de går på smärtstillande inser de inte sina egna begränsningar.

Att som vet utan närmare spcifikation ge rådet att gå till hästägare tycker jag är för enkelt.

Jag håller med.

http://www.johnthevet.co.uk/whenwalk.php tycker jag verkar vettig. Har hästen ont ska man givetvis inte tvinga den att gå.

Jag läste bara:
You must not make horses with acute laminitis walk, since this is likely to cause further separation of the laminae.

Alltså är det helt enkelt GALET att råda en hästägare att en häst, som går på smärtstillande, ska ut och gå dag två...:eek:

Har också läst detta med att hästen måste röra sig, släpp ut den till de andra med fri tillgång till hö långt avstånd från vattnet så dom tvingas att röra sig.
Vägrar den att röra sig när man promenerar med den flera ggr om dagen så ta med en hästkompis så följer den lättare med. För mig låter detta som djurplågeri när detta råd gäller en häst i akut fång och har så fruktansvärt ont om den inte får stå i mjuk bädd med smärtlindring.
Och att sätta en akut fånghäst på fri tillgång på hö när den fått fång av hö men inte fått fri tillgång förut. Hur skall den då komma ur sitt akuta fångstadium.
Detta kallas naturlig hästhållning :(

Min islänning fick fång för två år sen. Då gjorde vi en 3x3m hage precis utanför stallet och la en massa torv i, så hon stod mjukt. Där gick hon dagtid och stod inne på nätterna Sen blötte jag höet också, satte det i en ikeakasse i en stor vattenså, funkade jättebra! Sen var det bara att lyfta ur kassen och låta det rinna av, byta vatten och lägga dit nästa måltid.

Efter sex veckor utökade vi hagen till 6x6m och fyllde med torv och spån. Sen stod hon där i sex veckor innan jag gjorde en lite större hage där hon fick gå halva dagarna och småningom hela. Där fanns nästan inget gräs men hon var nöjd att slippa ut. Släppte ihop henne med hennes kompis på nyårsdagen, hon fick fång i augusti... Fick inte börja rida el promenera med henne för hovslagaren förrän den vita randen i hoven var hel och jämn igen, det tog ca ett år.

Nu är hon smal och fin, kommer att gå i vinterhagen hela sommaren och äta det lilla gräs som kommer upp och stödfodras med hö, hoppas slippa betesreduceraren.

KL angående rörelse eller ej vid fång.

I mina ögon är det ganska självklart att fånghästen skall hållas så stilla som möjligt!

Hoven har i princip gått sönder, och kan bli så skör i lamellerna att den faktiskt spricker helt under hästens tyngd om man har otur. Därav den otroliga smärtan hos vissa hästar...

Var på en försläsning med Ove Wattle i våras, och han pratade t.o.m. om en konstruktion som var under utveckling för att hålla hästar liggande för att inte belasta hovarna alls. Nu snackar vi naturligtvis riktiga extremfall, men tanken kan vara värd att ha med sig när det gäller fång. :)

Men mitt tips är att du ringer vetkliniken så fort som möjligt.!!

Lycka till:)

I vilket avseende tycker du jag ska ringa vetkliniken så fort som möjligt?? Han som var här äger vetkliniken så för min del tror jag inte det gör någon skillnad. Alltså, det är han som undersöker hästen även på kliniken. Och hade han velat att jag ska komma dit med hästen så säger han nog det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat