L

luuluh

Min fjording hade fång sommare 05 hos sin tidigare ägare. Anledningen var att han inte vart riden varken före eller under betet. Det var frodigt och mycket bete.

Sedan jag köpte honom för 4 år sedan har jag ridit honom ordentligt. De två senaste åren har han gått på lösdrift med fri tillgång på hösilage, och bete på sommaren. Fungerade utmärkt!

För någon vecka sen rymde han ur hagen och fick tag på havre som han stod och åt av i flera timmar. Kolik, feber och hälta i ett bakben vart resultatet. Vi åkte in till Strömsholm där de inte visste vad det var. Efter någon dag fick han förhöjd puls och hovslagare togs ut. De klassificierade hans problem som mild fång.

Han är inte halt nu men ska ha boxvila och endast sjukhage i en månad. Veterinären trodde att han skulle kunna äta hösilage och magert bete i och med att han fick fången utav havren. Jag är såklart orolig över min häst och vill vara väldigt försiktig med vad han får äta! Vad tror ni, kan han äta hösilage och gå och peta lite i gräset i sommar?

Sv: Fång

De flesta fångfrågor är egentligen omöjliga att svara på. Detta är en sådan.
men man kan alltid tro ngt

För det första så bör det bero på hur hästen ser ut idag. Om den är överviktig ökar risken för fång och då bör man vara försiktig tills man har bantat hästen.

Bete är farligt för fånghästar och speciellt på våren och senare på hösten när nätterna börjar bli kalla.

Om hästen fick fång av att äta för mkt havre (och då inte alls av betet) så kan man nog tänka sig att den kan återgå till betet igen så småningom. Men eftersom den har haft ett anfall tidigare, troligen framkallat av betet om jag förstår dig rätt så hade i alla fall jag varit försiktig.

Har han fått smärtstillande eller är han ohalt utan medicin?
Det är svårt att veta vad de menar med milt anfall.
Men i vilket fall som helst så hade jag tagit det mkt lugnt och inte släppt den på gräs förrän till våren. Men det är så jag hade gjort man blir sådan när man har en egen fångponny.

Hej!
Du skriver att hästen äter silage,i silage är det socker och just socker är livsfarligt för fånghästar. Det är jättesvårt att uttala sej till punkt och pricka om vad en gånghäst ska äta men .. Undvik allt som innehåller socker,betfor,silage äpplen och muslifoder.

När det gäller gräs så se över hur den biten funkar,gräset är farligare innan midsommar. Att släppa ut hästar på en slagen vall med nytillväxt kan ses som ett riktigt kraftigt bete osv .. När frosten slår till så stiger sockret i gräset och blir .. livsfarligt för fång benägna hästar. Det är grundläggande ..

Sedan är ju naturligtvis att olika från häst till häst och vilket slags fång den åkt på.

Men håller man koll på färskgräsintaget,tex använder gräsreducerare ( munkorg ) som tyvärr har egenskaper som att både framkalla skavsår och även släppa in för mycket gräs kan man komma långt. Göra en mindre hage som får betas ner ordentligt innan man släpper på fånghästen. Kollar höet ( analyserar ) letar upp fjolårshö .. Rider och håller koll på hovarna ( bra hovis alltså ) och ser till att hästen får rätt mat så brukar det hela gå bra.

Ge foderjäst som som håller magens bakterier i schack,undvik ALLT socker ( morötter är till viss del socker ). Se sedan till att röntga hästen .. Vad en vetrinär tror och vad röntgenplåtar visar är tyvärr ofta två helt olika saker.

Silage innehåller mindre mängd socker än gräs och hö från exakt samma vall och tidpunkt eftersom det förbrukas socker vid ensileringsprocessen. Sedan kan det vara så att ett ensilage är skördat tidigt och därför innehåller mer socker.

Det är färsk levande jäst man ska ge.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 917
Senast: lizzie
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !