L

lifehouse

min ponny har fått "fångbulor" under framhovarna. Ingen feber, ingen rörelsestörning inte stel, inga symptom som vanligtvis finns där hästen ogärna belastar framhovarna. ingen förstärkt digitalpuls, ingen ökad värme i hov eller kronrand. Dock är kronranden svullen, han var visitertångöm när hovis var ute för knappt en vecka sedan och han har dubbelslående steg så han sätter ner trakten först när vi är ute och promenerar, dock händer detta bara ibland. hovslagaren sa att han skulle stå på magert bete, måste gå ner i vikt och ska inte ha kraftfoder. känns som veterinären kommer säga samma sak så ingen vet har varit ute ännu. blir det värre ringer jag dock ut honom. han mår bra rent allmänt, pigg och vaken. det enda i princip som säger att han har fång är bulorna, öm och lite svullna kronränder. min fråga är om det finns någon som har några mer bra tips på vad man kan göra.

Sv: fång

eftersom du inte tagit ut veterinär antar jag att du själv bedömt läget som inte så kritiskt och att hästen inte har så ont..? jag skulle ta ut veterinär för säkerhets skull, men dom gör väl inte mer än hovslagaren, som du säger. har ingen erfarenhet av detta, hänger kvar på tråden för att höra vad de andra säger :)

tror han menar att det är svullet under hoven? :o

Men det ska det väl inte vara under hoven på en fånghäst (och inte på ngn annan häst heller?). En sådan häst ska väl inte vara ute och promenera?

Jag är inte bra på hovar och olika skador/sjukdomar/andra konstigheter.
Men bula under hoven kan väl kanske vara en hovböld? eller så har jag fel mkt möjligt.

Men fång vet jag mer om.
En bula under hoven på en fånghäst kan förutom ovanstående också vara hovbenet som är på väg ner gnm sulan? Eller har jag helt fel - hoppas det? Det är därför jag tycker det är konstigt lika konstigt som i den förra tråden med samma symptom.

Senast ändrad:

Undrar också vad det är för bulor?
Jag trodde att om en hästs hovar vart åt det konvexa hållet pga fång, så var det hovbenet som var på väg ut... Och innan DET händer så lär väl hästen varit AShalt?
Min treåring fick nått som vet kallade fångliknande inflammation i hovarna och han hade ONT, vände sig stelt på plant underlag, puls osv. Dock inga bulor... det måste komma mkt senare i processen fick jag för mig?

Om jag var du skulle jag ringa en veterinär som är bra på hovar och fång, och rådfråga åtminstone. Att lita på en hovslagares diagnos enbart skulle jag inte göra, särskilt som "diagnosen" är så skum?

Jag ställer mig också frågande till "fångbulor"?!
Har hästen fått "bulor" under sulorna som skulle kunna tyda på att hovbenet är på väg igenom så måste du ju ringa ut vetrinär omedelbart samt ställa hästen på mjukt och tjockt underlag (gärna sand)!

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 816
Senast: Piranesi
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka